دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

با شدت گرفتن درگیری‌ها در حلب و درحالی‌که سازمان ملل رسما از شکست آتش‌بس در این شهر خبر داده، جان کری با سفر به ژنو مذاکراتی را با وزرای خارجه کشورهای عربی آغاز کرده‌است.

جان کری

موضوع اين مذاكرات مشخصا با وزيرخارجه عربستان، تفكيك گروه‌هاي مسلحي است كه اكنون در حال نبرد با ارتش سوريه و حتي جنگ ميان خودشان در حلب هستند. در سوريه ده‌ها گروه مسلح عليه دولت مشغول جنگ هستند كه گاه خود آنها دچار انشعاب شده به‌طوري كه شمار آنها و تشخيص وابستگي‌هايشان از كنترل تحليلگران و ناظران امور سوريه خارج است.

2‌ماه پيش وقتي مذاكرات براي آتش بس موقت با عنوان توافق ترك مخاصمه ميان آمريكا، روسيه و دولت سوريه به نتيجه رسيد، قرار شد 2گروه تروريستي جبهه نصره و داعش از شمول اين آتش‌بس خارج باشند. جبهه نصره كه شاخه القاعده در خاك سوريه است، خود از ده‌ها شاخه ائتلافي و انشعابي تشكيل شده‌است. گفته مي‌شود برخي از اين گروه‌ها مورد حمايت غيررسمي كشورهايي مانند عربستان و تركيه هستند.

اين گروه‌ها در هفته‌هاي اخير حملات خود را در حلب افزايش داده‌اند كه با واكنش ارتش سوريه و حملات هوايي روسيه روبه‌رو شده‌اند. شدت گرفتن اين درگيري‌ها در روزهاي اخير ده‌ها كشته از ميان غيرنظاميان شهر حلب به جا گذاشته و نگراني گسترده جهاني را به‌دنبال داشته‌است. مذاكرات ميان ائتلاف مخالفان (كه مقرشان در رياض است) با دولت سوريه كه همزمان با شروع آتش‌بس در حلب آغاز شده‌بود، به‌دنبال ترك ميز مذاكره توسط مخالفان فعلا تعليق شده‌است. همه اينها موجب شد تا وزيرخارجه آمريكا يكشنبه‌شب به ژنو برود. او ابتدا با وزيرخارجه اردن و ديروز با وزيرخارجه عربستان گفت‌وگو كرد.

رسانه‌هاي آمريكايي گزارش داده‌اند موضوع مشخص مذاكرات كري در ژنو با وزراي عربي، تفكيك فهرست گروه‌هاي مسلح و مشخصا ائتلاف جبهه نصره است. حاميان اين گروه‌ها تهديد كرده‌اند كه اگر حمله ارتش سوريه به اين گروه‌ها در حلب متوقف نشود، در نقاط ديگر سوريه مانند حومه دمشق هم از آتش‌بس خبري نخواهد بود. گروه‌هاي مسلحي مانند احرا‌رالشام و جيش‌الفتح كه مورد حمايت كشورهايي مانند تركيه و عربستان هستند، خودشان به ده‌ها گروه انشعابي تقسيم شده‌اند كه ميان خود و خودشان با داعش و جبهه نصره و القاعده يا دچار درگيري‌هاي موقتي هستند يا ائتلاف‌هاي جداگانه تشكيل داده‌اند. همين موضوع تحولات سوريه را بسيار پيچيده كرده‌است. استفان دي‌ميستورا ديروز با كري در ژنو گفت‌وگو كرد و قرار است امروز به مسكو برود تا با مقامات روسيه درباره آخرين وضعيت آتش‌بس و مذاكرات ژنو گفت‌وگو كند.

کد خبر 332603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha