مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست در دومین روز از هفته محیط‌زیست در نشستی که در دفتر مرکزی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پارک پردیسان برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم بحث قاچاق حیات وحش در کشور است، گفت: نشستی با ادارات گمرک فرودگاهی برگزار کردیم تا واردات و صادرات حیات وحش با مجوز محیط‌زیست صورت گیرد همچنین با پلیس فتا برای مقابله با سایت‌هایی که خرید و فروش حیات وحش را تبلیغ می‌کنند جلساتی داشتیم.

با ستاد مبارزه با قاچاق ارز و كالا نيز نشست‌هايي برگزار كرديم تا مانع قاچاق حيات وحش و خريد و فروش آن در كشور شويم.
علي تيموري در عين حال تأكيد كرد: مقابله با قاچاق گونه‌هاي حيات وحش نياز به يك سيستم و روش مشخص دارد همچنين بايد آموزش و آگاهي مردم براي جلوگيري از خريد و فروش اين‌گونه‌ها افزايش يابد.

تيموري در حالي از مقابله با قاچاق حيات وحش خبر مي‌دهد كه قاچاق پرندگان شكاري به كشورهاي حاشيه خليج فارس طي سال‌هاي اخير رونق گرفته است.

آنطور كه در گزارش ايسنا آمده است، تيموري با تأكيد بر اينكه بيمه گونه‌هاي نادر از سال گذشته در دستور كار سازمان قرار گرفته است، يادآورشد: سال گذشته به‌صورت داوطلبانه شركت «بيمه ما» بحث حفاظت از پلنگ ايراني را مطرح كرد. اين بيمه تا 5سال خسارات پلنگ به انسان، دام و خسارات مربوط به‌خود پلنگ را عهده دار شده است. بيمه «خرس سياه و قهوه‌اي» نيز در دستور كار سازمان قرار دارد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه با همكاري وزارت دفاع توليد سلاح شكاري ديگر در كشور صورت نمي‌گيرد، ادامه داد: آموزش شكارچيان را در دستور كار قرار داده‌ايم؛ براين اساس، از اين پس شكارچيان بايد براي دريافت دفترچه شكار درباره گونه‌هاي در خطر انقراض و حقوق محيط‌زيست آموزش ببينند و دريافت دفترچه شكار منوط به گذراندن دوره‌هاي آموزشي در اين زمينه است.

مديركل دفتر حفاظت و شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست در بخشي از سخنان خود از به‌كارگيري بالگرد براي اطفاي حريق در رويشگاه‌هاي طبيعي خبر داد و گفت: براساس توافقنامه‌ ميان سازمان محيط‌زيست و وزارت دفاع مقرر شد بالگردهايي در 7 استان كشور با هدف اطفاي آتش‌سوزي جنگل‌ها مستقر شوند.

علي تيموري افزود: بيشترين آتش‌سوزي‌ها در رويشگاه‌هاي جنگلي و مرتعي استان‌هاي فارس، گلستان، آذربايجان‌شرقي، لرستان، ايلام، كرمانشاه و خراسان‌رضوي اتفاق افتاده و براين اساس بالگردها در اين استان‌ها مستقر شده‌اند.

  • مشاركت جوامع بومي پررنگ‌تر مي‌شود

معاون محيط‌زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم روز گذشته از تدوين شيوه‌نامه مديريت مشاركتي مناطق حفاظت شده خبر داد.

نشست خبري معاون محيط‌زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي برگزار شد كه گردوغبار ناشي از كانون‌هاي گردوغبار آسمان پايتخت را فراگرفته بود. فرهاد دبيري در اين نشست با اشاره به تشكيل سومين جلسه شوراي‌عالي محيط‌زيست به رياست رئيس‌جمهور در اسفند‌ماه سال 94گفت: در اين جلسه ازجمله مهم‌ترين مسائل تصويب‌شده، آيين‌نامه حقوق و تكاليف دارندگان قرق اختصاصي بود. اين آيين‌نامه به علاقه‌مندان و بخش‌هاي غيردولتي اجازه مي‌دهد خارج از مناطق چهارگانه محدوده‌هايي را تحت اين عنوان در اختيار گرفته و مبادرت به تكثير و اجراي برنامه‌هاي حفاظت حيات وحش بدون اتكا به دولت و سازمان حفاظت محيط‌زيست كنند.

وي با تأكيد بر اينكه برنامه‌هاي سرشماري حيات وحش در سال‌جاري تداوم دارد، اظهار كرد: براي مديريت گونه‌ها و نحوه بهره‌برداري و تصميم‌گيري در مورد آنها نياز به آمار سرشماري ميزان واقعي حيات وحش داريم. اين سرشماري از سال گذشته شروع شده و امسال هم در 2مقطع زماني انجام مي‌شود.

دبيري با تأكيد بر اينكه روش‌هاي حفاظت مناطق روزبه‌روز جديدتر مي‌شود، افزود: امروزه حفاظت صرف جاي خود را به حفاظت مشاركتي داده است، بنابراين بايد با شرايط جديد خود را هماهنگ كنيم. اين نگاه جديد مستلزم مشاركت دادن بخش‌هاي غيردولتي و توانمندسازي اين مناطق از طريق مشاركت جوامع محلي است.

کد خبر 336203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha