چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

فعالان بخش خصوصی و کارشناسان جهانی در همایش روز ملی آب نسبت به تشدید بحران آب در ایران و خاورمیانه و خطر دائمی شدن ریزگردها هشدار دادند.

فعالان بخش خصوصی برای نخستین‌بار همایش بحران ملی آب را برگزار کردند.

 به گزارش همشهري، حسن روحاني در پيامي به اين همايش كه روز گذشته در اتاق ايران برگزار شد، از عزم دولت براي مديريت مصرف آب خبر داد و رئيس پارلمان بخش خصوصي با اشاره به سبقت حفر چاه‌هاي غيرمجاز نسبت به تعداد بسته شدن آنها هشدار داد با روند فعلي مصرف و برداشت از منابع آبي ايران احتمال تشديد خطر خشك شدن تالاب‌ها و دائمي شدن پديده ريزگردها وجود دارد.

  • چاه‌هاي غيرمجاز و تهديد محيط‌زيست

محسن جلال‌پور، رئيس اتاق ايران در اين همايش با بيان اينكه در 11ماهه نخست امسال حدود 7200حلقه چاه بسته شده است، تأكيد كرد: اگر بستن چاه‌هاي غيرمجاز با اين سرعت پيش برود زمان زيادي طول مي‌كشد تا همه چاه‌هاي غيرمجاز بسته شود. وي گفت: هنوز در كشور شاهديم كه چاه‌هاي غيرمجاز حفر مي‌شود؛ شايد بتوان گفت سرعت حفر چاه‌هاي غيرمجاز بيشتر از بستن آنهاست.

وي با بيان اينكه در دولت نيز اثري از فعال شدن ديپلماسي آب كشور مشهود نيست، اظهار كرد: مشخص نيست چگونه و با چه مدلي به‌دنبال حل مسئله تأمين سهم زيست‌محيطي تالاب‌هاي انتهايي رودخانه‌هاي دجله و فرات خواهيم بود تا حداقل بخش اعظم مسئله ريزگردها قابليت كنترل پيدا كند. جلال‌پور گفت: همچنان تعيين سهميه و تخصيص آب محيط‌زيست كشور فقط در حال گفت‌وگوست و نه‌تنها تالاب‌ها و محيط‌هاي آبي، بلكه همه بخش‌هاي اعظم عرصه‌هاي طبيعي نيز در معرض خشكسالي شديد قرار گرفته و همه نگران دائمي شدن پديده ريزگردها هستيم.

  • بحران آب را جدي نگرفته‌ايم

محمد حسين شريعتمدار، دبير همايش بزرگداشت روز ملي آب گفت: از سال 1341و با انجام اصلاحات ارضي زير بناي بحران آب گذاشته شد و با تغيير اقلام بهره‌وري و عدم‌جايگزيني اقلام مناسب، مديريت بعد از اصلاحات ارضي، مسئله آب آغاز و به‌تدريج طي سال‌ها به بحران تبديل شد. وي با اشاره به تصويب قانون تعيين‌تكليف چاه‌هاي غيرمجاز در سال 84و همچنين طرح فدك در سال 90مصوب دولت، گفت: هر دوي اين قوانين در جهت مصالح آبي كشور نبودند و اتاق توانست با تلاش‌هاي خود، اجراي اين قوانين را متوقف كند.

  • راهكار براي بحران آب نداريم

سعدالله نصيري قيداري دبيركل كميسيون ملي يونسكو بر لزوم ارائه راهكار عملي براي بحران آب و آگاهي همه افراد از اين بحران تأكيد كرد. وي افزود: در برنامه‌هاي توسعه و بسياري قوانين كشور، بندهاي مختلفي راجع به آب وجود دارد، اما بودن اين قوانين و بندها به تنهايي كافي نبوده و در بهبود شرايط مؤثر نيستند.

  • هشدار جهاني به بحراني فراگير

مك گيور، دبيربرنامه بين‌الملل علوم زمين يونسكو، بحران آب را موضوعي اساسي با مقياس گسترده توصيف كرد و گفت: بخش زيادي از مناطق مانند جزاير موجود در سطح دنيا منابع آب شيرين خود را از دست داده و برخي از مناطق هم روبه خشكي هستند. همه اينها درحالي اتفاق افتاده كه ما مي‌توانيم با بهره‌گيري از علوم جديد از تدوام روند شورشدن و خشك‌شدن ذخاير آبي جلوگيري كنيم.

ايرينا بوكوآرا، مديركل يونسكو در پيامي به اين همايش با بيان اينكه هنوز 700ميليون نفر در جهان به آب طبيعي و سالم دسترسي ندارند تأكيد كرد: تحقق اهداف توسعه تنها با دسترسي به آب محقق نمي‌شود و بهداشت و سلامت كافي نيز مهم هستند و تأمين آب آشاميدني سالم و بهداشت محيط اشتغال نيز بايد به يك اولويت تبديل شود.

بنيديتو براگا، رئيس شوراي جهاني آب هم در پيامي به همايش ملي آب بر لزوم سرمايه‌گذاري در بخش آب و بهداشت تأكيد كرد و لازمه تحقق اين امر را پذيرفتن بحراني‌بودن وضعيت آب، پذيرش مسئوليت در برابر آن و درگير كردن همه ذي‌نفعان عنوان كرد. وي افزود: مطالعات نشان مي‌دهد كه به ازاي هر يك دلار سرمايه‌گذاري در بخش آب و بهداشت، 4تا 10دلار كاهش هزينه در بخش سلامت محقق مي‌شود.

لستر براون از متفكران و نويسندگان حوزه محيط‌زيست جهان هم پايين رفتن آب سفره‌هاي آب زيرزميني را نگران‌كننده خواند و در پيامي هشدار داد: در منطقه خاورميانه مشكل آب گسترده‌تر است. اين پژوهشگر جهاني آب با بيان اينكه بحران همه جانبه آب پديده‌اي جهاني است كه هنوز راه‌هاي مبارزه با آن پيدا نشده است، گفت: هر كشوري بايد بحران آب را متناسب با وضعيت خود حل كند.

  • عزم دولت براي مديريت مصرف آب

حسن روحاني، رئيس‌جمهوري در پيامي به همايش «روز ملي آب» تأكيد كرد كه دولت همچنان با جديت، بهبود مديريت مصرف آب در كشور را در دستور كار خود قرار داده و اين اراده در مفاد لايحه برنامه ششم توسعه و اقدامات جاري دولت متجلي است. در بخشي از اين پيام تأكيد شده است: تحقق برنامه‌هاي دولت براي مديريت بحران آب، بدون مشاركت مؤثر همه بخش‌ها نتيجه‌بخش نخواهد بود.

کد خبر 327018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha