شهردار تهران در نشست خبری دیروز خود که پیرامون ساماندهی محله هرندی و جذب معتادان آن برگزار شد، از راه‌اندازی ۲ کمپ ترک اعتیاد در آینده خبر داد؛ اقدامی که جزو مسئولیت‌های شهرداری تهران نیست و نوع دولتی‌اش را ستاد مبارزه با مواد‌مخدر دنبال می‌کند.

قالیباف

مشكلات موجود در عملكرد كمپ‌هاي ترك اعتياد و البته حاشيه‌هايي كه به‌تازگي در مورد شفق به وجود آمد كه زنان معتاد كارتن‌خواب تهران را در خود نگهداري مي‌كند، شهرداري را به فكر راه‌اندازي كمپ انداخته كه يكي از آن دو، همان كمپ شفق خواهد بود.

هر چند‌ محمدباقر قاليباف در خلال صحبت‌هايش از مطلع‌شدن مسائل مطرح‌شده شفق از طريق رسانه‌ها سخن گفت و اينكه در تماس با نهادهاي مسئول، براي پيگيري ماجرا همگي اين اتفاقات را تكذيب كرده‌اند. وي بر اين موضوع تأكيد كرد كه با راه‌اندازي كمپ ترك اعتياد در كنار مراكز بهاران، چرخه ترك معتادان و بازگشت آنها به زندگي كامل و به شيوه درست انجام خواهد شد. قاليباف تأكيدات مقام معظم رهبري در مورد حل معضلات اجتماعي وهمچنين اخبار رسانه‌ها بر اجراي طرح ساماندهي هرندي و معتادان را بسيار مؤثر عنوان كرد و گفت كه ضرورت اقدام در مورد اين مسئله 3سال پيش براي شهرداري قطعي شد هرچند كه وظيفه‌اش نيست و تنها به‌عنوان رسالت و مسئوليتي كه در قبال شهروندان احساس مي‌كند وارد ميدان شده است.

«سال84 كار خود را با رويكرد فرهنگي و اجتماعي آغاز كرديم، 8سال قبل احساس كرديم بايد به كارتن‌خواب‌ها جاي خواب و غذا بدهيم اما فكر نمي‌كرديم جذب و توانمندسازي آنها را هم ما بايد انجام دهيم.» قاليباف البته بر اين موضوع تأكيدكرد كه منتي بر كسي ندارد و در مقابل پرسش خبرنگاران كه از ميزان حضور و همكاري 11سازمان و ارگان مسئول در اين موضوع و همكاري‌شان با شهرداري سؤال كردند از عبارت رضايت نسبي استفاده و تأكيد كرد كه مشكلات و عدم‌هماهنگي مسئولان بايد در جلسات مشترك حل شود نه در رسانه‌ها. وي اين را هم گفت كه هر كجا حضور ارگان‌هاي ديگر كمرنگ بوده، اجازه نداده كار روي زمين بماند.

  • عملكرد بهتر در مقايسه با ديگر ارگان‌ها

شهردار تهران وجود نقص در اجراي اين اقدامات را تأييد كرد و گفت:‌ كار شهرداري بي‌عيب نيست اما ادعا دارم كه شهرداري تهران نسبت به بقيه دستگاه‌ها علمي‌تر، بهتر و دقيق‌تر در اين حوزه كار كرده است. ما ادعا نداريم كه تمامي معتادان را جمع‌آوري كرديم. هنوز دوسوم آنها در شهر حضور دارند اما اوضاع با 5‌ماه قبل تفاوت بسياري كرده و ما اين كار را ادامه خواهيم داد. ناشيانه است كه براي يك موضوع انساني تايمر قرار دهيم.وي متادون‌درماني در بهاران را نيز تكذيب كرد و درخصوص عقيم‌سازي‌ زنان كارتن‌خواب معتاد هم گفت: اين موضوع در صلاحيت كاري من نيست و مراجع ذي صلاح بايد اظهارنظر كنند.

شهردار تهران اين را هم گفت كه مراكز بهاران هزينه احداث براي شهرداري نداشته و از ساختمان‌هاي موجود در مناطق شهرداري استفاده شده. هزينه روزانه مددجويان نيز حدود 8هزار تومان است كه با كمك خيرين تهيه شده و البته با كيفيت مناسبي است. قاليباف بر اين موضوع هم تأكيد كرد كه با خاتمه فعاليتش در شهرداري تهران اقدامات اجتماعي چون ساماندهي و بازگشت معتادان به زندگي، نذر فرهنگي، زنان سرپرست خانوار و كوثرها را در هر كجا و سمتي كه باشد ادامه خواهد داد.

بيان نمونه‌هايي از موفقيت و وضعيت مطلوب مددجويان مركز بهاران منطقه9 كه به‌عنوان پايلوت، فعاليت خود را 15‌ماه قبل آغاز كرد بخش ديگري از صحبت‌هاي شهردار تهران بود. وي تأكيد كرد كه اين مراكزبه هيچ عنوان نبايد سازماني شهرداري شوند و لازم است مردم پاي كار بيايند و بهاران به فعالان اين حوزه واگذار خواهد شد. وي همچنين در خلال صحبت‌هايش از «سمپاشي و بي‌انصافي بعضي‌ها در مورد بهاران و اينكه خودشان بويي از اخلاق و دين نبرده اما مي‌خواهند آن را تبليغ كنند»‌ هم گله كرد و گفت:‌ معتادان اين جامعه فرزندان ما هستند و بايد به بازگشت آنها به زندگي كمك كنيم، اگر با اين افراد درست رفتار كنيم، درست نتيجه مي‌گيريم.

  • شهربازي هرندي براي كودكان اين محله رايگان خواهد بود

شهردار تهران احياي بوستان‌هاي هرندي مانند بوستان زندگي و تمركز بر آنها و رفع مشكلات كالبدي را بحثي جدي عنوان كرد و گفت كه در هرندي خدمات اجتماعي بايد توليد شود. وي همچنين پرسش اين روزهاي اهالي هرندي را هم پاسخ گفت:
«‌ استفاده از شهربازي در حال ساخت هرندي براي كودكان اين محله از حداقل قيمت تا رايگان خواهد بود.»

قاليباف همچنين واگذاري فروشگاه‌هاي شهروند بدون اجراي تشريفات قانوني را تكذيب كرد و گفت: خصوصي‌سازي‌ از سياستگذاري‌هاي اصل 44 و اقتصاد مقاومتي است و قرار نيست شهرداري فروشگاه‌داري كند. فروشگاه‌هاي شهروند بودجه‌اي از شهرداري دريافت نمي‌كنند، امسال نيز در رديف تبصره‌هاي بودجه در حوزه سرمايه‌گذاري، به شهرداري تهران اجازه داده شده تا در حوزه BOT و BOLT عمل كند. شهردار تهران همچنين يادآور شد: ما در شهر آفتاب بالغ بر هزار ميليارد تومان هزينه كرده‌ايم و بقيه كار بايد با هزينه سرمايه‌گذاران تكميل شود. وي همچنين بررسي قيمت نرخ كرايه حمل‌ونقل در شوراي حل اختلاف را غيرسياسي دانست و اظهارات معاون وزير شهرسازي در مورد تعداد كاركنان شهرداري تهران را كذب ناميد و گفت به‌زودي معاون مربوطه در شهرداري آمار كاركنان را اعلام خواهد كرد.

شهردار تهران درخصوص ساماندهي دست فروشان و مشكلات پيش آمده براي نيروهاي شهربان هم گفت هم‌اكنون نيروهاي شهربان به اندازه زيادي مجروح و مضروب شده‌اند، حتي بعضي از بساط گستران به‌صورت باندي در شهر عمل مي‌كنند اما براساس اعلام مديرعامل شركت شهربان، چند نفر از نيروهاي متخلف شهربان اخراج شده و چند نفر نيز به مراجع قضايي ارجاع داده شده‌اند. در ماه‌هاي اخير آموزش‌ها نيزبه‌صورت جدي به نيروها داده شده است تا در آينده كمتر شاهد مشكلاتي در اين بخش باشيم.

  • تا زنده‌شدن حيات اجتماعي، هستيم

بوستان زندگي، بهاران منطقه 12و مجتمع آموزشي و خلاقيتي صبح رويش ويژه كودكان كار مراكزي بود كه روز گذشته مورد بازديد خبرنگاران قرار گرفت.عابد ملكي، شهردار منطقه12 با اشاره به اقدامات انجام شده براي بوستان‌هاي هرندي و برنامه‌هاي نوروز و تأكيدبر ادامه آنها در طول سال گفت: ما آنقدر ادامه خواهيم داد تا حيات اجتماعي به هرندي بازگردد. اين برنامه‌ها در ماه‌هاي رجب، شعبان و رمضان نيز با كيفيت مطلوبي برگزار خواهد شد. محمد حسن داوودي مدير مجتمع خلاقيتي مهارتي صبح رويش هم بااشاره به حضور 400دانش‌آموز دختر و پسر كه درواقع كودكان كارهستند به استفاده از سيستم مدرن آموزشي و بهره‌مندي از بازي‌هاي خلاقيتي و حضور روانشناس دراين مركزاشاره كرد. در بخشي از ساختمان اين مدرسه قابي از چهره‌هاي شناخته شده و مشهور در حوزه‌هاي گوناگون همچون شهيد چمران، حاج آقا مجتهدي، شيخ رجبعلي خياط، جهان‌پهلوان تختي، پرويز پرستويي، پروفسور سميعي و... بر ديوار نصب شده بود و چهره‌هايي كه متعلق به همين منطقه بوده و به گفته مدير مجتمع هركدام مي‌تواند الگويي براي بچه‌ها باشد.

  • آغاز فعاليت تمام مراكز بهاران تا پايان سال

فرزاد هوشيار پارسيان مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري هم در حاشيه بازديد از بهاران منطقه 12گفت:‌ تمام مناطق داراي 2مركز و منطقه 12داراي 4مركز بهاران است. اكنون 14مركز با ظرفيت 80تا 150نفر پذيرش را آغاز كرده‌اند و قرار است تا پايان سال همه مراكز فعال شوند. 2مركز از مجموع اين تعداد نيز متعلق به بانوان است. به گفته روانشناس حاضر در بهاران بيشتر مددجويان اين مركز به‌دليل تأثير مصرف مواد‌مخدر داراي توهم بوده و به‌خاطر داشتن خانواده آشفته اختلالات شخصيتي در آنها به وفور ديده مي‌شود. ابتلا به اچ‌آي‌وي و هپاتيت نيز از مشكلات جسمي تعدادي از اين مددجويان است كه به گفته پزشك مستقر در بهاران، اين افراد رها نشده و شهرداري آنها را به مراكز ديگري منتقل خواهد كرد.

کد خبر 330538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha