یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

دو تاریخدان ایتالیایی پس از سال‌ها فعالیت و مطالعه و بررسی اسناد مختلف در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، تعدادی از نوادگان و بازماندگان نسل لئوناردو داوینچی مشهورترین هنرمند عصر رنسانس و خالق «لبخند مونالیزا» و «شام آخر» را شناسایی کردند که فرانکو زفیرلی فیلمساز سرشناس نامزد اسکار یکی از آنهاست.

هنر

به گزارش همشهري، نتايج تحقيقات الساندرو وتزوسي و آنيه ساباتو هفته گذشته در شهر فلورانس ايتاليا رونمايي شد و اين يافته‌هاي تاريخي از آن رو حائز اهميت است كه تقريبا هيچ نشانه‌اي از داوينچي پس از مرگ در قرن 16ميلادي باقي نمانده است. از آنجا كه بقاياي جسد نقاش، رياضيدان و مخترع مشهور ايتاليايي از بين رفت و به‌عبارتي گم شد، دانشمندان نمي‌توانند با آزمايش DNA به يك شجره‌نامه قابل اعتماد از خاندان داوينچي برسند.

از سوي ديگر، به‌دليل آنكه داوينچي هرگز ازدواج نكرد و فرزندي نداشت، هيچ‌كس نمي‌تواند ادعا كند از نسل اوست اما با توجه به تعداد زياد خواهران و برادران نقاش مشهور عصر رنسانس، شايد ده‌ها ايتاليايي را بتوان يافت كه نسل آنها از طرف پدر يا مادر به داوينچي مي‌رسد. يكي از اين افراد، زفيرلي، فيلمساز و سياستمدار 93ساله است كه سال2007 هنگام گرفتن جايزه موسوم به لئوناردو از دست جورجيو ناپوليتانو رئيس‌جمهور وقت ايتاليا، به اين ماجرا اشاره‌اي مبهم كرده و گفته بود: «خانواده كورسي هم از نسل لئوناردو هستند.» برخي اين جمله او را شوخي تلقي كرده بودند.

النا كالوسي يك آرشيتكت مقيم امپولي هم ديگر چهره‌اي است كه دانشمندان او را از نسل داوينچي مي‌دانند. او با اشاره به خوشحالي زايدالوصف خود از فاش شدن اين حقيقت به روزنامه لارپوبليكا گفت: «بسيار خوشحال و البته شگفت‌زده‌ام. نه فقط براي خودم كه براي مادربزرگم كه ديگر نيست. او هميشه از داشتن نام خانوادگي وينچي به‌خود مي‌باليد. چه‌كسي را مي‌شناسيد كه درباره لئوناردو نخوانده يا نقاشي‌هايش را نديده باشد؟»

جيوواني گالوسي هم كه شايد از بازماندگان خاندان داوينچي باشد، درباره درست بودن اين احتمال به روزنامه لاستامپا گفت: «مادرم هميشه عادت داشت از اسناد و نامه‌هايي حرف بزند كه برعكس نوشته شده بودند و فقط با استفاده از آينه مي‌شد آنها را خواند. البته همه اين اسناد گم يا فروخته شدند.» اشاره عضو احتمالي خانواده داوينچي به مهارت نقاش و رياضيدان سرشناس قرن 16 ايتاليا در نگارش متوني است كه ويژگي اصلي آنها، لزوم استفاده از آينه هنگام خواندن است.

دانشمندان ايتاليايي قصد دارند با آزمايش DNA چهره‌هايي كه به‌احتمال فراوان عضو خاندان وينچي بوده‌اند، به ردي از ويژگي‌هاي ژنتيك نقاش مشهور دست يابند. بي‌ترديد مشهورترين عضو اين خانواده تاريخ‌ساز ايتاليا كسي نيست جز زفيرلي كه پدرش اوتورينو كورسي در منطقه وينچي ايالت توسكاني به دنيا آمده و بعد به فلورانس نقل مكان كرده بود. فيلمساز مشهور سال1968 با «رومئو و ژوليت» نامزد كسب اسكار شد و «رام كردن زن سركش» را هم در كارنامه دارد.

کد خبر 330939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha