همگام با رشد قیمت سکه در بازار تهران حجم تقاضا برای خرید سکه در معاملات آتی بورس کالا وارد روند صعودی شد.

به گزارش همشهري، سرمايه‌گذاران كه تجربه ركود و تورم را در طول 3سال گذشته تجربه كرده‌اند سال جديد را با سرمايه‌گذاري در بازار طلا و به‌طور خاص سكه آغاز كردند به‌طوري كه از ابتداي سال تاكنون قيمت هر سكه بهار آزادي حدود 3.5درصد رشد كرده است. سال قبل بورس تهران با كسب 28درصد بازده در صدر بازار‌هاي سرمايه‌گذاري ايستاد و حتي از بانك‌ها نيز به سرمايه‌گذاران بيشتر سود داد.

به‌طور سنتي سرمايه‌گذاران دارايي‌هاي مالي خود را يا در بانك سرمايه‌گذاري مي‌كنند يا اين دارايي‌ها در بازار مسكن، طلا و ارز سرمايه‌گذاري مي‌شود. در دهه 60نيز كالاهاي مصرفي شبيه خودرو و موبايل در زمره كالاهاي سرمايه‌اي بود اما رفته رفته روش‌هاي سنتي سرمايه‌گذاري در حال تغيير به سمت بازار سرمايه و بورس است به‌طوري كه سال قبل مردم و شركت‌ها در مجموع 40ميليارد دلار در بازار سرمايه سرمايه‌گذاري كردند كه 16درصد از رقم كل نقدينگي موجود در كشور بود.

امسال نيز اگر چه دولت در تلاش است نقدينگي را به سمت بازار مسكن هدايت كند اما از ابتداي سال سرمايه‌گذاران دارايي‌هاي خود را به سمت بازار طلا و سكه هدايت كرده‌اند. اين موضوع موجب شده قيمت هر سكه بهار آزادي كه در ابتداي سال در محدوده يك ميليون و 5هزار تومان بود اكنون به محدوده يك ميليون و 40هزار تومان برسد، همگام با رشد قيمت هر سكه بهار آزادي در بازار تهران حجم تقاضا براي خريد قرارداد‌هاي آتي سكه طلا نيز در بورس كالا افزايش يافت. سرمايه‌گذاران هوشمند ترجيح داده‌اند به جاي سرمايه‌گذاري در بازار نقد، در بازار معاملات آتي سرمايه‌گذاري كنند.

آمار‌ها نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون در طول 15روز 1200ميليارد تومان سكه در قرارداد‌هاي آتي بورس كالا خريداري كرده‌اند. اين آمارها نشان مي‌دهد هرچه از روز‌هاي سال سپري مي‌شود عطش سرمايه‌گذاران براي خريد سكه طلا در مبادلات آتي بيشتر مي‌شود. اين موضوع منجر به آن شد كه در ميانه معاملات ديروز حتي قيمت هر سكه بهار آزادي در سررسيد دي‌ماه‌95 به يك ميليون و 112هزار تومان برسد و حتي برخي خريداران متقاضي خريد اين سكه به قيمت يك ميليون و 121هزار تومان بودند. سال قبل نيز سرمايه‌گذاران در طول 12‌ماه، 16هزار ميليارد تومان سكه در بورس كالا دادوستد كردند.

  • دلايل رشد قيمت سكه

در مبادلات ديروز، يك قطعه سكه طلاي تمام بهار آزادي طرح قديم با 60هزار ريال رشد يك ميليون و 40هزار تومان روي تابلوي صرافان رفت. ديروز همچنين قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني نيز با 15دلار رشد يك هزار و 254دلار اعلام شده است. به زعم كارشناسان بخش مهمي از دلايل رشد قيمت طلا در بازار‌هاي داخلي ناشي از افزايش قيمت طلا در بازار‌هاي جهاني است. در همين رابطه روز گذشته خبرگزاري رويترز نوشت: آمار ضعيف اقتصادي و نبود اطمينان در مورد سياست پولي آمريكا موجب افزايش ريسك‌گريزي در بازار شده و تقاضا را براي دارايي‌هاي مطمئن مانند طلا و ين ژاپن بالا برده است.

«بارناباس گان» تحليلگر بانك او.سي.بي.سي گفت: بازارها هنوز از آنچه در اقتصاد جهاني مي‌گذرد عصبي هستند و سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند روي دارايي‌هاي مطمئن سرمايه‌گذاري كنند. وي افزود: قيمت طلا در كوتاه‌مدت افزايش مي‌يابد، اما زماني كه بانك مركزي آمريكا دو مرحله بعدي افزايش نرخ بهره را انجام دهد، بخشي از اين افزايش قيمت از دست خواهد رفت. افزايش نرخ بهره با بالا بردن هزينه فرصت نگهداري دارايي‌هاي بي‌بازده طلا، موجب كاهش قيمت آن مي‌شود. «ژانت يلن» رئيس بانك مركزي آمريكا پنجشنبه گذشته گفت: هنوز براي موافقت با مراحل بعدي افزايش نرخ بهره زود است. بانك مركزي آمريكا نخستين مرحله افزايش نرخ بهره را در دسامبر 2015(آذر 94) انجام داد. اين نخستين افزايش نرخ بهره در آمريكا در تقريبا يك دهه اخير است.

  • بازار معاملات قراردادهاي آتي چيست؟

قرارداد آتي قراردادي است كه فروشنده براساس آن متعهد مي‌شود در سررسيد معين، مقدار معيني از كالاي مشخص را به قيمتي كه الان تعيين مي‌كند بفروشد و درمقابل طرف ديگر قرارداد متعهد مي‌شود آن كالا را با آن مشخصات در سر رسيد مشخص خريداري كند.انجام قرارداد‌هاي آتي در بازار‌هاي مالي از سال‌ها پيش رواج داشته و در ايران نيز نخستين معاملات قرارداد آتي سكه تمام بهار آزادي در 5آذر 1387در شركت بورس كالاي ايران با انجام 2قرارداد آغاز شد.

کد خبر 330244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha