همشهری آنلاین: ازدواج مردان سالمند با زنان و دختران جوان و فرزند‌آوری آنان در مناطق محروم بالا رفته که می‌تواند آسیب‌هایی به همراه داشته باشد.

سالمند

فرید براتی سده، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید برآنکه تابوی ازدواج سالمندی به خصوص ازدواج زنان سالمند تنها باید در کشور شکسته شود، ازدواج این قشر از جامعه را دارای دو سوی مثبت و منفی دانست و گفت: تعداد زنان و مردان سالمند تنها در کشور رو به افزایش است اما با این وجود تعداد زنان سالمند تنها حدود سه برابر مردان تنهای سالمند است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که مردان سالمند راحت‌تر از زنان سالمند به ازدواج و یا ازدواج مجدد اقدام می‌کنند؛ این درحالیست که ازدواج در دوران سالمندی همواره برای زنان با موانعی همراه بوده و در حال حاضر نیز ازدواج مردان سالمند در کشور بیش از 4 برابر ازدواج زنان سالمند است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: به وی‍‍ژه در استان ‌ای محروم که دارای شاخص محرومیت بالا هستند نیز تعداد زنان سالمند تنها بیشتر از مردان سالمند تنها است.

براتی سده ادامه داد: به دلیل رشد روزافزون سالمندان تنها در کشور، معتقدیم ازدواج سالمندی، امر بسیار مثبتی است اما مشروط برآنکه مردان سالمند با زنان سالمند ازدواج کنند؛ زیرا در صورت ازدواج مردان سالمند با زنان و دختران جوان که دارای اختلاف سنی زیادی با آنها هستند، شاهد نتایج بسیار منفی آن در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و... خواهیم بود.

وی در این خصوص تصریح کرد: ازدواج مردان سالمند با زنان و دختران جوان یک مسئله فرهنگی است که باید در راستای آن فرهنگ سازی صورت گیرد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: این درحالیست که با وجود آنکه فرهنگ طبقه متوسط به بالا جامعه این مسئله را نمی‌پذیرد اما با توجه به آمار رسمی ثبت احوال کشور این مسئله در چند استان کم‌تر برخوردار همچون سیستان بلوچستان، بخش‌هایی از خراسان رضوی و خوزستان بیش از سایر مناطق کشور است.

براتی سده در ادامه اظهار کرد: این مسئله نشان دهنده آن است که ازدواج مردان سالمند با زنان و دختران جوان و سپس فرزند آوری آنان در مناطقی که به لحاظ ضریب محرومیت بالاتر بوده و تفکر سنتی در آن مناطق بیشترحاکم است، بیش‌تر بوده و نیاز است در این مناطق توسط مسئولان محلی و کشوری فرهنگ سازی جدی صورت گیرد.

وی در ادامه به آمار رسمی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص میزان زاد و ولد سالمندان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: براساس آمار رسمی سازمان ثبت احوال کشور در سال گذشته میزان زاد و ولد سالمندان بالای 60 سال بین 800 تا 900 نوزاد و افراد بالای 70 سال نیز حدود 100 نوزاد بوده است.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان تصریح کرد: این رقم فرزند آوری سالمندان تامل برانگیز است، زیرا به هرحال نرخ مرگ و میر در میان افراد بالای 60 سال بسیار بیش تر از جوانان است و هرلحظه امکان فوت آنها وجود دارد به همین دلیل در صورت ادامه این روند شاهد افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و ایتام در کشور خواهیم بود.

براتی سده ادامه داد: درچنین شرایطی با وجودآنکه ازدواج سالمندی را تشویق و آنان را به این امر ترغیب می‌کنیم، اما آن را دارای دو سوی مثبت و منفی در نظر گرفته و ازدواج سالمندی را تنها زمانی مثبت و سازنده ارزیابی میکنیم که در آن مرد سالمند با زن سالمند، اقدام به ازدواج کند و به هیچ وجه ازدواج آنان با زنان و دختران جوان را مصلحت ندانسته و همواره نسبت به آثار مخرب آن هشدار می‌دهیم.

کد خبر 330482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha