یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۷
۰ نفر

قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاسیس دانشگاه مجازی علوم پزشکی و رد شدن سالانه مدرک ۷۵۰دانشجوی ایرانی که در خارج تحصیل کرده‌اند، خبر داد.

دانشجویان پزشکی

حميد اكبري برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي تحول در آموزش پزشكي را اعلام كرد و گفت: يكي از برنامه‌هاي وزارت بهداشت افزايش ظرفيت بومي گزيني در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي است كه از سال‌94با افزايش 30درصدي ظرفيت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي براي بومي‌گزيني دانشجو اجرا شد. وي افزود: براي افزايش بومي‌گزيني از ظرفيت پذيرش آزاد كم نشد و در مجموع 30درصد به كل ظرفيت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اضافه شد كه البته برخي دانشگاه‌ها با اين اقدام مخالفت و اعلام كردند كه ظرفيت كافي براي اين افزايش ظرفيت را ندارند.اكبري ادامه داد: با وجود اين ابلاغيه وزارت بهداشت براي افزايش 30درصدي ظرفيت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي براي جذب دانشجوي بومي براي تحصيل و اشتغال در همان استان باقي ماند و سال‌95نيز اين ظرفيت اعمال مي‌شود.

  • افزايش ظرفيت پذيرش رشته پزشكي

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا درباره ميزان ظرفيت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و ظرفيت 30درصدي بومي گزيني گفت: كل ظرفيت پذيرش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سالانه 32هزار نفر بود كه از سال‌94به 40هزار نفر افزايش يافت و در رشته پزشكي عمومي نيز ظرفيت پذيرش از 4هزار نفر به 5هزار نفر افزايش يافت. اكبري در پاسخ به پرسش ديگر ايرنا درباره ساير تحولات آ‌موزشي توضيح داد: اقدام مهم ديگر وزارت بهداشت تاسيس دانشگاه مجازي علوم پزشكي است كه سقف پذيرش ندارد و در تمام رشته‌هاي علوم پزشكي به هر ميزان كه استاد و داوطلب داشته باشد مي‌تواند دانشجو پذيرش كند البته اسامي رشته‌هاي فعلي اين دانشگاه اكنون در سايت دانشگاه مجازي مشخص است. وي از راه‌اندازي رشته كارشناسي ارشد آموزش پزشكي در دانشگاه مجازي علوم پزشكي براي نخستين‌بار در كشور خبر داد. اكبري افزود: هدف وزارت بهداشت اين است كه معادل 20درصد ظرفيت رشته‌هاي مختلف به‌صورت مجازي ارائه شود. رئيس مركز خدمات آموزش پزشكي وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايرنا درباره كيفي‌سازي‌ آموزش پزشكي نيز گفت: براي تحقق اين هدف و به‌منظور توانمندسازي دانش‌آموختگان تمام سر فصل‌هاي دروس رشته‌هاي علوم پزشكي بازنگري مي‌شود و هدف از اين بازنگري افزايش مهارت‌هاي حرفه‌اي دانش آموختگان رشته‌هاي علوم پزشكي است.

  • نسل سوم دانش آموختگان پزشكي

وي گفت: هدف وزارت بهداشت از بازنگري علوم پزشكي اين است كه به سمت نسل سوم دانش‌آموختگان علوم پزشكي برويم، نسلي كه كارآفرين است و نه فقط دروس تئوري را مي‌آموزد بلكه مهارت‌هاي لازم را براي ارائه خدمات مناسب به مردم فرامي‌گيرد.

اكبري افزود: اقدام ديــگر براي كيفـي‌سـازي‌ آموزش پـزشكي ادغام هــمه سرفصل‌هاي آموزشي در مورد يك موضوع در يك سرفصل درسي يا integration است و در اين اقدام موضوعات مختلف يك درس مثلا در مورد سر و گردن، جدا آموزش داده نمي‌شود و همه مسائل فيزيولوژيك، آناتومي، راديولوژي و... مربوط به يك قسمت بدن در يك سرفصل آموزشي ارائه مي‌شود. وي گفت: اين تغيير آ‌موزشي در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در حال اجراست و منتظر نتايج دوره آزمايشي آن هستيم تا براساس آن به‌صورت كشوري اجرا شود.

قائم‌مقام معاون آموزشي وزير بهداشت افزود: اقدام ديگر وزارت بهداشت براي تحول در آموزش پزشكي، ساماندهي دانشجويان ايراني است كه براي تحصيل به خارج مي‌روند، حدود 10هزار دانشجوي ايراني در خارج از كشور داريم كه در دانشگاه‌هاي مختلف مشغول تحصيل هستند.اكبري گفت: بسياري از اين دانشجويان در دانشگاه‌هايي تحصيل مي‌كنند كه از نظر وزارت بهداشت معتبر و مورد تأييد نيستند، بسياري از آنها پس از 2سال تحصيل، تقاضاي انتقال به دانشگاه‌هاي داخل را دارند درحالي‌كه دانشگاه مبدا آنها قابل تأييد نيست.

  • پذيرش مدرك دانشجويان ايراني خارج رفته، سخت‌تر شد

وي افزود: وزارت بهداشت براي تأييد آنها از اين دانشجويان آزمون مي‌گيرد و شرايطي را براي تأييد آنها تعيين كرده است، اين شرايط در گذشته شامل معدل ديپلم بالاي 14و معدل پيش دانشگاهي بالاي 14بود كه از سال 2017به معدل بالاي 16براي دپيلم و بالاي 17براي پيش دانشگاهي و معدل بالاي 15براي دوره آموزشي در دانشگاه خارجي تغيير مي‌كند، يعني شرايط سختگيرانه‌تر مي‌شود.اكبري اضافه كرد: البته اين شرايط جديد عطف به ماسبق نمي‌شود و دانشجوياني كه قبل از سال 2016به خارج رفته‌اند براساس شرايط قبلي مورد سنجش قرار مي‌گيرند.

اكبري ادامه داد: علاوه بر آن اين دانشجويان درصورتي كه دانشگاه خارجي آنها در فهرست دانشگاه‌هاي مورد تأييد وزارت بهداشت باشد(فهرست اين دانشگاه‌ها در سايت وزارت بهداشت موجود است)‌بايد در يك آزمون داخلي شركت كنند و درصورتي كه قبول شوند، مدرك آنها پذيرفته مي‌شود.وي گفت: مدرك بسياري از اين دانشجويان مورد تأييد قرار نمي‌گيرد و بسياري از آنان مجبورند دوباره دوره‌هاي آموزشي را در دانشگاه‌هاي داخلي با پرداخت هزينه سپري كنند.

اكبري درباره هزينه تحصيل دوباره اين دانشجويان در داخل به خبرنگار ايرنا گفت: هزينه تحصيل اين دانشجويان معادل هزينه تحصيل در پرديس‌هاي خودگردان است كه سالانه حدود 25ميليون تومان است كه البته با توجه به دانشگاه اين هزينه متفاوت است.

وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايرنا درباره تعداد دانشجويان ايراني كه هر سال براي تأييد مدرك يا انتقال به كشور مراجعه مي‌كنند، گفت: هر سال حدود هزار دانشجوي ايراني كه در خارج تحصيل كرده‌اند به وزارت بهداشت مراجعه مي‌كنند كه مدرك حدود 250نفر آنها تأييد و 750نفر آنها رد مي‌شود.

  • افزايش ظرفيت دانشجوي پزشكي بايد متوقف شود

وزيربهداشت گفت: بومي‌شدن 30درصد ظرفيت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي يك ظرفيت بزرگ است كه با استفاده از آن تا 10سال آينده بتوانيم طرح نيروي انساني را برداريم. وزيربهداشت ضمن تأكيد بر لزوم گسترش و تقويت دانشگاه‌هاي خودگردان گفت: به جز افراد نيازمند و كم درآمد، افرادي كه تمكن مالي دارند بايد بخشي از هزينه تحصيل خود را پرداخت كنند. وي گفت: شايد بگوييد كه اين مسئله با اسناد بالادستي مغايرت دارد اما اين حالت در آموزش و پرورش و مدارس غيرانتفاعي در كنار مدارس دولتي وجود داشت و مؤثر بود چرا كه بسياري از نخبگان علاوه بر مدارس دولتي از مدارس غيرانتفاعي رشد كرده‌اند و اگر اين مدارس نبود، دولت در تأمين هزينه‌هاي آموزش و پرورش مشكل داشت. وزيربهداشت ضمن انتقاد ازتحصيل برخي از دانشجويان در برخي از دانشگاه‌هاي بي‌كيفيت در كشورهايي نظير مالزي، فيليپين، بلاروس و ارمنستان، افزود: متأسفانه بسياري از خانواده‌ها فرزندان خود را به اين كشورها مي‌فرستند و در آنجا نيز مهارت كافي را كسب نمي‌كنند بنابراين بايد واحدهاي خودگردان را توسعه دهيم و ورود بخش خصوصي را تسهيل كنيم.هاشمي دليل سفربرخي از افراد به كشورهايي مانند امارات عربي براي تحصيل در رشته‌هايي مانند پزشكي يا دندانپزشكي را تنگ نظري برخي از مسئولان در استفاده از ظرفيت بخش خصوصي دانست.

وي گفت: اگر بخش خصوصي به حوزه آموزش پزشكي وارد شده بود وضعيت بهتر بود درحالي‌كه پس از بازگشت دانشجويان از اين كشورها به آنها مي‌گوييم كه صلاحيت كافي را ندارند. وزيربهداشت بر لزوم تأمين بخشي از اعتبارات حوزه آموزش از مسير واحدهاي خودگردان تأكيدكرد وگفت: بعيد مي‌دانم كه دولت تا چند سال آينده قادر به تأمين اعتبارات اين حوزه به‌طور كامل باشد گرچه واحدهاي خودگردان در ظاهر مردم‌پسند نيستند اما درصورت توسعه اين دانشگاه‌ها فضا براي تحصيل افراد كم بضاعت در دانشگاه‌هاي دولتي بيش از گذشته ايجاد مي‌شود. هاشمي افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها را موجب تحت فشار قرار گرفتن دانشگاه‌ها و استادان آنها عنوان كرد و افزود: از ابتداي انقلاب تاكنون روند پذيرش‌ها و ظرفيت‌ها صعودي بوده اما در جايي بايد متوقف شود. وي گفت: به‌عنوان نمونه در برخي از رشته‌ها مانند مامايي و بعضي رشته‌هاي بهداشت، تعداد فارغ‌التحصيلان زياد است كه براي همه بازار كار وجود ندارد. از طرف ديگر براي اجراي طرح پزشك خانواده در كشور به 650متخصص پزشك خانواده نياز داريم كه ظرفيت آن حداكثر بايد 800نفر باشد بنابراين بايد ظرفيت را در جاهايي كه نياز داريم گسترش دهيم. هاشمي با تأكيد بر گسترش فضاهاي آموزشي در كشور، خاطرنشان كرد: تلاش دولت بر اين است كه از فرصت پسابرجام براي جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي براي توسعه فضاهاي آموزشي و درماني استفاده كند.وزير بهداشت گفت: طب سنتي كشور ما كه سابقه تاريخي درخشاني دارد و پرآوازه‌ترين افراد در دنيا در طب سنتي ايراني بوده‌اند، بايد به‌عنوان واحد‌هاي درسي در دانشگاه‌ها تدريس شود.

کد خبر 332370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha