چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهی آنلاین: سبزی‌جات خاص بهاره، مانند باقالا، مارچوبه، ریواس، سیر، پونه و .... فواید منحصر به فرد و خاصی دارند که در ادامه با هم مرور می‌کنیم...

آشنایی با خواص سبزی‌جات نوبرانه فصل بهار

فصل بهار به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب آن، بهترین زمان برای رشد و به بار نشستن سبزی‌ها و میوه‌هایی است که در فصول دیگر امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. به همین علت در این فصل با طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزی‌جات مواجه هستیم که خواص بی‌نظیر و متنوعی دارند. در این مقاله خواص مختصری از سبز‌ي‌جات نوبرانه بهاری را برایتان آورده‌ایم.

  • باقلا

1. ضدپارکینسون: باقالا دارای لوودوپا است. که پیش ساز انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین در مغز است.

دوپامین با حرکات آرام اندام‌ها در بدن در ارتباط است و کمبود آن باعث لرزش می‌شود. در نتیجه مصرف منظم آن باعث پیشگیری از ابتلا به پارکینسون می‌گردد.

2. کاهش فشار خون: باقالا یا باقلا منبع خوبی از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پریدوکسین، آهن، مس، منگنز، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است و به همین علت باعث کاهش فشار خون می شود.

3. ضد سرطان کولون: باقالا سرشار از فیبر می باشد و با عوامل سرطان زا در کولون متصل می‌شود و مانع از تماس سلول‌های کولونی با عوامل سرطان‌زا می‌گردد.

باقلا

  • مارچوبه

1. درمان بیماری‌های التهابی: مارچوبه سرشار از ساپونین A، سارساساپوژنین، پروتودیوسین، دیوسژنین، و فلاونوئیدهای کورستین، روتین، کامفرول، ایزورامنتین است. این مواد شیمیایی از فرآیندهای التهابی در بیماری‌های خود ایمنی جلوگیری می‌کنند.

2. تقویت پروبیوتیک‌ها: مارچوبه از جمله گیاهان سرشار از پربیوتیک‌هایی چون اینولین است که رشد باکتری‌های پروبیوتیک را تقویت و باعث کاهش بیماری‌های روده‌ای و سرطان در روده بزرگ می‌شود.

  • جعفری

1. تأمین سلامت قلبی عروقی: جعفری به دلیل اینکه سرشار از فولات است، باعث بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود.

2. ضد سرطان: جعفری دارای ماده شیمیایی فعالی به نام میریستیکین است که باعث فعال کردن آنزیم گلوتاتیون ترانسفراز می‌شود.

این آنزیم گلوتاتیون را به مولکول‌های اکسیژن اکسید شده متصل می‌کند و مانع از فعالیت اکسیداسیون این مولکول‌ها می‌شود. در نتیجه از اثرات سرطان‌زایی اکسیژن فعال می‌کاهد.

3. شادابی پوست: جعفری منبع فوق العاده آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد و سرشار از ویتامین K، ویتامین C، ویتامین A، بتاکاروتن، فولات، آهن، میریستیکین، لیمونن، لوتئین و ... می‌باشد. که همه آن‌ها از آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌باشند. آنتی اکسیدان‌ها اثر عوامل مخرب محیطی بر پوست را کاهش می‌دهند.

  • سیر

1. پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی: سیر به دلیل دارا بودن آلیسین فشار خون را در حد نرمال حفظ می‌کند و با جلوگیری از جذب کلسترول، باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌گردد. پس می‌توان آن را به عنوان یک محافظت کننده بی‌نظیر در برابر ایجاد لخته خون و پلاک‌های چربی دانست که از سکته و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

2. دارای خواص آنتی باکتریال و ضد قارچی: سیر می‌تواند در زمان حمله باکتری‌ها به بدن، سیستم ایمنی را تقویت کند.

  • ریواس

1. ضد دیابت: ریواس سرشار از ویتامین K می‌باشد. این ویتامین حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا انسولین بتواند اثرات خود را در کاهش قند خون اعمال نماید.

2. ضد فشار خون: ریواس سدیم کمی دارد و چربی اشباع نیز ندارد. به همین علت در داروهای گیاهی که برای مبتلایان به چربی خون و فشارخون تجویز می‌شود نام آن دیده می‌شود.

  • والک

بهبود بیماری‌های گوارشی: والک بر کبد، کیسه صفرا، روده و معده مؤثر است. این گیاه هضم را ارتقا می‌بخشد و به منظور بهبود سوء هاضمه کاربرد دارد. عصاره آن را می‌توان برای درمان کرم‌های لوله‌ای روده به کار برد.

  • پونه

1. استحکام استخوان ها: پونه کوهی منبع خوبی از ویتامین K، ویتامین E، منیزیم، منگنز، آهن و کلسیم می باشد که برای رشد استخوانی مناسب می باشند و چگالی استخوان را حفظ می نماید.

2. گیاهی آنتی‌باکتریال: مواد شیمیایی فعال موجود در پونه کوهی رشد باکتری‌هایی چون سودموموناس آیروژنز و استافیلوکوکوس اورئوس را متوقف می‌کند.

  • نعنا

1. بهبود فعالیت گوارشی: این گیاه معطر باعث تسکین اسهال، اسپاسم عضلانی و سوء هاضمه می‌شود.

2. درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا: نعنا به دلیل اثرات آنتی باکتریال بر روی باکتری‌ها و ویروس‌ها برای بهبود سرماخوردگی مؤثر است.

3. محافظت در برابر سرطان: به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد در برابر سرطان‌ها بالأخص سرطان ریه، کولون و پوست اثر محافظتی دارد.

منبع: تبيان

کد خبر 330439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha