همشهری آنلاین: عضو گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قواعد تغذیه‌ای در فصل بهار از منظر طب سنتی ایران را تشریح کرد.

۱۳۹۴۰۸۲۷۱۷۰۸۱۱۶۱۷۶۵۳۹۷۰۴۰۰۰

داروی گیاهی

به گزارش تسنیم, پانته آ شیرویه درباره قواعد تغذیه‌ای در فصل بهار از منظر طب سنتی ایران, اظهار داشت: غذا یکی از نیازهای ذاتی و دائمی هر فرد و یکی از مهم‌ترین عوامل بقای زندگی محسوب می‌شود.

به گفته وی از منظر طب سنتی ایران نیز تغذیه تنظیم شده براساس همه نیازهای بدن موجب حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها است. یکی از نکات مورد توجه طب سنتی ایران در تنظیم تغذیه، اثر فصول مختلف بر انتخاب نوع تغذیه است.

عضو گروه طب سنتی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بهار معتدل‌ترین فصل سال در میان فصول چهارگانه است. موادی که در فصل زمستان در اثر سرمای هوا در بدن فشرده و متراکم شده، به واسطه حرارت فصل بهار به تدریج ذوب شده، حجم آنها زیاد شده و در بدن به حرکت درآمده و ممکن است بیماری‌های مختلفی ایجاد کند.

شیرویه عنوان کرد: بنابراین تدابیر این فصل از جمله انتخاب غذا باید به گونه‌ای باشد که به طبیعت بدن فرصت دهد تا مواد زائدی که در فصل زمستان در بدن انباشته شده را دفع کند.

وی گفت: حکمای طب سنتی ایران قواعد تغذیه‌ای کمی و کیفی برای فصل بهار بیان کردند. در این دیدگاه از آن جا که هاضمه در فصل بهار تقویت شده و گرسنگی برای بدن مضر است, کمیت و حجم غذا نباید کم شود. بلکه غذاهایی با ارزش غذایی کم باید مصرف شوند.

عضو دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: زیرا غذاهای با حجم زیاد ولی کم کالری، دستگاه گوارش را مشغول فرآیند هضم کرده و در حالیکه غذای زیادی مصرف شده، در حقیقت مواد زیادی وارد عروق نمی‌شود. غذاهای کم کالری مانند سبزیجات و غلاتی مانند گندم و جو که به صورت آش یا سوپ تهیه شده باشد و موادغذایی مزاج خیلی گرم هم نداشته باشند.

شیرویه اضافه کرد: هم چنین از آن جا که فصل بهار مزاج معتدل مایل به گرمی و تری دارد، از غذاهای با مزاج گرم و تر که موجب تشدید مزاج فصل می‌شوند, باید پرهیز شود. از این رو از مصرف زیاد گوشت‌ها که مزاج گرم و تری دارند, باید پرهیز کرد.

وی بیان داشت: با توجه به اهمیت تغذیه در سبک زندگی سالم، طب سنتی ایران به بررسی نوع تغذیه در دوران‌های مختلف زندگی و در شرایط مختلف زمانی و مکانی می‌پردازد. یکی از شرایط تغذیه‌ای مهم و مبتلا به همه انسان‌ها، تغذیه در فصول مختلف است که طب سنتی ایران به خوبی به این نکته توجه کرده است.

عضو دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: از دیدگاه این مکتب مقدار مواد غذایی در این فصل نباید کم شود ولی غذاهای با ارزش غذایی کم که مزاج گرمی هم نداشته باشند باید مصرف شود.

کد خبر 330307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha