سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

همشهری دو - پیام صدریه: اولین بار که نهج‌البلاغه را دیدم، کتابی بود بزرگ با عنوانی سخت. فکر می‌کردم سخت است کنار آن نشستن و از دریای آن نمی‌برچیدن، اما روزگار گذشت و دست تقدیر مرا با این کتاب آشنا کرد.

اعتدال و میانه روی

در محضر استاد به خوان‌گسترده و پر نعمت آن مي‌نشستيم و درس زندگي مي‌آموختيم و استاد هرهفته يكي از رازهاي زندگي را از نهج‌البلاغه برمي‌گرفت و با بيان شيرينش توضيح مي‌داد. يكي از روزها صحبت از اين بود كه در زندگي چگونه رفتار كنيم؟ اگر ثروتمنديم و مي‌توانيم امكانات زيادي داشته باشيم چگونه عمل كنيم؟ مثلا چگونه لباس بپوشيم؟ امام علي(ع) در اين‌باره چه سفارشي دارد؟ اميرالمومنين نگاه جالبي به پوشش دارد. و آن حفظ اعتدال و ميانه‌روي در پوشش است. پارسايان و تقواپيشگان در لباسشان حالت ميانه و اعتدال را برمي‌گزينند(خطبه 184).

گويا ما نه چنان بايد در بند لباس گرديم و خود را اسير مد و ظواهر كنيم كه ساعت‌هاي زياد از عمر خود را در فروشگا‌ه‌ها بگذرانيم و نه آنچنان بي‌توجه به آن و ژنده‌پوش با ظاهري مندرس و كثيف، كه حس حقارت و كوچكي از آن به دست آيد.

ميانه‌روي بهترين گزينه است؛ چرا كه آن زمان كه ميانه‌رو باشي درهرحالتي از زندگي راضي و خرسند خواهي بود؛ چه زماني كه دنيا و روزگار مطابق ميلت نباشد و چه زماني كه باشد. در دوران زندگي نيز، هم روزهاي خوش هست و هم ناخوش؛ امام(ع) در بياني دلنشين روزهاي زندگي را به تصوير مي‌كشد: روزگار 2 روز است، روزي با تو است كه در آن روز كامروايي، و روزي بر تو است كه در آن روز زمام مراد به‌دست تو نيست و درياي زندگي طوفاني است، پس در روزگار كامروايي هم مقتصد باش و ميانه‌رو. نه در دام اسراف و بوالهوسي گرفتار شو و نه اسير كامجويي‌ها و لذت‌‌هاي آني.

اين كامجويي‌ها افزون بر اينكه آدمي را از ياد خدا و هدف اصلي زندگي غافل مي‌كند، در حوادث روزگار كه فراز و نشيب‌ فراوان دارد و كمي و كاستي بسيار، انسان‌ها را آسيب‌پذير مي‌سازد. پس امام(ع) مردمان را حتي هنگام بي‌نيازي و ثروتمندي به ميانه‌روي دعوت مي‌كند و چه زيبا فرموده‌اند: پس راه ميانه را در پيش گيركه رهايي در همان است (خطبه16).

کد خبر 331831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha