جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه آنانیموس (ناشناس) که سابقه طولانی در هک‌ها و حملات سایبری علیه دولت‌ها دارد، در آخرین مورد فعالیت‌های اخیرش، همانند چند سال اخیر در صدها شهر جهان تظاهراتی گسترده را علیه نظام سرمایه‌داری و نابرابری سازماندهی کرد.

نارامی

در پي اين فراخوان چندين كشور شاهد تظاهرات معترضان ضد‌دولتي بودند اما در انگليس اعتراض‌ها به خشونت و درگيري با پليس كشيده شد. معترضان در تظاهرات موسوم به «يك ميليون ماسك» با اعتراض به طيف گسترده‌اي از مسائل ازجمله فساد دولتي، جنگ و بي‌عدالتي در صدها شهر به خيابان‌ها آمدند. در لندن اما اعتراض‌ها شدت بسيار بيشتري داشت و نزديك به 18هزار فعال كه نقاب به‌صورت داشتند به خيابان‌ها آمدند.

اين تظاهرات باعث شد تا پايتخت انگليس شب ناآرامي داشته باشد و به‌دنبال حمله نيروهاي پليس حداقل 50نفر از معترضان بازداشت شدند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه حداقل 3مأمور پليس هم مجروح شده‌اند. مقام‌هاي پليس انگليس مي‌گويند معترضان كه ماسك‌هاي موسوم به ناشناس را بر چهره داشتند، با به آتش كشيدن يك خودروي پليس با مأموران امنيتي درگير شده‌اند.

اين تظاهرات از سال 2012 هر سال توسط گروه آنانيموس سازماندهي مي‌شود. شركت‌كنندگان مانند نماد آنانيموس از ماسك گاي فاكس استفاده مي‌كنند. گاي فاكس، سربازي انگليسي و كاتوليك‌مذهب بود كه در سال 1605ميلادي در طرحي نافرجام براي منفجركردن پارلمان و كشتن شاه جيمز يكم شركت داشت. وي در‌ماه نوامبر 1605دستگير و در 31ژانويه 1606به همراه همدستانش در مقابل پارلمان اعدام شد.

معترضان در لندن با شعارهاي «تنها يك راه‌حل، انقلاب» و «خيابان‌ها از آن ماست» در برابر كاخ باكينگهام و همچنين دفتر ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس تجمع كردند و همچنين عليه سياست رياضت اقتصادي و نقض حريم خصوصي شعار دادند. همچنين گزارش شده كه معترضان وارد محوطه كاخ سنت جيمز متعلق به خاندان سلطنتي اين كشور شده‌اند. اين معترضان پلاكاردهايي با شعار «بانكداران گانگستر را بازداشت كنيد» و «نظام دزدها» در دست داشتند.

تمركز اصلي اعتراض‌ها در اروپا و آمريكا بود اما شهرهاي مختلف ديگر جهان ازجمله در كانادا، ايرلند، اندونزي، بلژيك و حتي گواتمالا هم شاهد تظاهراتي مشابه بوده‌اند. در آمريكا معترضان در شهرهاي مختلف ازجمله نيويورك، دنور، شيكاگو و لس‌آنجلس اقدام به تظاهرات كردند. در واشنگتن تجمع معترضان در مقابل كاخ سفيد شكل گرفت.

در نيويورك تظاهرات با پيوستن فعالان مقابله با نژادپرستي گسترده‌تر شد و معترضان عليه خشونت نيروهاي پليس آمريكا عليه سياهپوستان شعار دادند. معترضان همچنين در اعتراض به سياست‌هاي مالي آمريكا به سمت وال‌استريت تظاهرات كردند. آنانيموس گروهي است كه خود را جمعي از هكتيويست‌ها معرفي مي‌كند. هكتيويسم(هك اكتيويسم) به استفاده از رايانه و شبكه‌هاي رايانه‌اي در جهت اعتراض و مقاصد سياسي گفته مي‌شود. اين گروه فعاليت‌هاي مجازي، حملات سايبري و افشاگري‌هاي مختلفي تاكنون داشته است.

کد خبر 312832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha