همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی گفت: روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری با شعار چه وقت سکوت آسمان را فرا می‌گیرد؟ به شمار بالای تلفات پرندگان مهاجر اشاره دارد.

worldmigratorybirdday

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، مجید مقدم خرازیان مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی در یادداشت پیش رو به مناسبت روز جهانی پرندگان گفت: روز جهانی پرندگان مهاجر، مناسبتی است که از سال 2006 توسط دو نهاد بین‌المللی فعال در زمینه حفاظت از حیات وحش شامل کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر وحشی (CMS) و تفاهم نامه همکاری حفاظت از پرندگان مهاجر آبی آفریقا و اوراسیا (AEWA)- و با هدف جلب توجه همگان به موضوع حفاظت پرندگان مهاجر و زیستگاه‌هایشان ترتیب داده شده است. برنامه‌های مرتبط با این مناسبت هر ساله طی یک یا دو روز در ماه می میلادی مطابق با اردیبهشت ماه به طور هماهنگ در جهان به اجرا در می‌آید. مراسم روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری، در روز 21 اردیبهشت برگزار می‌شود.

روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری با شعار "... و چه وقت سکوت آسمان را فرا می‌گیرد؟" به شمار بالای تلفات پرندگان مهاجر اشاره دارد. تلفات سنگین پرندگان مهاجر در نتیجه فعالیت‌های غیرقانونی اعم از شکار، صید و زنده‌گیری و تجارت غیرقانونی اتفاق می‌افتد. چنین فعالیت‌هایی دور از چشم قانون صورت می‌گیرد و آمار موجود حاکی از آن است که سالانه میلیون‌ها پرنده در نتیجه این تخلفات از بین می‌روند. این میزان تلفات در کنار تهدیدات ناشی از تخریب زیستگاه‌ها و تغییر اقلیم موجب می‌شود پرندگانی که زمانی از گونه‌های معمولی به حساب می‌آمدند، در معرض خطر انقراض باشند.

در حال حاضر در سراسر جهان دولت‌ها به یاری قوانین ملی و نیز معاهدات بین‌المللی گوناگون، میزان برداشت از جمعیت‌های پرندگان را تنظیم و در مواردی ممنوع می‌کنند. در همین راستا لازم است تلاش کنیم تا قوانین و مقررات موجود به درستی اجرا شوند؛ در غیر این صورت مسئولیت از بین رفتن این گنجینه‌های گران‌بهای به جا مانده از گذشتگان برعهده ماست.

هر ساله علاقمندان به محیط زیست اعم از مؤسسات، دولت‌ها و شهروندان کشورها در سراسر جهان مراسم و برنامه‌هایی را به منظور گرامیداشت این روز، تنویر افکار عمومی جامعه و افزایش مطالبه همگانی در خصوص حفاظت از پرندگان مهاجر به عنوان یکی از نیازهای جوامع امروزی برگزار می‌کنند.

گفتنی است از زمان برگزاری اولین مراسم روز جهانی پرندگان مهاجر در سال 2006 تاکنون 130 کشور جهان برنامه‌های مرتبط با بزرگداشت این مناسبت را در ماه می میلادی (اردیبهشت) برگزار مي‌كنند. 

کد خبر 333433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha