همشهری آنلاین: رییس سازمان غذا و دارو درباره بسته حمایت از بیماران صعب‌العلاج که قرار بود در قالب طرح تحول نظام سلامت اجرایی شود، گفت: این بسته در حوزه دارویی اجرا شده اما در حوزه درمان به دلیل محدودیت‌های اعتباری، اجرا نشد.

به گزارش ایسنا، دکتر رسول دیناروند در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و کره‌جنوبی در حوزه سلامت گفت: عمده تمرکز ما در طرح تحول سلامت بر کاهش هزینه‌های بستری برای همه بیماران بود؛ به طوری که سقف پرداختی بیماران در سال جاری در بیمارستان‌های دانشگاهی شش درصد بوده است و این در حالی است که نسبت به قبل از طرح تحول میزان این سقف 40 درصد بوده، یعنی 6 تا 7 برابر کاهش یافته است.

دیناروند افزود: از طرفی دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها فراهم شده و نیازی به خروج بیمار یا همراهانش از بیمارستان برای تهیه این لوازم نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه سرپایی در زمینه کاهش هزینه‌های دارویی عمده تمرکز ما بر بیماران خاص و صعب‌العلاج بوده است، گفت: در این راستا میان وزارت رفاه و وزارت بهداشت تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و 300 قلم دارو از 2.5 سال گذشته مشمول حمایت فراتر از بیمه‌ای قرار گرفت. البته در آن زمان 30 قلم از داروهای این بیماران اصلا بیمه نبودند که در این تفاهم‌نامه حمایت 70 درصدی از آنها به عمل آمد که مربوط به داروهای سرطانی و نازایی بود. در عین حال دارویی‌هایی که حمایت 70 درصدی بیمه را داشتند حمایت از آنها به میزان 90 درصد افزایش یافت و هزینه‌های آن را وزارت بهداشت تامین می‌کند و به بیمه‌ها می‌پردازد. همچنین داروهای بیماران خاص نیز رایگان ارائه می‌شوند و حتی داروهای وارداتی بیماران خاص نیز حمایت بیمه‌ای می‌شوند تا دسترسی بیمار به داروی اصلی قطع نشود.

رییس سازمان غذا و داروی کشور با بیان اینکه برای اجرای این بسته بیماران صعب‌العلاج در حوزه دارویی در سال، 2000 میلیارد اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت: 1500 میلیارد تومان از این اعتبار از طریق بیمه تامین می‌شود و 500 میلیارد آن مستقیما از سوی وزارت بهداشت در زمینه اقلامی مانند شیر خشک‌های رژیمی، داروهای رادیو اکتیو و... حمایت می‌شود. این بسته در دو سال اخیر اجرا شده و از سال 95 نیز این حمایت‌ها ادامه می‌یابد.

دیناروند درباره قسمتی از بسته حمایت از بیماران صعب‌العلاج که اجرا نشده است، گفت: آن قسمت مربوط به حوزه دارو نیست، چراکه برخی بیماران خاص هزینه‌های غیردارویی نیز دارند و به تجهیزات پزشکی خاصی نیاز دارند. بنابراین فراتر از اقداماتی که انجام می‌شود، یک بسته حمایتی در حوزه درمان برای آنها پیش‌بینی شده بود که به دلیل محدودیت‌های اعتباری برای آنها اجرا نشد. میزان اعتباری که برای آن بسته در حوزه درمان پیش‌بینی شده بود، 900 میلیارد تومان بود که اگر تامین می‌شد می‌توانستیم مسائل دارویی را هم از طریق آن اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: قرار بود حمایت‌های ویژه درمانی از بیماران صعب‌العلاج انجام گیرد که به دلیل محدودیت‌های اعتباری اجرا نشد.
رییس سازمان غذا و دارو درباره حمایت از داروهای نازایی گفت: حمایت از داروهای نازایی 70 درصدی شده البته کسانی که مشکل نازایی دارند تنها یک سوم هزینه‌های‌شان دارویی است و دوسوم هزینه‌های آنها صرف اقدامات غیردارویی می‌شود.

کد خبر 332699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha