شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: راهنمای جدید آکادمی نورولوژی آمریکا (گروه متخصصان مغز و اعصاب امریکا) بوتاکس را درمانی مؤثر و بی‌خطر برای میگرن مزمن و سه اختلال عصب‌شناختی دیگر می‌شناسد.

بوتاکس که درواقع سم بوتولینوم است که به‌وسیله نوعی باکتری ساخته می‌شود، مدت‌هاست که برای صاف کردن چین‌وچروک‌ها به کار می‌رود. این سم رها شدن ناقل‌های عصبی را از پایانه‌های عصبی مهار می‌کنند و به‌این‌ترتیب انقباض عضلانی و انتقال پیام‌های درد را کاهش می‌دهند.

به نوشته هلث‌دی نویسندگان این راهنمای روزآمد شده با بازبینی بررسی‌های علمی بر روی چهار فرآورده سم بوتولینوم موجود در بازار آمریکا به این نتیجه رسیدند که این دارو درمانی ایمن و مؤثر برای چهار عارضه عصبی شامل میگرن مزمن، اسپاستیسیته بزرگ‌سالان، دیستونی گردنی و بلفارواسپاسم است.

میگرن مزمن، سردرد میگرنی است که ۱۵ روز یا بیشتر در ماه رخ دهد. اسپاستیسیته بزرگ‌سالان شامل اسپاسم و گرفتگی عضلات است که حرکت را دچار اشکال می‌کند و عموماً پس از سکته مغزی یا آسیب‌های نخاعی و سایر ضایعات عصبی رخ می‌دهد. دیستونی گردن یک بیماری مغزی است که بر کنترل عضلات گردن اثر می‌گذارد و باعث چرخش سر یا حرکت‌های گردن به‌طور غیرارادی می‌شود. بلفارواسپاسم اختلال حرکتی در عضلات پلک است که موجب بسته شدن چشم‌ها می‌شود، بدون اینکه فرد بر آن کنترلی داشته باشد.

راهنمای آکادمی نورولوژی آمریکا برای آخرین بار سال ۲۰۰۸ روزآمد شده بود؛ در آن هنگام داده‌های کافی برای تصمیم‌گیری درباره استفاده از بوتاکس برای میگرن مزمن در اختیار نبود. نویسندگان راهنمای جدید تحقیقاتی را یافتند که یافته‌اند که بیانگر تأثیر نسبتاً مفید بوتاکس بر میگرن مزمن بودند.

این راهنمای جدید در ۱۸ آوریل به صورت آنلاین در ژورنال Neurology منتشر و در اجلاس سالانه آکادمی نورولوژی امریکا در ونکوور کانادا ارائه شد.

کد خبر 331544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha