همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هدف وزارت بهداشت این است که دریافت‌های غیر قانونی و تخلفات به صفر مطلق برسد به همین دلیل، با دریافت‌های زیر میزی همچنان، برخورد شدید می‌شود.

دکتر ایرج حریرچی

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی، گفت: در بحث پرداخت‌های غیرمتعارف باید توجه کرد که یک مورد آن هم زیاد است،البته شائبه‌هایی در این زمینه ایجاد شده که برخی می‌گویند سرعت وزارت بهداشت در برخورد با این پدیده کاهش یافته، درحالی که تاکید وزیر بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت همچنان با شدتی که در ابتدای اعلام تعرفه‌های جدید اعلام شد، وجود دارد.

دکتر حریرچی با بیان اینکه این اقدامات در زمینه پرداخت‌های غیرمتعارف، با جوی از مفاهمه میان سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی پیش می‌رود، افزود: نتایج حاصل از این اقدامات فوق العاده خوب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: معیار دریافت‌های غیر قانونی برای وزارت بهداشت شكایت بیمار نیست و آمال وزارت بهداشت این است كه با فرهنگ سازی بین مردم و همكاری رسانه‌ها این نوع تخلفات به صفر مطلق در كشور برسد.

حريرچي، افزود: توصیه ما به مردم این است كه به جز صندوق بیمارستان و صورتحسابی كه بیمارستان صادر می‌كند هیچ پرداخت اضافه ای را برای درمان در بیماستان نداشته باشند.

قائم مقام وزیر بهداشت اضافه كرد: یكی از كارهایی كه متخلفان این عرصه انجام می‌دهند شكستن قبح این تخلفات است، زیرا می‌خواهند این نوع اقدامات خود را عادی جلوه دهند بنابراین سعی می‌كنند این نوع اخبار زیاد منتشر شود تا عادی جلوه كند.
وی تصریح كرد: یكی از تخلفاتی كه ممكن است رخ دهد نیز نوشتن خدمات اضافه ای است كه انجام نشده است و به صورت ضریب کای اضافه در صورتحساب بیمار یا مشاوره‌های اضافه پزشكی است كه این موارد با نظارت‌های سیستماتیك بر بیمارستان‌ها كنترل می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد كه بعد از طرح تحول سلامت این نوع تخلفات افزایش نیافته است.
وی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر افزایش تقاضاهای القایی و شکل گیری دریافت‌های غیرمتعارف ، گفت: اولا خرید کالای پزشکی به صورت اورژانسی بوده و به طور معمول یکبار برای هر کسی اتفاق می‌افتد و نیاز به اطلاع رسانی‌های مجدد وجود دارد. از طرفی یکی از تکنیک‌هایی که مخالفین در برابر اقدامات انجام شده در هر حوزه انجام می‌دهند، شکستن قبح اقدامات خلاف و از طرفی کم ارزش نشان دادن اقدامات اصلی و اصلاحی است. به عنوان مثال گفته می‌شود اکنون زیرمیزی نمی‌گیرند، اما هدیه دریافت می‌کنند. این درحالیست که ما با یک روش علمی، از سوی نهادی خارج از وزارت بهداشت، بعد از گذشت یک هفته الی یک ماه از ترخیص بیمار، به طور سیستماتیک نمونه‌برداری کرده و با آنها گفت‌وگوی تلفنی و رضایت سنجی می‌کنیم.

  • قبل از قضاوت، باید جزئیات حادثه بررسی شود

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات بیمارستانی كه اخیرا رسانه‌ای شده است گفت: وزارت بهداشت در مسائل مختلف قائل به شفاف سازی و اطلاع رسانی صریح است و در هر موردی اطلاع رسانی لازم به بیمار و همراه او انجام می شود و ضمنا رعایت حریم شخصی اطلاع رسانی عمومی نیز صورت می گیرد.

وی گفت: وزیر بهداشت ، در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت، دستور داد كه در همه امور، مسئولان وزارت بهداشت اطلاع رسانی شفاف و صریح داشته باشند.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: خطاهای پزشكی در همه جای دنیا وجود دارد و ما امروز در اتاق شیشه ای زندگی می‌كنیم و هیچ مساله را نمی‌توانیم از مردم پنهان كنیم؛ دریك هفته گذشته 2 حادثه در بیمارستان‌ها رسانه‌ای شد یكی مورد خودكشی در بیمارستان میلاد و دیگری عمل اشتباه روی پای سالم بیماری در اراك بود.

وی گفت: فعالیت پزشك جراح در اراك به حالت تعلیق درآمد و پرونده تخلف او به سازمان نظام پزشكی و مراجع قضایی ارسال شد؛ در زمان حاضر وزارت بهداشت به عنوان مدعی العموم وارد عمل شده است و ممكن است از طرف خانواده بیمار شكایتی هم نداشته باشند اما موضوع از طریق وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.

 حریرچی افزود: در بیمارستان میلاد نیز كه یك بیمارستان وابسته به سازمان تامین اجتماعی و رایگان برای كارگران است فردی با انداختن خود از طبقات اقدام به خودكشی كرده و دچار آسیب جدی شده است.

وی گفت: اتفاق ناراحت كننده ای است اما قبل از قضاوت باید جزئیات آن بررسی شود و سوابق بیمار یا اینكه بیمار چه تقاضایی از بیمارستان داشته و چه اتفاقاتی افتاده است باید بررسی شود و قضاوت در این مورد در صلاحیت مقام قضایی است.

  • 80 درصد مردم توانایی مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی را ندارند

 حریرچی با اشاره به اینکه، با توجه به کمبودهای شدیدی که در حوزه خدمات بستری وجود دارد از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم؛ افزود: تخت‌های خود را توسعه داده و از بیمارستان‌های خصوصی فعال نیز حمایت می‌کنیم. البته چندین بار از ظرفیت ارتباطی‌مان حتی درباره بیمه‌های تکمیلی بازرگانی هم استفاده کردیم تا مطالبات بیمارستان‌های خصوصی را پرداخت کنند. بنابراین هرگونه حمایتی که لازم باشد از بیمارستان‌های بخش خصوصی به عمل آید و از دست‌مان برآید با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند و همکاری مناسبی که در کنترل پرداخت‌های غیرقانونی داشتند، انجام می‌دهیم.

وي  در عین حال به یکی از مشکلات اقتصادی بیمارستان‌های خصوصی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر بخش خصوصی ما فقط 60 درصد اشغال تخت دارند و 40 درصد تخت‌هایشان خالی است و این طبیعی است که دچار مشکل شوند. بنابراین از طرفی همه خدماتی که ارائه می‌کنیم باید منطبق با نیازهای مردم باشد، اما این در حالی است که 80 درصد مردم توانایی مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی را ندارند و حدود 16 درصد نیز با کمک بیمه‌های تکمیلی به این مراکز مراجعه می‌کنند. بنابراین فقط 2 تا تا 4 درصد مردم با آسودگی به بیمارستان‌های خصوصی می‌روند به همین دلیل است که بیش از 80 درصد هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی را بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌کنند. در حال حاضر 50 درصد بازار بیمارستان‌های خصوصی در دست شرکت آتیه سازان حافظ وابسته به بیمه سلامت و آموزش و پرورش، است و 25 درصد بازار نیز عمدتا در دست نهادهای شبه دولتی است. بنابراین کمکی که از طریق بیمه‌های تکمیلی به بخش خصوصی می‌شود، قابل توجه است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در این زمینه ما پیشنهاد می‌کنیم که بیمارستان‌های خصوصی از ظرفیت‌های خالی خود استفاده کرده و خدمات‌شان را متناسب با توانایی مردم ارائه دهند. در عین حال ما انتظار داریم هم بیمارستان‌های خصوصی تقویت شوند و بتوانند با معیارهای اقتصادی و متناسب با اصول بهره‌وری، سود کنند و هم به مردم ارائه خدمت دهند.

کد خبر 332575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha