مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

مریم سمائی: «منم و بارون بی‌رم، منم و بارون و بو مرگ، بارو نوار گری بایس، داری‌گیری خونه و بچونمه»؛ بچه‌اش را محکم در آغوش گرفته و برایش لالایی می‌خواند. نگاهش گهگاهی رو به آسمان می‌رود. هنوز باران می‌بارد. بلند می‌گوید: باران نبار، لحظه‌ای بایست، از جانمان چه می‌خواهی؟...

سیل

اين زن يكي از اهالي روستايي در لرستان است كه خانه‌اش به‌دليل سيل ويران شده و آواره و حيران و بدون سرپناه است. اهالي صداي بالگرد را كه مي‌شنوند در دلشان اميد جوانه مي‌زند. چند روزي است كه اينجا در پشت كوهي كه مي‌گويند سفيد‌كوه است حبس شده‌اند و راهي براي رهايي از اين مخمصه ندارند. تمام راه‌هاي ارتباطي قطع شده و زيرساخت‌ها تخريب شده‌اند. سيل كه مي‌آيد غريبه و آشنا نمي‌شناسد، مي‌تازد و هر چه بر سر راهش هست ويران مي‌كند. آن روز هم باران، رودخانه كشكان را وحشي كرد و سيلاب به جان خانه و كاشانه مردم افتاد. حالا روستاهاي زيادي در اين مسير ويران شده و مردمش گرفتار اين ويراني‌اند.

استان لرستان يكي از استان‌هايي است كه در بارندگي‌هاي اخير دچار بحران سيلاب شد و خسارات زيادي به اين استان وارد آمد. ازجمله مناطق محروم استان لرستان، غرب شهرستان خرم‌آباد است كه به‌دليل بافت روستا نشين و خانواده‌هاي عشاير در بارندگي‌هاي اخير مشكلات زيادي برايشان به‌وجود آمد.روستاي شيخ گل، پيري، چناران، چهارآب و 7 چشمه تنها چند نمونه از روستاهايي است كه بر اثر بارندگي‌هاي اخير آسيب ديده و خانه‌هاي كاهگلي‌شان ويران شده است.

اعظم زيودار، مسئول گروه جهادي شهرستان دوره چگني درباره وضعيت زندگي پس از سيلاب مي‌گويد: متأسفانه بعد از وقوع سيل، تمامي زيرساخت‌ها تخريب شده و راه دسترسي به روستاها از بين رفته است.او با اشاره به روستاهاي پيري، شيخ گل، چهار آب، 7 چشمه، چناران، ولد كش و... مي‌گويد: اين روستاها در پاي كوه ايجاد شده‌اند و معمولا عشاير در آن اسكان پيدا مي‌كنند. در حال حاضر به‌دليل بارندگي‌ها خانه‌هاي كاهگلي روستاها تخريب شده و مردم آواره شده‌اند. از طرفي سرما هم در اين منطقه شدت گرفته و مردم نياز به جايي گرم براي اسكان دارند.

زيودار اضافه مي‌كند: چند روز پيش خانم بارداري در روستاي پيري دچار درد زايمان شد كه با هر سختي و زحمتي كه بود بالگردي براي نجات او به روستا رفت و براي اهالي هم مقداري نان و تن ماهي برد.او مهم‌ترين نياز مردم آسيب ديده اين منطقه را داشتن آرد و چادر براي اسكان عنوان مي‌كند و مي‌گويد: مردم الان روي زمين‌هاي خيس مي‌نشينند و به‌دليل نبود راه ارتباطي نمي‌توانند از منطقه خارج شوند. از سوي ديگر كمك رساني به آنها چون از راه زميني ممكن نيست خيلي سخت است و تنها يك بالگرد براي كمك‌رساني موجود است.

زيودار با اشاره به اينكه حدود 3هزار نفر در اين روستاها آسيب ديده‌اند، مي‌گويد: تمام تلاش ما اين است كه به آنها آب و غذا برسانيم و برايشان چادر تهيه كنيم تا دوباره به زندگي عادي برگردند. واقعا مردم اين نواحي مردمي مظلوم هستند كه صدايشان به جايي نرسيده است.

او در ادامه مي‌گويد: اين منطقه از مناطق كوهستاني استان است كه در مواقع عادي هم راه‌هاي صعب‌العبوري دارد و مردم براي دريافت آرد بايد هزينه رفت‌وآمد زيادي بپردازند. بيشتر روستاها آب آشاميدني بهداشتي ندارند و از امكانات ضروري بي‌بهره‌اند. ما معتقديم كه اگر بيكاري از بين برود مشكلات منطقه هم به مرور كم مي‌شود، اگر سرمايه‌گذار خيري پيدا شود كه براي اين محدوده اقدام به ساخت كانال و ديواركشي كند و از نيروي انساني همين منطقه براي كار استفاده كند، علاوه بر اينكه بيكاري از بين مي‌رود مشكلات منطقه هم كه با كوچك‌ترين بارندگي به‌وجود مي‌آيد از بين خواهد رفت.

زيودار از كساني كه قصد كمك به سيل‌زدگان روستاهاي شهرستان دوره چگني را دارند تشكر مي‌كند و مي‌گويد‌: نيكوكاراني كه مي‌خواهند براي تهيه چادر، آرد، غذا، لباس و... ما را ياري كنند مي‌توانند با شماره تلفن مركز نيكوكاري شهرستان 06633150938 و يا شماره تلفن 09167075224تماس بگيرند.

کد خبر 331375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha