یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از بازآفرینی‌های مارسل دوشان از تابلوی مونا لیزای لئوناردو داوینچی با یک سبیل و مقداری ریش اضافی در حراجی ساثبیز در پاریس به مبلغ ۶۳۲ هزار یورو (۷۵۰ هزار دلار) فروخته شد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، اين تابلو بخشي از مجموعه آثار سوررئاليستي يك آمريكايي به نام آرتور برانت بود كه 110 قطعه آنها سه ميليون و 900 هزار يورو (با احتساب حق كميسيون) چكش خورد. هر چند برخي از آثار متمايز اين حراجي در پايتخت فرانسه خريدار نداشت؛ از جمله يكي از تابلوهاي فرانسيس پيكابيا كه انتظار مي‌رفت 700 هزار يورو فروش برود.

نسخه‌اي از مونا ليزا كه در حراجي ساثبيز در پاريس عرضه شد، يكي از 9 تابلوي هنرمند نامدار و فقيد فرانسوي بود كه او را پدر هنر مفهومي مي‌دانند. نام اصلي مونا ليزاي سبيلو L.H.O.O.Q است كه انتظار مي‌رفت 400 تا 600 هزار يورو چكش بخورد و سرانجام 32 هزار يورو بيش از برآوردها فروخته شد. دوشان يك نسخه اصلي از اين تابلو را سال 1919 خلق كرده بود اما آنچه شامگاه شنبه در پاريس به فروش رسيد، مربوط به سال 1964 مي‌شود. داوينچي تابلوي مونا ليزا را بين سال‌هاي 1503 تا 1506 كشيده بود.

مارسل دوشان تابستان 1887 در فرانسه به دنيا آمد و دوم اكتبر 1968 در 81 سالگي درگذشت. او كه در 13 سال پاياني زندگي مليت آمريكايي را هم براي خود برگزيده بود، در عرصه‌هاي نقاشي، مجسمه‌سازي و سينما فعاليت داشت.

کد خبر 385918

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha