جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

مجید مظفری: شهرآورد هشتاد و دوم پایتخت برگزار شد. اینکه حساس‌ترین شهرآورد این سال‌ها چه ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی داشت را باید اهل فن و کارشناسان فوتبال بگویند.

مجید مظفری

آنچه در اين مقال به آن پرداخته خواهد شد، جنبه‌هاي فرهنگي و اجتماعي شهرآورد است.مسابقه ميان 2تيم همشهري ريشه‌اي طولاني دارد.

انبوه طرفداران، مهم‌ترين سرمايه‌هاي باشگاه‌ها هستند. تماشاگراني كه در طول ساليان و نسل‌به‌نسل اين هواداري را تجربه كرده‌اند، به تيمي عشق ورزيده‌اند، با موفقيت‌هايش شادمان و با ناكامي‌هايش متاثر شده‌اند. پرسپوليس و استقلال به عنوان تيم‌هايي با پشتوانه مردمي و پيشينه‌اي طولاني نه‌تنها در تهران كه در سراسر ايران علاقه‌مندان فراوان دارند. اين هم اتفاقي جالب است كه شايد در دنيا نشود برايش نمونه‌اي مشابه سراغ گرفت.

مثلا بايرن مونيخ با تمام افتخاراتش در آلمان، تنها در همان شهر مونيخ طرفدار دارد و مثلا ساكنان بندر هامبورگ علاقه‌اي به اين تيم ندارند و طرفدار تيم شهر خودشان هستند. در اينجا پرسپوليس و استقلال در سراسر خاك پهناور ايران طرفدار دارند؛ طرفداراني كه ديده‌ايم برخي‌ از آنها از شهرهاي بسيار دور براي شهرآورد خودشان را به تهران مي‌رسانند تا بزرگ‌ترين بازي ليگ را از نزديك تماشا كنند.

اين اشتياق و علاقه، بسيار هم خوب است به اين شرط كه فراموش نكنيم اين در نهايت يك رقابت ورزشي است و با پيشينه فرهنگي غني كشورمان، هيچگاه نبايد رفتاري ناشايست از خودمان بروز بدهيم. به عنوان علاقه‌مندان فوتبال و دوستداران تيم‌هاي پرسپوليس يا استقلال بايد مراقب شهرمان هم باشيم. چند شب پيش ديديم كه بارسلونا با تمام ستاره‌هاي گران‌قيمتش از آتلتيكومادريد شكست خورد و داور يك پنالتي سرنوشت‌ساز را هم برايشان نگرفت ولي حتي اين تصميم ظاهرا غلط قاضي ميدان هم باعث بروز حاشيه‌ها و رفتارهاي هنجارشكن از سوي بازيكنان بارسلونا نشد. اين كه فضاي ورزشگاه‌هاي ما چندان قابل قبول نيست، خيلي تقصير تماشاگران نيست.

نبايد انگشت اتهام را به سوي مردم بگيريم. تماشاگري كه در سرما و گرما به ورزشگاه مي‌آيد و سرمايه‌ گرانقدر و ارزشمند فوتبال كشورمان است، در رفتار و منش تابعي از فضاي عمومي حاكم بر جامعه و البته رفتار ورزشكاران شاخص و محبوب كشورمان است. هنگامي كه بازيكن در زمين مسابقه بعد از انجام خطا، از فردي كه روي او مرتكب خطا شده عذرخواهي و دلجويي كند، اگر دوستي و رفاقت در داخل زمين هم مصداق عيني بيابد، تماشاگر نيز رفتار تهاجمي و زشت نشان نمي‌دهد. فوتبال، ورزشي است براي لذت‌بردن؛ نه بازتوليد كينه و نفرت.

خوشبختانه اغلب جوان‌هاي علاقه‌مند به فوتبال، هم از فرهنگ بالايي برخوردارند و هم درك فوتبالي بالايي دارند.فوتبال بايد به افزايش نشاط اجتماعي ياري برساند، كري‌خواندن‌ها و حاشيه‌ها در خدمت افزايش جذابيت مي‌توانند به گسترش اين نشاط كمك كنند. شهرآورد رقابتي ورزشي است و پيشينه فرهنگي ما ورزش را با جوانمردي مترادف مي‌داند. همه ما دوستداران آبي و قرمز، هموطن، همشهري، دوست و برادر هستيم. اين را نبايد هيچ‌وقت فراموش كنيم.

  • بازيگر سينما و تلويزيون
کد خبر 330632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha