شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

بانک مرکزی در واکنش به بلوکه کردن بخشی از وام پرداختی به مردم توسط بانک‌های وام‌دهنده اعلام کرد: مردم می‌توانند علیه این بانک‌ها نزد بانک مرکزی شکایت کنند.

بانک

17فروردين‌ماه روزنامه همشهري در گزارشي با عنوان «بانك‌ها وام گران مي‌دهند»، خبر داده بود كه درحالي‌كه بانك مركزي قبلا به بانك‌ها و مؤسسات اعتباري دستور داده بود تا دست از مشروط كردن پرداخت تسهيلات به شرط سپرده بردارند اما همچنان هستند بانك‌ها و مؤسسات اعتباري‌اي كه در برابر درخواست مشتريان براي دريافت تسهيلات شروطي ازجمله سپرده‌گذاري و دريافت وام به ميزان سپرده، بلوكه‌شدن بخشي از تسهيلات پرداختي در قالب افتتاح حساب جاري بدون امكان برداشت وجه يا گردش مالي بالا را مطرح مي‌كنند.

در گزارش همشهري، اين سؤال مطرح شده بود كه آيا بانك مركزي به وعده خود مبني بر برخورد با بانك‌ها و مؤسسات متخلف و بركناري احتمالي مديران ارشد آنها عمل خواهد كرد؟ روابط عمومي بانك مركزي در پاسخ به گزارش همشهري اعلام كرد: به موجب بخشنامه شماره 91.62668 مورخ 1391.3.10اداره مطالعات و مقررات بانكي بانك مركزي، بلوكه كردن بخشي از تسهيلات اعطايي به مشتريان در قالب انواع سپرده‌ها (اعم از قرض‌الحسنه و سرمايه‌گذاري) مغاير با روح قانون عمليات بانكداري بدون ربا (بهره) است. بانك مركزي از مردم خواسته است، شكواييه خود را به‌صورت موردي و همراه با مستندات و مدارك كافي از طريق شماره تلفن 29954855 يا سامانه پاسخگويي به شكايت و ارتباط مردمي وب‌سايت بانك مركزي به نشاني www.cbi.ir به اين بانك منعكس كنند.

  • بخشنامه‌اي در برابر تخلف بانك‌ها

10خردادماه 1391بانك مركزي در بخشنامه‌اي به مديران عامل بانك‌هاي دولتي و خصوصي و مؤسسات اعتباري اعلام كرد: حسب اطلاع واصله برخي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري با هدف جلوگيري از خروج منابع يا تأمين وثايق معتبر براي پوشش اعتباري، در زمان اعطاي تسهيلات، اقدام به بلوكه كردن بخشي از تسهيلات اعطايي به مشتريان در قالب انواع سپرده قرض الحسنه يا سرمايه‌گذاري مي‌كنند درحالي‌كه تسهيلات اعطايي در قالب عقود اسلامي بايد در موضوع تسهيلات صرف شود، بنابراين بلوكه كردن بخشي از تسهيلات مغاير با روح قانون عمليات بانكداري بدون رباست.

بخشنامه بانك مركزي به صراحت تأكيد دارد كه اين اقدام بانك‌ها و مؤسسات اعتباري باعث بالارفتن نرخ مؤثر سود تسهيلات و البته تخطي از نرخ‌هاي مقرر توسط شوراي پول و اعتبار مي‌شود، بنابراين ممنوعيت بلوكه كردن بخشي از تسهيلات پرداختي توسط بانك‌ها بايد با قيد فوريت به كليه واحدها و شعبه‌هاي بانك‌ها ابلاغ و بر حسن آن نظارت شود.

  • با مديران متخلف برخورد كنيد

به گزارش همشهري، درحالي‌كه بانك مركزي پيشنهاد داده كه برابر با بخشنامه قانوني امكان طرح شكايت از تخلفات بانك‌ها وجود دارد، سؤال و انتظار اصلي برخورد شفاف و قانوني با مديران بانك‌هايي است كه بخشنامه يادشده را ناديده گرفته‌اند. بلوكه كردن بخشي از تسهيلات پرداختي به مردم راه گريزي است كه برخي بانك‌هاي دولتي، خصوصي و مؤسسات اعتباري براي دور زدن نرخ سود تسهيلات ابلاغ شده از سوي بانك مركزي در پيش مي‌گيرند.انتظار مي‌رود بانك مركزي خود هم پيشقدم شده و كنترل بيشتري را بر بانك‌هاي متخلف داشته باشد.

کد خبر 331537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha