چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران دیروز با حضور شهردار تهران برگزار شد.

محمدباقر قاليباف در اين جلسه بر ضرورت خدمت به شهروندان ساكن در بافت فرسوده تأكيد كرد تا تسهيلات لازم براي حق انشعاب پلاك‌هاي واقع در بافت فرسوده درنظر گرفته شود.شهردار تهران تأكيد كرد: در اين كار بايد تلاش و تدبير كرده و حتما كار ستادي و برنامه‌ريزي داشته باشيم، اما به‌خاطر نبود بودجه نبايد از كار باز بمانيم چرا كه يكي از ريشه‌هاي روحيه جهادي اين است كه اگر كار خود را به‌درستي انجام دهيم، خداوند از لايحتسب به ما كمك مي‌كند.

قاليباف ابراز داشت: ما از سال‌86 بارها اين حرف را مورد تأكيد قرار داده‌ايم كه شهرداري تهران حق نگاه اقتصادي به بافت فرسوده را ندارد. به همين جهت در ابتدا تشويق عوارض نوسازي بافت فرسوده 50درصد بود كه اين رقم به 100درصد پروانه‌ها افزايش پيدا خواهد كرد. وي با تأكيد بر حذف عوارض متفرقه و بخشودگي پلاك‌هاي واقع در بافت فرسوده، تصريح كرد: مهم‌ترين دستاورد شهرداري تهران آن است كه كيفيت زندگي در بافت فرسوده ارتقا يابد. از اين‌رو ما نبايد نقدينگي مردم براي نوسازي بافت فرسوده را خرج عوارض كنيم.

  • حق انشعاب، مصداق مديريت واحد

شهردار تهران با تأكيد بر اينكه بايد تسهيلات لازم براي حق انشعاب پلاك‌هاي واقع در بافت فرسوده درنظر گرفته شود، عنوان داشت: ايجاد تسهيلات مناسب براي حق انشعاب خانه‌هاي واقع در محدوده بافت فرسوده ازجمله نمونه‌هاي همكاري در مديريت واحد شهري است؛ به‌نحوي كه بعد از اين اقدام شاهد خواهيم بود كه با همين پتانسيل و ظرفيت‌هاي موجود مي‌توانيم كارهاي بسيار ديگري را هم انجام دهيم. وي بر ضرورت اولويت‌بندي نقاط بحراني بافت فرسوده پايتخت تأكيد كرد و گفت:

از ميان 170هزار پلاك زير 100متر در تهران، بخشي از افراد از توانايي مالي ضعيفي برخوردار هستند كه امكان بازپرداخت وام‌ها براي آنها وجود ندارد. از اين‌رو ضروري است در يك كار ستادي اولويت‌بندي‌هاي لازم در مناطق مختلف صورت گيرد تا كار را به‌صورت شفاف و روشن انجام دهيم. قاليباف در ادامه نوسازي بافت فرسوده را يك موضوع انساني خواند و بيان كرد:

بايد كاري كنيم كه در جريان كار حرمت و كرامت افراد حفظ شود. به همين جهت ضروري است كه زيرساخت‌هاي نقاط واقع در بافت فرسوده را در اولويت كاري خود قرار دهيم. شهردار تهران با تأكيد بر توجه به بسته‌هاي تشويقي يادآور شد: در بعضي از مناطق مي‌توانيم در يك زمانبندي مشخص و با يك اقدام بين سازماني به يكديگر كمك ‌كنيم تا ضمن پيدا كردن راهكارهاي اجرايي، مسير قانوني را براي اجراي كار تعيين كنيم.

قاليباف در جلسه ستاد بازآفريني پايدار تهران تصريح كرد: بعضي از اين بسته‌هاي تشويقي نيازمند جذب سرمايه‌گذاران بخش خصوصي است تا زيرساخت‌هاي تجاري و فرهنگي نقاط واقع در بافت فرسوده آماده شود. در اين مسير امكان كاهش تعرفه‌هاي تجاري به‌منظور توسعه زير‌ساخت‌ها در بافت فرسوده وجود دارد تا ضمن تأمين نيازهاي خدماتي شهروندان، سرمايه‌گذاري براي بخش خصوصي نيز اقتصادي باشد.

  • بافت فرسوده يك نسخه ندارد

شهردار تهران بر ضرورت پرهيز از ورود مستقيم مديريت شهري به حوزه ساخت‌وساز بافت فرسوده تأكيد و اظهار كرد: بايد با دفاتر تسهيل‌گري بتوانيم كارهاي حقوقي شهروندان را دنبال كرده و در زمينه اعطاي وام، كارهاي قانوني و... به آنها كمك كنيم. قاليباف ادامه داد: نبايد براي بافت فرسوده يك نسخه بپيچيم چرا كه به‌عنوان نمونه شرايط محله هرندي با عودلاجان متفاوت است. به همين جهت ضروري است كميته‌ها در اين زمينه كار كارشناسي كرده و نقاط را مشخص كنند.

وي با اشاره به اصلاح و نوسازي 71هزار پلاك در شهر تهران گفت: نوسازي بافت فرسوده شهر تهران در مقايسه با كل كشور بالاترين ميزان رشد را داشته است به‌نحوي كه سالانه حدود 7درصد بافت فرسوده نوسازي شده و درصورت تصميم‌گيري درست مي‌توانيم اين آمار را به مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر نوسازي سالانه 10درصد از بافت فرسوده برسانيم. شهردار تهران از تشكيل ستاد هماهنگي شهرداري تهران به‌منظور افزايش ظرفيت‌ها و پيگيري مصوبات ستاد بازآفريني پايدار خبر داد و گفت: كميته‌هاي ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران در سياست‌هاي كلي به هر جمع‌بندي كه برسند، مصوبه آنها را بي‌كم و كاست ابلاغ خواهم كرد تا در سيستم شهرداري تهران پيگيري شود.

قاليباف همچنين بر ضرورت وجود نسخه جداگانه براي اماكن تاريخي پايتخت تأكيد كرد و گفت: بخشي از اماكن تاريخي دراختيار سازمان‌هاي دولتي است و براساس قانون اين دستگاه‌ها بايد مكلف به بازسازي و بهسازي اماكن تاريخي شوند، در اين ميان شهرداري تهران عوارضي براي بهسازي ساختمان‌هاي تاريخي دريافت نخواهد كرد.

وي افزود: ممكن است بخشي از ساختمان‌هاي تاريخي، خانه‌هاي خصوصي باشند كه در اين زمينه نيز حاضر هستيم تمامي تسهيلاتي كه به ساير شهروندان در زمينه نوسازي اعطا مي‌كنيم را در‌اختيار آنها نيز قرار دهيم تا اماكن ميراثي را بازسازي كرده و نگهداري كنند. همچنين شهرداري تهران به نوسازي ساختمان‌هاي تاريخي كه در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار دارد كمك مي‌كند.

شهردار تهران تأكيد كرد: نخستين شرط حفظ و زنده بودن يك ساختمان، بهره‌برداري از آن است. به همين جهت بعد از احيا و نوسازي ساختمان‌هاي تاريخي، بايد آنها را به بهره‌برداري رسانده و در شكل بهره‌برداري نيز دقت كنيم.همچنين عبادالله فتح‌اللهي، مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در اين جلسه به ارائه گزارشي جامع درخصوص اقدامات صورت گرفته در اين ستاد از بدو تشكيل تاكنون پرداخت و بر اهميت و ضرورت هدفمند كردن اعطاي تسهيلات و مشوق‌هاي نوسازي در بافت‌هاي فرسوده تأكيد كرد. فتح‌اللهي با بيان اينكه سياست‌ها و بسته‌هاي تشويقي پيشنهادي مختلفي ازجمله بسته تشويقي شهرسازي؛ اجتماعي و فرهنگي؛ مالي و همچنين بسته تشويقي دستگاه‌هاي اجرايي از سوي دبيرخانه ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران تدوين شده است، توضيحات جامعي را درخصوص مكانيسم اعطاي اين تسهيلات در بافت‌هاي فرسوده ارائه كرد.

کد خبر 331947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha