همشهری آنلاین: معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی از آماده شدن پنج هزار و ۵۰۶ مسجد در سراسر کشور برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف خبر داد.

اعتکاف

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد در نشست خبری ستاد مركزی اعتكاف، از افزایش 35 درصدی استقبال مردم برای حضور در این مراسم معنوی سخن گفت و اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده امسال بیش از 755 هزار نفر می‌توانند در پنج هزار و 506 مسجد معتكف شوند.

وی علت استقبال بیشتر مردم به ویژه جوانان و نوجوانان را افزایش تعداد مساجد و همزمان نبودن زمان برگزاری مراسم اعتكاف با امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان دانست و اعلام كرد كه آمار نهایی شركت‌كنندگان بعد از برگزاری این مراسم اعلام خواهد شد.

برنامه اعتكاف از سحرگاهان 13 رجب مصادف با چهارشنبه شب (اول اردیبهشت) آغاز می‌شود و تا شنبه 4 اردیبهشت كه معتكفان اعمال ام داود را انجام می‌دهند، به پایان می‌رسد.

روحانی‌نژاد با بیان سابقه اعتكاف در ادیان ابراهیمی به سنت رسول خدا (ص) در انجام دادن این عبادت اشاره كرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مراسم اعتكاف به ندرت برگزار می‌شد، به گونه‌ای كه در قم حداكثر 40 نفر كه اكثرا از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم بودند، معتكف می‌شدند.

وی افزود: پس از انقلاب و به ویژه در 20 سال اخیر استقبال فراوانی از این سنت حسنه صورت گرفته و رهبر معظم انقلاب از اعتكاف به عنوان یكی از رویش‌های معنوی انقلاب اسلامی یاد كردند و ستاد مركز اعتكاف با همكاری دستگاه‌های عضو تلاش می‌كند تا این مراسم به بهترین شكل انجام شود.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی با ارائه آماری از معتكفان 20 سال گذشته، گفت: همیشه آمار شركت‌كنندگان در اعتكاف رو به رشد بوده و معمولا افزایش 30 تا 35 درصدی نشانگر استقبال مردم از این مراسم معنوی است.

وی افزود: سال 74 درحدود 16 هزار و 500 نفر در مساجد جامع كشور معتكف شدند و در سال 94 درحدود 600 هزار معتكف داشتیم كه 417 هزار نفر را خواهران و 181 هزار نفر را برادران تشكیل می‌دادند كه خواهران حضور 70 درصدی در این مراسم داشتند.

روحانی‌نژاد این آمار را مربوط به مساجد كل كشور و بدون در نظر گرفتن مساجد مستقل مانند آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و دانشگاه تهران دانست و گفت: آمار معتكفان این مساجد نیز در حدود 50 هزار نفر است.

وی افزود: بیشتر شركت‌كنندگان در این مراسم معنوی را گروه‌های شغلی طلبه و دانشجو با حضور 201 هزار نفر تشكیل داده و زنان خانه‌دار با آمار 160 هزار نفری و كارگران و كشاورزان با آمار 66 هزار نفری در مراسم سال گذشته حضور داشتند.

روحانی‌نژاد همچنین از استقبال گروه‌های جوان 21 تا 25 سال به میزان 130 هزار نفر و گروه‌های سنی 26 تا 30 سال با حضور 120 هزار نفری خبر داد و گفت: 71درصد معتكفان را شهروندان و 29 درصد را اقشار روستایی تشكیل می‌داد.

وی همچنین گفت: 160 هزار نفر از شركت‌كنندگان با مدرك دیپلم، 117 هزار نفر با سیكل، 102 هزار نفر با فوق دیپلم و 80 هزار نفر با مدرك كارشناسی در اعتكاف سال گذشته حضور داشتند.

این مقام مسئول افزود: معتكفان سال گذشته در چهار هزار و 589 مسجد حضور داشتند و دو هزار و 931 قاری و چهار هزار و 900 مداح در این مراسم معنوی به اجرای برنامه پرداختند.

کد خبر 330765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha