یک هفته پس از اعلام آغاز حمله‌های بهاره از سوی گروه طالبان، انفجار یک اتوبوس مواد منفجره در قلب کابل این شهر را به‌لرزه درآورد و جان ۲۸ نفر از شهروندان افغان را گرفت.

افغانستان

اين حمله صبح ديروز در نزديكي ساختمان اداره امنيت ملي افغانستان در منطقه پل محمود رخ داد؛ منطقه‌اي كه ساختمان وزارت دفاع افغانستان و كاخ رياست‌جمهوري نيز در آن واقع شده و به‌شدت از سوي نيروهاي امنيتي كنترل مي‌شود. طبق اعلام وزارت بهداشت افغانستان اين حمله انتحاري كه با تيراندازي 3مهاجم ديگر عليه نيروهاي امنيتي ادامه پيدا كرد، دست‌كم 328زخمي نيز به جا گذاشته است. گروه طالبان بلافاصله پس از اين حمله مسئوليت آن را برعهده گرفت.

خبرگزاري رويترز به نقل از شاهدان عيني خبر داده كه شدت اين انفجار به حدي بود كه باعث شكسته شدن شيشه‌هاي ساختمان‌ها تا شعاع يك كيلومتري شده است. خبرنگار شبكه خبري الجزيره در كابل نيز گزارش داد كه مقام‌هاي افغان اين حمله را بزرگ‌ترين حمله انتحاري طالبان در كابل در 15سال اخير يعني طي سال‌هاي پس از سقوط حكومت‌شان در اين كشور دانسته‌اند. پليس كابل اعلام كرد تمامي قربانيان حمله ديروز طالبان غيرنظامي بوده‌اند. منطقه پل محمود يكي از پرترددترين و پرجمعيت‌ترين محله‌هاي مسكوني كابل است و در لحظه انفجار تعداد زيادي از مردم در ايستگاه اتوبوس حضور داشتند.

سه‌شنبه هفته گذشته، چند روز پس از سفر از پيش اعلام نشده جان كري وزير امورخارجه آمريكا به كابل، گروه طالبان با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد «حمله‌هاي بهاره» خود را آغاز خواهد كرد و اين حمله «با استفاده از تمامي ابزارهاي موجود» تا ساقط كردن دولت افغانستان ادامه پيدا خواهد كرد. گروه طالبان در فصل بهار به‌دليل مساعد بودن شرايط جوي افغانستان بر دامنه حملات خود عليه دولت مي‌افزايد.

همزمان در هفته گذشته سازمان ملل در گزارشي اعلام كرد تعداد غيرنظاميان كشته‌شده در افغانستان طي 3‌ماه اخير نسبت به سال گذشته افزايش داشته است. رو آوردن طالبان به حملات انتحاري و حمله به مناطق پرجمعيت و نقاط تردد مردم از دلايل اصلي اين مسئله بوده است.

حمله ديروز احتمال شكست روند مذاكرات صلح را بيشتر كرده است. گفت‌وگوهاي اوليه اين مذاكرات از 4‌ماه پيش با ميانجيگري پاكستان و با حضور نمايندگان چين و آمريكا در اسلام‌آباد آغاز شد اما نيروهاي طالبان هرگز به آن نپيوستند.

کد خبر 331210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha