همشهری آنلاین: کمیته پدافند غیرعامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان پدافند غیرعامل کشور امروز یکشنبه طی مراسمی تفاهم نامه همکاری های علمی به امضا رساندند.

تفاهم نامه

به گزارش ایرنا، موضوع این تفاهم نامه كه صبح امروز در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به امضا محمد فرهادی وزیر علوم و همچنین غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل كشور رسید، بهره گیری از امكانات آموزشی، پژوهشی، فناوری دانشگاه ها و مراكز پژوهشی، قطب های علمی و شركت های دانش بنیان وزارت علوم در راستای پیشبرد اهداف رفع مسائل و نیازهای سازمان و قرارگاه های مربوطه در چارچوب پدافند غیرعامل است.

همچنین به كاربستن اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و مراكز تابعه در امضای این تفاهم نامه مورد تاكید قرار گرفت.

بر اساس این گزارش توسعه فعالیت های دانشی - فناورانه مبتنی بر نیاز، همسو سازی پژوهش ها، آموزش ها و توسعه زیرساخت های تخصصی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به سمت پاسخگویی علمی به نیازمندی های قرارگاه های مربوطه، ایجاد و توسعه ساختارهای پژوهشی و آزمایشگاهی مورد نیاز فیمابین، تصویب و اجرایی دوره های تحصیلات تكمیلی كوتاه مدت و بلندمدت و پژوهش محور مورد نیاز سازمان وقرارگاه های مربوطه از جمله اهداف این تفاهم نامه ذكر شده است.

همچنین حمایت از تربیت نیروی انسانی متخصص و تولید محتوا و كتب مورد نیاز سازمان و قرارگاه های مربوطه، شناسایی الزامات پدافندی وزارت عتف و مراكز تابعه وپیگیری جهت تصویب اعتبارات مورد نیاز در برنامه بودجه وزارتخانه مزكور، همكاری در ایجاد بستر مناسب جهت هدایت و حمایت از پایان نامه های تحصیلات تكمیلی، طرح جایگزینی خدمت سربازی نخبگان یا كسر خدمت متناسب با نیازهای پژوهشی سازمان و همچنین همكاری در چارچوب مقررات موجود جهت تعریف واحدهای درسی پدافند غیرعامل در سرفصل دروس دانشگاهی از دیگر اهداف امضای این تفاهم نامه است.

همچنین اعتبار مورد نیاز اجرای موضوعات این تفاهم نامه از سوی سازمان به طور سالانه حداقل به میزان 100 میلیارد ریال در اختیار دبیرخانه پدافند غیرعامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته و بر مبنای توافقات مشترك و مطابق با دستورالعمل ها و روش های اجرایی تخصیص و واگذار خواهد شد.

معاون وزیر علوم: امضا تفاهمنامه با سازمان پدافند غیر عامل حركتی درجهت اقتصاد مقاومتی است

معاون پژوهشی وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم امضای تفاهمنامه وزارتخانه علوم با سازمان پدافند غیرعامل كشور در سخنانی، این توافقنامه را حركتی مثبت درجهت پیشبرد هرجه بیشتر اقتصاد مقاومتی عنوان كرد.

وحید احمدی نقش دانشگاه ها و مراكز پژوهشی در بهبود و توسعه فعالیت های سازمان پدافند غیرعامل را بسیار اثرگذار دانست و گفت: البته در دو سال گذشته رابطه بین وزارتخانه علوم و سازمان پدافند غیرعامل از فراز و نشیب هایی برخوردار بوده است.

وی افزود: به عنوان مثال دو سال پیش اعتباری حدود 10 میلیارد ریال برای وزارتخانه علوم به منظور همكاری هرچه بیشتر با سازمان پدافند غیرعامل كشور در نظر گرفته شد اما متاسفانه بدون اینكه جذب شود قطع شد؛ اما در سال 1394 اعتباری به مراتب محدودتر در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت.

احمدی با بیان اینكه، طبق توافقنامه امروز وزارت علوم با سازمان پدافند غیرعامل كشور 100 میلیارد ریال اعتبار در اختیار مراكز علمی و دانشگاهی قرار خواهد گرفت گفت: ما برای هرچه بهتر اجرایی كردن این تفاهمنامه كمیته هایی را در حوزه پدافند غیرعامل تشكیل داده ایم.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تشكیل كارگروه در دانشگاه ها، زیرساخت و آموزش و پژوهش و همچنین كمیته های تخصصی مشترك بین كمیته های تهدیدات وزارت علوم و قرارگاه های سازمان پدافند غیرعامل به منظور سوق دادن فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها به رفع مسائل مورد نیاز كشور و سازمان پدافند غیرعامل، افزود: تنظیم روابط و ارائه برنامه های كلی و سالانه و طرح های همكاری بین این وزارتخانه و سازمان بر اساس اسناد بالادستی، پیگیری و نظارت بر اجرای پروژه ها ، ارزیابی فنی و برنامه های مصوب ابلاغی را ازجمله اقدامات وزارت علوم در امضا این تفاهنمامه خواهد بود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل: برنامه ریزی اصلی ما احاطه بر تهدیدات بر پایه دانش و فناوری است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه كمیته پدافند غیرعامل با وزارت علوم، تحقیقات وفناروی در سخنانی، واژه پدافند غیرعامل را مفهومی سهل و ممتنع دانست و گفت: از ابتدای زندگی بشر تهدید همواره وجود داشته است.

سردارغلامرضا جلالی افزود: به صورت طبیعی نگاه ایجاد امنیت در زیر ساخت ها، نگاهی كلی بوده است و در ایران نیز هیچ گاه كشور بدون امكانات دفاعی نبوده است و امنیت بخش جداناشدنی از زندگی ایرانیان بوده است.

وی با تاكید براینكه، رویكرد هوشمندانه پدافند غیرعامل در حقیقت استفاده از فرصت و مقابله با تهدیدات است،افزود: ماموریت سازمان پدافند غیرعامل شناخت تنوع و تغییر چهره‌های تهدیدآمیز است.

جلالی در ادامه اظهاركرد: برنامه ریزی اصلی سازمان پدافند غیرعامل كشور بر احاطه هرچه بیشتر بر تهدیدات بر پایه دانش و فناوری روز دنیا استوار است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اینكه، پدافند مانند مصونیت سازی بدن از درون است و اقدامات پدافندی نباید پیامدی داشته باشد، گفت: طبق تعریف رهبری خنثی سازی و بی اثر كردن تهدیدات در كشور همان پدافند غیر عامل است.

جلالی با اشاره به اینكه در كشورهایی مانند آمریكا چهار وزارتخانه ماموریت اجرای پدافند غیرعامل را عهده دار هستند گفت: ضمن اینكه پدافند غیرعامل در سایر حوزه ها از جمله بیولوژیك و سایبری نیز دنبال می شود.

وی با تاكید براینكه، تهدیدات غیرطبیعی و انسان ساز از منشا علمی و تكنولوژیك برخوردار می باشند، گفت: استفاده از علوم به نوعی هم فرصت خدمت به بشریت و از طرفی می تواند همین علوم برای بشریت تهدید باشند و به دلیل ماهیت علم این فرصت ها و تهدیدات همواره دچار تغییر است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل كشور در ادامه اظهار كرد: به طور حتم یكی از وظایف اصلی ما كاهش فاصله علم و دفاع است و برنامه ریزی اصلی ما باید بر احاطه بر تهدیدات بر پایه دانش و فناوری استوار باشد.

کد خبر 332448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha