شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد شیمی دانشگاه بریگهام یانگ که از کودکی از سردردهای میگرنی رنج می‌برد، نقص ژنتیکی که موجب ایجاد این شرایط می‌شود را کشف کرد تا راهی برای درمان بهتر برای این سردردهای غیرقابل پیش بینی و ویران کننده ارائه شود

ریشه ژنتیکی سردردهای میگرنی

به گزارش مهر، امیلی بیتس، به عنوان یک نوجوان ورزشکار از اینکه هرگز نمی‌داند حمله بعدی میگرنی چه زمانی رخ می‌دهد و کار، درس، فعالیت‌ها و رقابت‌های ورزشی وی را مختل می‌کند بیزار بود.

وی اکنون به عنوان استاد شیمی دانشگاه بیرگهام یانگ، جهش‌هایی را در یک ژن شناسایی کرده است که موجب می‌شوند انسان‌ها مستعد سردردهای میگرنی شوند.

این تحقیق، نخستین تحقیقی است که علت ژنتیکی را برای میگرن شایع نشان می‌دهد و گام مهمی در جستجوی درمانی برای این بیماری تلقی می‌شود.

بیتس اظهار داشت: من اغلب اوقات میگرن داشتم و میزان آن بسیار شدید بود. این حملات میگرنی به گونه‌ای بود که دید خود را از دست می‌دادم و به صورت غیرقابل کنترلی استفراغ می‌کردم، شرایطی که موجب می‌شد تمام روز درگیر این سردرد باشم. وقتی دبیرستانی بودم تصمیم گرفتم که کارم را روی میگرن متمرکز کنم تا به یافتن درمانی برای آن کمک کرده باشم.

یک گروه از متخصصان ژنتیک به ریاست لوئیس پتاسک از دانشکده پزشکی سانفرانسیسکو با دو خانواده‌ای که به نظر می‌رسد به نوعی این بیماری را به ارث برده‌اند کار کرده است.

این محققان تمرکز خود را روی نقص ژنتیکی مشترک این خانواده‌ها گذاشتند، نقصی که بر تولید پروتئینی به نام casein kinase delta تأثیر می‌گذارد.

بیتس برای آزمایش این که آیا این نقص علت است و یا یک تصادف محسوب می‌شود، آزمایشی طراحی کرد تا مشخص شود این ویژگی ژنتیکی به علائم میگرن در موش منتهی می‌شود، یا خیر.

براساس اظهارات بیتس، سردردهای میگرنی به گونه‌ای هستند که تمام احساسات را تقویت می‌کنند که درآن میان می‌توان به حس لامسه، گرما، صدا و نور اشاره کرد.

محققان این احساسات تقویت شده را در موش میگرنی به شیوه‌های ظریفی مشاهده کردند.

استاد شیمی دانشگاه بیرگهام یانگ تأکید کرد: آنچه ما کشف کردیم، یک سرنخ مولکولی است. اکنون ما می‌توانیم به این کشف برسیم که این پروتئین خاص چه تأثیری در بدن دارد و ارتباط آن با میگرن چیست.

وی همچنین افزود: تعداد محققانی که روی میگرن تحقیق می‌کنند، قابل توجه نیست و علت اصلی آن پیچیده بودن و غیرقابل پیشی بینی بودن این بیماری است.

کد خبر 212317
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز