یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیزدهمین جشن «شب بازیگر» با تایم طولانی حدود ۴ ساعته در حالی برگزار شد که داوران در هر بخش بازیگری مرد و زن، چهار برگزیده معرفی کردند و در پیام جمشید مشایخی از بی‌توجهی به تئاتر به شدت انتقاد شد.

نمایش

به گزارش ایسنا‌، مراسم "شب بازیگر" شامگاه 11 اردیبهشت‌ماه در سالن اصلی تئاترشهر برگزار شد و در آن برگزیدگان بازیگری تئاتر در سال گذشته پس از داوری‌هایی که صورت گرفته بود، معرفی شدند.

البته این داوری و اعلام نظر آن‌ها بی‌حاشیه هم نبود، چرا که امسال برخلاف سال‌های گذشته داوران به اعلام سه بازیگر برگزیده در هر بخش بازیگر مرد و زن نتوانستند به اتفاق نظر برسند به همین دلیل در هر بخش، چهار برگزیده معرفی شد.

ضمن اینکه در بخش «استعدادهای جوان» هم که نامزدهای آن اعلام نشده بود‌، مشخص شد که 46 کاندیدا تنها دقایقی پس از زمان شروع رسمی مراسم بود‌، اعلام شدند و به همین دلیل فقط چند نفر توانستند به مراسم بیایند که به گفته آن‌ها تعداد بسیاری از کاندیداها اصلا از نامزد شدن خود مطلع نبودند.

قرائت پیام روز تئاتر و کنایه به جمشید مشایخی

در ابتدای جشن سیزدهم شب بازیگر، ناهید مسلمی پیام روز جهانی تئاتر را که پیش از این در مراسم‌های دیگر هم خوانده شده بود قرائت کرد و بعد از آن تصاویری از درگذشتگان عرصه سینما‌، تئاتر و تلویزیون که در یکی دو سال گذشته دار فانی را وداع گفته بودند‌، برای یادبود پخش شد.

پس از آن قرار بر این بود‌، متن پیام ملی تئاتر که توسط جمشید مشایخی نوشته شده است‌، با حضور خود او خوانده شود که احترام برومند با بیان اینکه «هزار وعده خوبان یکی وفا نکند» به نیامدن جمشید مشایخی اشاره و از بهزاد فراهانی دعوت کرد تا متن پیام را بخواند.

در بخشی از این پیام آمده است: «عزیزان همدل ،‌ مهربانان همراه‌، کلاه گشادی بر سرمان رفته است چه خواستیم و چگونه شد؟ انگاشتیم که حرفه ما نمایش ، بزرگترین هنر تاثیرگذار همه زمان‌هاست... این فعل «نداریم» را تا کی جامعه‌ِتئاتر قرا راست تکرار کند؟ جامعه تئاتر از بزرگ و کوچک از سهند تا تفتان از مرو تا اروند بیش از چهل سال است که خواست‌هایش را با هزار زبان هر روز هزار بار تکرار می‌کند و امید گوشی باز در این ملک باشد تا بشنود و اقدامی کند.»

مشایخی در بخشی از پیام خود خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشته است: « نام شغل ما چیست؟ چرا پس از چهار دهه آن را به رسمیت نشناخته‌اید این یکی از خواست‌های تاریخی ماست بودجه هنر تئاتر به اندازه‌ی گوشه کوچکی از سفره درن-دشت بی‌حساب بسیار کسانی نیست؟ چرا ما امنیت شغل خویش را نداریم؟ ...»

به ما خیلی سخت گذشت

به گزارش ایسنا،‌ بخش دیگری از این مراسم با برپایی بزرگداشت برای سارا توکلی از میناب بود که مهرانه مهین ترابی با حضور روی سن از وی تقدیر کرد. همچنین ناصر جعفری از اردبیل هم با حضور ایرج راد تقدیر شد.

اکبر زنجان پور دیگر هنرمند پیشکسوتی بود که با حضور جعفر والی بزرگداشت او برپا شد.

والی درباره زنجان‌پور گفت: خوشحالم که اکبر شایستگی و جنم هنری را داشت که توانست تا به امروز به عنوان یک چهره هنری در جامعه حضور داشته باشد.

زنجان پور هم در سخنان کوتاه از داود رشیدی یاد کرد و گفت: جای او امشب خالی است و خوب است تمام انرژی‌های خود را برای سلامتی داوود بفرستیم. داوود زمانی که «در انتظار گودو» را بازی می‌کرد، بسیاری از حاضران در سالن هنوز به دنیا نیامده بودند با این حال امیدوارم وقتی مثل من به اواخر عمر خود رسیدید همه چیز برایتان خوب بوده باشد چون که به ما که خیلی سخت گذشت.

دیگر هنرمندی که قرار بود برای او بزرگداشتی برگزار شود، سیروس ابراهیم زاده بود که با حضور همسرش ناهید کبیری از او تقدیر شد.

ابراهیم زاده پس از دریافت لوح خود اظهار کرد: حال من خوب است! چون در زمانی مورد لطف قرار می‌گیرم که از ادوار ارزشمند تئاتر است و آن هم آمدن و حضور گسترده جوانان در این عرصه است.

او گفت: تا جایی که در این 60 سالی که کار کردم به یاد می‌آورم. هیچ وقت این استقبال از جوان‌ها را برای کار در تئاتر ندیده بودم. جهان نسبت به زمانی که ما جوان بودیم بسیار تغییر کرده و این جوان‌ها که متعلق به دقیقه اکنون هستند حرف امروز را بهتر می‌دانند.

این هنرمند در پایان نیز از داود رشیدی یاد و برایش آرزوی شفا کرد.

در بخش اهدای جوایز خسرو حکیم رابط ‌، پرویز پورحسینی و داریوش اسدزاده هنرمندانی بودند که برای اهدای جایزه به برگزیدگان روی سن تالار اصلی تئاتر شهر آمدند.

اهدای یک جایزه و باز هم اعتراض نعیمی

فریده قبادی بازیگر نمایش «ترور» که یکی از برگزیدگان بخش بازیگری مرد بود‌، پس از دریافت جایزه خود گفت: برای هر بازیگری حضور در نقشی که خوب نوشته شده یک شانس است و من این شانس را داشتم که در متن خوب حمیدرضا نعیمی کار کنم.

در همین حال حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش «ترور» از میان حاضران در سالن بلند شد و در اعتراض به توصیفی که هیات داوران برای برگزیده شدن فرید قبادی به عنوان بازیگر برتر اعلام کرده بودند‌، گفت: فرید قبادی برای نقش ابن ملجم و تمام قد برازنده بود و رنج کشید اما در گفته دوستان و داوران کم انصافی است. آیا نقش او تکراری و تک خطی است؟ متاسفم برای هیات داوران که آن نقش و متن را اینطور برداشته‌اند.

بهناز جعفری بازیگر نمایش «اتاق ورونیکا» یکی دیگر از برگزیدگان همن با اشاره به اینکه اولین کار زندگی خود را در این سالن اجرا کرده است‌، گفت: اعتراف می‌کنم در اتاق ورونیکا دوباره احیا شدم.

او همچنین با اشاره به اینکه می‌خواهد از موقعیتی که برایش پیش آمده سوء استفاده و مطلبی را بیان کند‌، افزود: آخرین چهارشنبه ماه می مصادف با 5 خرداد ماه روز "ام اس" است. امیدوارم با مبتلایان به ام اس به عنوان یک بیمار رفتار نکنیم چون آنها احتیاج به حمایت دارند و نباید دچار استرس شویم.

داریوش اسدزاده،‌ بازیگر پیشکسوت که برای اهدای جایزه گیتی قاسمی و صابر ابر روی سن آمده بود‌، در سخنانی کوتاه گفت: 73 سال قبل که وارد تئاتر شدم 12 هنرپیشه فعالیت می‌کردند اما الان وقتی نگاه می‌کنم و این عشاق سینه چاک تئاتر را می‌بینم لذت می‌برم و با خود می‌گویم آن بذری که کاشتیم سبز شده است.

برگزاری مراسم شب بازیگر حاشیه‌های جالب توجه خود را هم داشت که هر کدام در طولانی شدن بیش از حد مراسم تاثیرگذار بودند و این طولانی شدن باعث شد، بخش اصلی برنامه که معرفی برگزیدگان بود و همه در انتظار آن به سر می‌بردند با عجله و در ساعت پایانی پس از گذشت سه ساعت اتفاق بیفتد.

اسپانسر ویژه و هدیه وام مسکن به 300 نفر

یکی از بخش‌های ویژه‌ای که برای این مراسم تدارک دیده شده بود، اجرای گروه موسیقی «ژیوار» بود‌، که این گروه در دو نوبت و هر بار در دقایقی طولانی به اجرای برنامه پرداختند.

همچنین اجرای دو نمایش فُرم ‌باعث تعجب برخی حاضران در سالن شد و یکی از آنها حرکاتی با آهنگ "دیوار" گروه پینک فلوید اجرا شد.

در یکی دیگر از این بخش‌ها هم با صدای مرتضی احمدی بازیگر «سیاه» روی سن طبق هر آنچه مرسوم است بخش کوتاهی را اجرا کرد اما پس از آن با اضافه شدن افراد دیگر این نمایش فرم شکل دیگری به خود گرفت که سنخیتی با «سیاه» سنتی و ایرانی نداشت.

از دیگر بخش‌های جالب توجه این مراسم معرفی اسپانسری بود که بدون هیچ چشم داشتی قرار است به برگزیدگان و نیز تعداد دیگری از تئاتری‌ها وام مسکن هدیه دهد و گفته شد این پدر و دختر یک موسسه فرهنگی هنری را هم راه‌اندازی کرده‌اند.

این برنامه که ساعت شروع آن 19 اعلام شده بود‌، با اجرای احترام برومند‌ (همسر داود رشیدی) برگزار شد که البته کنداکتور تنظیم شده برای آن به طور واضح گویا بود، برنامه دست کم سه ساعت طول خواهد کشید که البته همین‌طور هم شد و اجرای استنداپ کمدی،‌ موسیقی و نمایش فرم و نیز اجرای آرام احترام برومند و خوش و بش‌ها و احوالپرسیهای دوستانه‌ای که با برخی هنرمندان حاضر روی صحنه می‌کرد، زمان مراسم را به حدود چهار ساعت کشاند، این در حالی است که بخشی از برنامه‌های تدارک دیده شده به دلیل طولانی شدن حذف شدند.

برگزیدگان در بخش بازیگری مرد عبارتند از:

فرید قبادی برای نمایش «ترور»

حسن معجونی برای نمایش «اسم»

حسام منظور برای نمایش «اودیسه»

صابر ابر برای نمایش «کالیگولا»

بازیگری زن:

ستاره پسیانی برای نمایش «اتاق ورونیکا»

بهناز جعفری برای نمایش «اتاق ورونیکا»

الهام کردا برای نمایش «شنیدن»

گیتی قاسمی برای نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه»‌

در این مراسم همچنین یلدا عباسی بازیگر نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» و داود معینی کیا بازیگر نمایش «هزار شلاق» به عنوان استعدادهای جوان تقدیر شدند.

همچنین 6 گروه نمایشی در این مراسم به عنوان گروه‌های منسجم برگزیده شدند که عبارتند از:

«فصل بهارنارنج»، «فهرست»، «صندلی‌ها»، «بیضایی»، «سرگیجه» و «بارانداز».

کد خبر 332457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha