همشهری‌آنلاین: ۴۳۵ ناشر و کتابفروش تهرانی در نامه‌ای به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار صدور دستور صریح و قاطع برای برخورد با افراد خلافکار تکثیرکننده غیرقانونی کتاب شدند.

ایبنا ضمن اعلام این خبر به نقل بخش‌هایی از این نامه پرداخته و آورده است:

«چند سالی است که به دنبال ورود فناوری جدید دیجیتالی در حوزه چاپ و نشر کتاب، افراد خلافکار به محض آن‌که از اقبال عمومی به کتابی آگاه می‌شوند، نسبت به تکثیر غیرقانونی کاغذی آن اقدام می‌کنند و یا در فضای مجازی آن را به فروش می‌رسانند و متأسفانه به دلیل عدم برخورد قاطع با این رفتار مجرمانه، مشاهده می‌شود که سال به سال بر تعداد این افراد و عناوین کتاب‌های تکثیرشده غیرقانونی اضافه می‌شود.

در این نامه گفته شده، آن طور که قرائن نشان می‌دهد با گذشت زمان از قبح این عمل زشت کاسته شده و حتی این نوع کتاب‌ها رفته رفته - و در برخی از موارد که تشخیص اصل از بدل مشکل باشد - سهوا به قفسه‌های بعضی از کتابفروشان مقید و متعهد ما نیز راه پیدا می‌کند و حتی برخی سایت‌های رسمی و شناسنامه‌دار هم آنها را باز نشر می‌دهند.

این نامه می‌افزاید: وارد شدن زیان‌های مهلک مادی و معنوی به مؤلف و مترجم و ناشر و نیز در بلندمدت و در صورت ادامه این کار، باز ماندن مؤلفان و مترجمان و ناشران از خلق و انتشار آثار تازه می‌تواند جزو بدیهی‌ترین نتایج ادامه این وضعیت باشد که در نهایت دود آن به چشم فرهنگ و ادب این سرزمین و فرزندانمان خواهد رفت.

در بخش دیگری از این نامه همچنین آمده است: تلاش‌های پراکنده صورت‌گرفته از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با پیگیری‌های به عمل آمده گروهی و انفرادی ناشران ذینفع، به دلیل عدم همراهی مؤثر ارگان ‌ای دولتی (از جمله وزارتخانه متبوع جنابعالی) تاکنون راهی به جایی نبرده است.

در پایان این نامه می‌خوانیم: ما ناشران و کتابفروشان، امضاء‌کنندگان این عرض حال، از شما به عنوان بالاترین مقام مسئول فرهنگی کشور تقاضا داریم هرچه زودتر برای حل این مسأله مهم و جهت خشکاندن سرچشمه‌های این اقدامات غیرقانونی دستور صریح و قاطع صادر فرمایید.»

از سوی دیگر محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره نامه ناشران یادشده گفت: رونوشت این نامه به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز ارسال شده است. بدون تردید اتحادیه در ادامه مجموعه وظایف خود، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی توضیح داد: در این راستا، کارگروه برخورد با تکثیرکنندگان غیرقانونی کتاب تشکیل و اعضای آن به جز نماینده قوه قضائیه مشخص شده است، چراکه معتقدیم تمام نیروهای انتظامی، فرهنگی و قضایی باید با تکثیرکنندگان غیرقانونی کتاب مقابله کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: خوشبختانه نیروی انتظامی آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است.

آموزگار گفت: البته باید توجه داشت که برخورد با خاطیان فقط فاز اول این موضوع نیست، بلکه باید بعد از این مرحله، به قوه قضائیه تحویل داده شوند. به همین دلیل نیاز داریم تا در قوه قضائیه به این موضوع توجه جدی شود و در شعبه‌ای که به موضوع حقوق مؤلفان و مجازات‌های تکثیرکنندگان غیرقانونی کتاب اشراف دارد، با خاطیان برخورد صریح صورت گیرد.

وی افزود: به‌نظر می‌رسد ناشرانی که این نامه را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرده‌اند، عزم جدی دارند که این مقام عالی‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دخالت کند، به نحوی که قوه قضائیه به وخامت این موضوع پی ببرد و از آنجا که قوه قضائیه نقش تعیین‌کننده‌ای در ریشه‌کن کردن این آفت دارد، اقدام عاجلی برای این امر صورت بگیرد.

کد خبر 346953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha