یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

«خراب کن همه آنچه را که من چیدم/ ولی به رسم خدایی خود دوباره بساز» این بیت را روی کاغذ ساده‌ای نوشته‌اند و نصب کرده‌اند روی دیوار راهروی دانشگاه.

۵۰هزار دانشجو در اعتکاف امسال

يك ميز پلاستيكي سفيد هم زير همين نوشته است و خانم و آقاي دانشجويي در حال ثبت‌نام ازمتقاضيان براي اعتكاف امسال هستند. ظرفيت ثبت نام از طريق سايت پر شده و حالا بعد از اصرار زياد دانشجويان و تجهيز قسمت قديمي مسجد براي اعتكاف، جاي كمي باز شده است. همين جاي كم هم خيلي زود پر مي‌شود و باز هم دست چند نفر خالي مي‌ماند.

  • تقاضاي زياد، ظرفيت كم

اعتكاف سنت حسنه‌اي كه مدت‌ها در ايران فراموش شده بود، چند سالي است با شكوه هر چه بيشتر برگزار مي‌شود و البته اين استقبال در ميان دانشجويان و حتي دانش‌آموزان بسيار پررنگ‌تر است. كمتر از يك هفته مانده به آغاز مراسم اعتكاف، تقريبا ظرفيت مساجد همه دانشگاه‌هاي اصلي پر است و دانش‌آموزان نيز در تكاپوي مرخصي 2روزه از مدارس براي حضور در اين مراسم هستند.

معاون فرهنگي سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها با اعلام اينكه طبق سنوات گذشته در ايام البيض (15- 13رجب) برابر با 12 تا 14 ارديبهشت‌ماه قريب به 200مسجد در دانشگاه‌هاي كشور ميزبان معتكفين خواهند بود، مي‌گويد: در سال گذشته حدود 42هزار ظرفيت براي معتكف‌شدن دانشگاهيان داشتيم كه امسال نيز اميدواريم ميزبان 50هزار معتكف در دانشگاه‌ها باشيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين قريشي كه اعتكاف را فرصت مناسبي براي جوانان دانشجو و اساتيد مي‌داند تا توشه معنوي كسب كرده و مسير علم و دانش را بهتر و پربارتر طي كنند، توضيح مي‌دهد: «هر ساله ميزان درخواست‌ها و ثبت‌نام دانشگاهيان جهت حضور در مراسم معنوي اعتكاف افزايش ملموسي دارد كه افراد نهايي جهت حضور در اعتكاف براساس قرعه‌كشي مشخص مي‌شوند.»

استقبال از اعتكاف در حالي آنقدر زياد است كه دانشجويان مجبورند شانس‌شان را براي معتكف‌شدن در مساجد دانشگاه‌ها با قرعه‌ آزمايش كنند بسياري از آنها هم وقتي از حضور در مساجد دانشگاه نااميد مي‌شوند، سراغ مساجد شهر مي‌روند و البته كه ممكن است براي حضور در اين مساجد نيز جا به اندازه كافي نباشد؛ چه اينكه اصل اعتكاف در مساجد جامع توصيه شده و معتكف‌شدن در مساجد ديگر و حسينيه‌ها در اولويت دوم است. معاون فرهنگي سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها درباره اين كمبود فضا در مساجد دانشگاه‌ها مي‌گويد: متأسفانه ظرفيت پذيرش ما در دانشگاه‌هاي سراسر كشور در قبال استقبال چشمگير دانشجويان و اساتيد، به‌علت كمبود ظرفيت‌هاي لازم مانند مساجد دانشگاه‌ها و... كم بوده و بسياري از دانشجويان و اساتيدي كه به‌علت محتواي مفيد برنامه‌هاي اعتكاف دانشگاهيان خواستار حضور در آن هستند، از شركت در اين مراسم بازمي‌مانند. به هر حال در مراسم اعتكاف امسال اعزام مبلغين و شخصيت‌هاي ديني را خواهيم داشت كه در كنار آن نيز بسته فرهنگي اعتكاف شامل 100ميز كتاب به همراه 20هزار جلد كتاب جهت برگزاري مسابقه كتابخواني در اختيار مساجد مجري در دانشگاه‌هاي سراسر كشور قرار خواهد گرفت.

  • بيشتر بدانيد

سايت مركزي اعتكاف دانشگاهيان به آدرس www.etekaf.nahad.ir با هدف اطلاع‌رساني دقيق‌تر و پشتيباني محتوايي بيشتر از مجريان طرح فعال شده است.

مراسم اعتكاف استادان نيز در دانشگاه تربيت مدرس تهران به همت دفتر نهاد اين دانشگاه طبق سنوات گذشته برگزار خواهد شد كه استادان مي‌توانند از طريق سايت و دفتر نهاد دانشگاه تربيت مدرس اقدام كنند.

كميته امداد امام خميني‌(ره) پيش‌بيني كرده كه در اعتكاف امسال 20هزار حامي براي كمك به ايتام بي‌سرپرست جذب شوند. سال گذشته و در‌ اين مراسم 15هزار حامي جذب شده بود.

24هزار مسجد در سراسر كشور ميزبان اعتكاف خواهند بود.

متوسط هزينه‌ ثبت نام براي دانشجويان هر دانشگاه 20هزار تومان، دانشجويان ساير دانشگاه‌ها 35هزار تومان و براي ساير علاقه‌مندان 50هزار تومان است.

  • اعتكاف، مثل حج

اعتكاف در هر زماني كه انسان بتواند حداقل 3روز در مسجد بماند صحيح است، بهترين زمان براي آن، ‌ماه مبارك رمضان و مخصوصا در دهه آخر اين ‌ماه است. آنچه اكنون به‌عنوان اعتكاف مورد توجه مردم قرار گرفته، روزهاي 13تا 15رجب است. در اين مراسم، معتكف 3روز در مسجد اقامت مي‌كند و اجازه خروج را مگر در شرايط خاص ندارد.معتكف همچنين اين 3روز را روزه مي‌گيرد.

بسياري از احكام اعتكاف شبيه به احكام حج است و اين را عده‌اي نشانه‌اي براي اهميت آن مي‌دانند. جذابيت اين سنت حسنه آنقدر هست كه در سال‌هاي اخير مورد توجه بسياري از جوانان با سلايق گوناگون قرار گرفته است. درنظر بسياري از دانشجويان اين مراسم مانند يك اردوي فرهنگي است و يك تجربه حضور آنها را علاقه‌مند به حضور هر ساله در اين مراسم مي‌كند. در غروب روز سوم حضور در اعتكاف، معتكفين دعايي مي‌خوانند كه در مفاتيح به نقل از معصوم(ع) توضيح داده شده است: «حتي قطره اشكي به اندازه بال مگسي، نشانه استجابت دعاست.»

کد خبر 293291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha