همشهری آنلاین: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما در حال مذاکره با تعدادی از کشورها برای فروش آب سنگین هستیم و با بعضی از آن‌ها مذاکرات به مراحل نهایی رسیده است. اما درباره جزئیات آن بعد از پیشرفت کار و نهایی شدن تمامی مراحل اظهارنظر خواهیم کرد.

به گزارش ايسنا،‌ بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به آنچه به عنوان قرارداد فروش 32 تن آب سنگین به آمریکا اعلام شده است، اظهار کرد: با توجه به مازاد تولید آب سنگین در کشور که به طور سالانه داریم بازارهایی که قابل اعتماد باشند و به این ماده نیاز داشته باشند و از آن استفاده بهینه کنند را با در نظر گرفتن مسائل استراتژیک، اقتصادی و تجاری یافته و آن‌ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

وی گفت: ما در حال مذاکره با تعدادی از کشورها برای فروش آب سنگین هستیم و با بعضی از آن‌ها مذاکرات به مراحل نهایی رسیده است. اما درباره جزئیات آن بعد از پیشرفت کار و نهایی شدن تمامی مراحل اظهارنظر خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد:‌ با توجه به حساسیت و استراتژیک بودن آب سنگین نمی توان این ماده را به هر کشور و یا جایی به دلیل مسائل امنیتی و تعهدات بین المللی که به عهده هر یک از کشورهای تولید کننده مواد هسته ای است صادر کرد و ما در چارچوب قوانین تجاری و بین المللی در این حوزه اقدام به فروش مواد می‌کنیم. در عین حال ما نیاز داریم تا بازارهای قابل اتکا داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان اولین مقامی بود که از امضای قرارداد میان ایران و آمریکا برای فروش 32 تن آب سنگین مازاد تولید شده پس از کمیسیون مشترک ایران و 1+5 درباره برجام در وین خبر داد.

پس از آن رسانه‌های آمریکایی نیز این خبر را تائید کرده و از جزئیات این قرارداد از جمله اینکه قرار است این میزان آب سنگین هفته آینده به آمریکا منتقل شود خبر دادند.

هم‌چنین حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه دومین مقامی بود که امضای قرارداد میان ایران و آمریکا در جریان مذاکرات دو روزه کارشناسان و مقامات دو طرف در چارچوب کمیسیون برجام را تائید کرد.

این برای اولین بار است که ایران و آمریکا بعد از قراردادهای مربوط به خرید و فروش هواپیما در حوزه حساس و استراتژیک انرژی هسته‌ای به ویژه ماده استراتژیک آب سنگین ( در چارچوب برجام) قراردادی رسمی امضا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، پیش از این مقامات کشورمان از فروش حدود 40 تن مازاد تولید آب سنگین به واسطه کشور سوم به آمریکا خبر داده بودند. ایران پس از توافق هسته‌ای به طور رسمی در کنسرسیوم تولید کنندگان مواد استراتژیک هسته‌ای عضو شده و این یک دستاورد ملی محسوب می‌شود.

آب سنگین ایران در سال گذشته در آزمایشگاه بین‌المللی ساوانا در آمریکا مورد تست قرار گرفت و خلوص آن 99/75 درصد تائید شد که این موضوع نشان دهنده استاندارد سازی و کیفیت بالای صنعت هسته‌ای ایران است.

ایران سالانه حدود 20 تن آب سنگین در سال تولید می‌کند و قرار است در چارچوب برنامه سازمان انرژی اتمی آن را به مشتریان خارجی خود بفروشد.

کد خبر 331492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha