همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: طبق اعلام مؤسسات بین‌المللی ایران بین ۱۳۱ کشور رتبه صد و یازدهمین در رابطه با رعایت حقوق تولیدکنندگان آثار و مالکیت فکری را دارد که نگران‌کننده است.

ابوالحسن فیروزآبادی

به گزارش همشهری‌آنلاین، ابوالحسن فیروزآبادی در ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با بیان اینکه ایران بین 131 کشور رتبه 111 در زمینه رعایت حقوق مالکیت فکری و پدیدآورندگان آثار را دارد، گفت: این آمار نگران‌کننده است و باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در حالی که در اقتصادهای توسعه‌یافته حدود 80 درصد دارایی‌ها نامشهود هستند در ایران نیز باید توجه به مالکیت فکری به عنوان یکی از موضوعات اساسی در اقتصاد مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: یکی از مواردی که در کشور باید مورد توجه قرار گیرد شکاف اطلاعات است. اگر چه در دولت یازدهم قانون دسترسی آزاد ایرانی‌ها به اطلاعات در مجلس به تصویب رسید و تلاشی است برای حداکثری کردن دسترسی به اطلاعات اما هنوز شاخص‌هایمان در این باره خوب نیست.

فیروزآبادی گفت: در حال حاضر همه شهروندان هر روز در احاطه اطلاعات هستند اما به واقع چه میزان از محتویاتی که در کشور وجود دارد برای همه در دسترس است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اقداماتی که برای حمایت از تولیدکنندگان آثار و محتوای فکری انجام شده، گفت: اخیراً دارندگان محتوا سندیکایی تشکیل دادند و معتقدم با دور هم شدن تولیدکنندگان محتوا این مشکل حل نمی‌شود.
وی گفت: اگر چه قوانین مربوطه در کشور وجود دارد و قوانین دیگری نیز در دست تهیه است اما علاوه بر قوانین نیاز به سازمان‌های تنظیم‌‌گر داریم.

فیروز‌آبادی گفت: سازمان‌های تنظیم‌گر بازار مالکیت فکری باید با اهداف اقتصادی و به ویژه بزرگ کردن بازار مالکیت فکری ایجاد شود زیرا زمانی می‌توانیم سیاست‌های فرهنگی خود را افزایش دهیم که بازار مالکیت فکری رشد کرده و بزرگ شده باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: تاکنون هیچ سازمان تنظیم‌گری برای این موضوع شکل نگرفته است و لازم است سازمانی به منظور ساماندهی مالکیت فکری در حوزه‌های قانونی و همچنین نهادهایی متناسب با این موضوع شکل بگیرند که کمک‌ کننده باشند.

کد خبر 332583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha