یک سال پس از شکست حزب‌کارگر انگلیس از محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی، اکنون نامزد حزب کارگر است که در انتخابات شهرداری لندن از رقیب محافظه‌کار خود پیش افتاده و در یک قدمی کرسی شهرداری قرار گرفته است اما امسال برای نخستین بار فرد پیشتاز انتخابات یک مسلمان است.

صادق خان

مردم لندن روز پنجشنبه براي انتخاب شهردار اين شهر به پاي صندوق‌هاي رأي مي‌روند تا از ميان 8نامزد تصدي اين پست، يك نفر را انتخاب كنند. طبق آخرين نتايج نظرسنجي‌ها صادق امان‌خان، وكيل 45ساله پاكستاني‌تبار با فاصله‌اي 20درصدي از رقيب اصلي خود يعني زاك گلداسميت از حزب محافظه‌كار پيش افتاده است. درصورتي كه او در انتخابات شهرداري لندن به پيروزي برسد، نخستين شهردار مسلمان يك پايتخت بزرگ سياسي و اقتصادي در غرب خواهد بود.

صادق‌خان كه در لندن به دنيا آمده پيش از اين در كابينه حزب كارگر در دولت گوردون براون، به‌عنوان وزير حمل‌ونقل مشغول بوده است. او كه فرزند يك راننده اتوبوس است، موفق شده خود را به بالاترين رده‌هاي حزب كارگر و دولت انگليس برساند و يكي از كليدي‌ترين پست‌هاي كابينه را به‌دست بگيرد. درصورت پيروزي صادق‌خان در انتخابات شهرداري‌ها، او جايگزين بوريس جانسون، چهره جنجالي حزب محافظه‌كاران مي‌شود كه مدت 8سال در صدر شهرداري لندن نشسته بود. جانسون اعلام كرده پس از اين براي كنار زدن ديويد كامرون و به‌دست گرفتن رهبري حزب تلاش خواهد كرد.

مردم لندن در سال 2000براي نخستين بار براي انتخاب شهردار با رأي مستقيم به پاي صندوق‌هاي رأي رفتند. در آن زمان يك چهره مستقل به‌عنوان شهردار انتخاب شد كه در دوره بعد از سوي حزب كارگر در انتخابات شركت كرد و پيروز ميدان شد. پس از آن 8سال شهرداري لندن در دست محافظه‌كاران بود و اكنون به‌نظر مي‌رسد بار ديگر نوبت به حزب كارگر رسيده باشد. پيروزي حزب كارگر در انتخابات پيش رو ممكن است بار ديگر جان تازه‌اي به اين حزب ببخشد.

  • رقابت‌ روي خط قومي و نژادي

رقابت‌هاي اين دوره شهرداري لندن برخلاف دوره‌هاي قبل بيشتر حول كشمكش بر سر نژاد و دين صادق‌خان سپري شده و كمتر حرفي از برنامه‌هاي نامزدها براي اداره شهر به ميان آمده است. سخنراني دو هفته پيش ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس، در پارلمان در حمايت از زاك گلداسميت و حمله به صادق‌خان به‌خاطر تبار پاكستاني و اعتقادش به اسلام، آشوبي به پا كرد. برخي از نمايندگان پارلمان موضع‌گيري كامرون عليه فردي كه خود از سال 2005به‌عنوان نماينده مردم در پارلمان حضور داشته را «نژادپرستانه» خواندند و او را هو كردند.

اين اتفاق اما باعث نشد تمركز مبارزه انتخاباتي حزب محافظه‌كار براي از گود خارج كردن رقيب حول محور قوميت و دين تغيير كند. گلداسميت كه از خانواده‌هاي ثروتمند لندن است و 6سال گذشته را نماينده مجلس بوده، صادق‌خان را محكوم به حمايت از چهره‌هاي افراطي كرده و گفته كه فعاليت‌هاي حقوق بشري او «پوششي» براي تندروها در اين شهر بوده است. او رقيب مسلمان خود را انساني خطرناك ناميده و وظيفه خود دانسته كه «مانع آن شود كه لندن به‌دست آدمي نااهل بيفتد».

صادق‌خان در مقابل، گلداسميت 41ساله را به استفاده از «تاكتيك‌هاي ترامپي» متهم كرده كه به‌دنبال ايجاد تفرقه در جامعه و قطبي كردن فضاي انتخابات در ادامه دسته‌بندي‌هاي مذهبي و قوميتي است. صادق‌خان گفته كه تمام عمرش را صرف مبارزه با افراط‌گرايي و كمك به پيشبرد حقوق انساني كرده و مثل بسياري از ساكنان لندن هويتي چندگانه دارد. او در توضيح هويت خود در مصاحبه با روزنامه نيويورك‌تايمز گفت: «من اهل لندن هستم، من يك اروپايي‌‌ام، يك انگليسي، معتقد به اسلام هستم، تبار آسيايي دارم، پاكستاني‌ام.»

او سخنان و رويكرد رقيب خود را بارها زير سؤال برده و از او خواسته به جاي زير سؤال بردن اعتقادات مذهبي ديگران برنامه‌هاي خود را براي اداره شهر بيان كند.در لندن 8.5 ميليون نفري، از هر 8نفر يكي مسلمان است. اين خود ظرفيت بزرگي براي حمايت از صادق خان به شمار مي‌رود. فارغ از اين، بسياري از رأي‌دهندگان با توجه به مشكلات اصلي اين شهر يعني قيمت اجاره و مسكن و همچنين مشكلات موجود در حمل‌ونقل عمومي، تجربه كاري و برنامه‌هاي صادق خان را ترجيح مي‌دهند.

کد خبر 332602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha