همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت کردند که سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه حذف شوند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی سه شنبه -24 فروردين- مجلس شورای اسلامی، بخش درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه سال 95 كل كشور را كه مربوط به هدفمندی یارانه ها است با 125 رای موافق، 67 رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر مصوب كردند.

بر اساس این مصوبه مجلس، در اجرای قانون هدفمندكردن یارانه‌ها مصوب 15 دی 1388 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1395 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت كالاها و خدمات موضوع قانون مذكور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد (480.000.000.000.000) ریال و ردیفهای یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روشهای پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و كمك به بخش تولید اقدام نماید.

در بند الحاقی 1 تبصره 14 بخش درآمدی این لایحه نیز آمده است كه دولت موظف است در سال 1395 یارانه نقدی خانوارهایی كه سرپرست آنها مشمول موارد ذیل است را حذف كند.

1- كلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد كه درآمد سالانه آنها حداقل 350 میلیون ریال باشد.

2- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشكان و دندانپزشكان

3- كلیه كاركنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداریها و كلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و كلیه كاركنان نیروهای مسلح و بازنشستگان كشوری و لشكری و كلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌كنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی كه حقوق و مزایای سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.

4- كلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شركتهای دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و كلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانكها و بیمه ها و مؤسسات مالی و اعتباری و كلیه كاركنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی كه دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.

5- كلیه ایرانیان مقیم خارج كشور

6- كلیه اشخاصی كه در سه دهك بالای درآمدی كشور هستند و در موارد فوق ذكر نشده‌اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در بند الحاقی 2 تبصره 14 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 95 كل كشور مصوب كردند كه از ابتدای تیرماه 1395 پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می شود.

بر اساس بند الحاقی 3 تبصره 14 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 95 كل كشور، دریافت یارانه توسط افرادی كه به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی می باشد.

  • لاهوتی:مجلس نباید مسئولیت حذف یارانه را بپذیرد

پیش از رای گیری درباره بخش درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه سال 95، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مخالفت با تبصره 14 سخنرانی كرد و بر این اعتقاد بود كه مجلس نباید مسئولیت حذف یارانه افراد در جامعه را بپذیرد.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان نیز به عنوان مخالف گزارش كمیسیون تلفیق به ایراد سخنرانی پرداخت گفت: نباید ایرانیان مقیم خارج، بازنشستگان نیروهای مسلح و پزشكان حذف شوند.

وی ادامه داد: دولت باید منابع حاصل از هدفمندی را به بخش تولید اختصاص دهد.

  • باید یارانه 30 درصد افراد حذف شود

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در موافقت با تبصره 14 گفت: باید یارانه 30 درصد افراد جامعه كه 70 درصد انرژی را مصرف می كنند، حذف شود و درصد بسیار كمی از ایرانیان كه خارج از كشور هستند، تحصیل می كنند و بسیاری دیگر از آنها فرار كرده یا برای سرمایه گذاری به خارج رفته اند.

وی ادامه داد: در قانون یارانه ها هدف كم كردن هزینه های دولت بود ولی دولت كنونی و قبلی سهم صنعت و كشاورزی را پرداخت نكردند.

  • قاضی پور:اگر هدفمندی درست اجرا می شد كسی جرات نمی كرد بگوید آن را 5 برابر می كنم

نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز در مخالفت با تبصره 14 گفت: قانون هدفمندی یارانه ها شمشیر دو لبه است و نباید بدون كار به كسی پول مفت داد و ما خواهان حذف پرداخت یارانه هستیم و در عین حال خواهان اجرای بیمه بیكاری می باشیم.

وی گفت: دولت قبلی 75 میلیون نفر را در ادارات، حقوق بگیر كرد و این یعنی شبانه از جیب ملت سه هزار تومان برداشت و صبح به آنها فقط هزار تومان بازگردانیم.

عضو كمیسیون صنایع افزود: اگر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها امروز اجرا نمی شد كسی جرات نمی كرد بگوید من آن را پنج برابر خواهم كرد زیرا متاسفانه این قانون ناقص اجرا شده و سهم اشتغال از آن صفر است.

كمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل نیز در موافقت با تبصره 14 گفت: یارانه یعنی سوبسید و سوبسید یعنی دولت ها به تولید كنندگان كمك می كنند اما متاسفانه از دولت قبل و با ناقص اجرا كردن قانون هدفمندی یارانه ها كه شعار دولت قبل بود و امروز نیز با همین شعار پوپولیستی پرداخت 250 هزار تومان به دنبال ایجاد خسران دوباره برای ملت هستند، باید مخالفت كرد.

وی ادامه داد: برخی به دنبال رای گیری بوده و می خواهند از كسانی حمایت كنند كه 35 میلیون تومان در سال حقوق دریافت می كنند.

  • پورابراهیمی: یارانه باید بر اساس درآمد باشد

محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی كمیسیون تلفیق پس از سخنان نوبخت گفت: در قانون هدفمندی اشاره شده است كه پرداخت یارانه براساس درآمد باشد و متاسفانه در دولت قبل به این بند قانون عمل نشده و این رویه غیرقانونی در دولت كنونی نیز استمرار پیدا كرد كه امروز آثار آن را می بینیم.

نماینده مردم كرمان در مجلس اظهارداشت: 70 درصد جمعیت كشور مثل سابق یارانه خود را دریافت می كنند و 30 درصد دیگر كه نیاز به دریافت یارانه ندارند، حذف می شوند.

  • حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه

پورابراهیمی افزود: سه دهك علاوه بر عناوینی كه در تبصره 14 نام برده شده از دریافت یارانه حذف خواهند شد كه تعداد آنها 24 میلیون نفر است و منابع حاصل از آن تنها جابه جا می شود یعنی در بخش اشتغال و تولید هزینه خواهد شد.

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متن تبصره 14 با هماهنگی دولت نگاشته شده اما متاسفانه دولت نمی خواهد تبعات آن را بپذیرد و هم اكنون مجلس سینه سپر كرده و به دنبال اجرای قانون هدفمندی است. حتی اگر دولت به فكر آینده سیاسی خود باشد باید به فكر ایجاد اشتغال بوده نه پرداخت یارانه ها در عین حال دولت باید اطلاعات جامع خانوارها را تهیه كند تا نه فقط در هدفمندی بلكه در دیگر موارد، پایه تصمیم گیری باشد.

پورابراهیمی اظهارداشت: منابع حاصل از حذف سه دهك یارانه بگیران باید به سمت اشتغال و تولید برود و در عین حال این كمك بزرگی به دولت خواهد بود.

لاریجانی پس از سخنان پورابراهیمی گفت: دو نفر مخالفت و دو نفر موافق صحبت كردند تا كمبود بحث در مجلس نباشد.

سپس لاریجانی بخش درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه كل كشور را به رای گذاشت كه نمایندگان با حذف سه دهك پردرآمد جامعه از دریافت یارانه نقدی موافقت كردند.

کد خبر 330310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha