سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

شاخص کل بورس تهران در مبادلات با یک صعود کم‌سابقه ۳.۱ درصد رشد کرد و ارزش کل بازار سهام نیز در مجموع با ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش در یک روز معادل ۴میلیارد دلار افزایش یافت.

بورس

 

به گزارش همشهري، 85درصد سهام موجود در بازار سهام ديروز سبز بود. اين در حالي است كه همين يك‌ماه پيش درست معادل همين مقدار از سهام شركت‌ها روزانه با روند منفي به كارشان ادامه مي‌دادند اما شاخص‌هاي بورس تهران درست بعد از برجام شروع به رشد كرده و در طول 20روز گذشته بيشتر از 10درصد بازده نصيب سهامداران كردند. كارشناسان متفق‌القولند كه دليل رشد شاخص‌هاي بورس خوش‌بيني بازار به رفع تحريم‌ها است.

هم در ادامه رشد شاخص‌هاي بورس كه از 15دي‌ماه شروع شد شاخص كل بورس تهران با يك صعود هيجاني مواجه شد و با 2142واحد رشد در مرز 71هزار واحد قرار گرفت. اين باعث شد كه شاخص كل بورس تهران فقط در يك روز 3درصد رشد كند.اين از بي‌سابقه‌ترين رشد‌هاي بورس در تاريخ اين بازار تلقي مي‌شود. به‌طور معمول كمتر احتمال دارد كه شاخص بورس بيش از يك يا 2درصد رشد كند و رشد‌هاي بيش از 3درصد در تاريخ 50ساله بورس كمتر از 10بار رخ داده است.

ديروز در عين حال شاخص كل فرابورس ايران نيز 2.5درصد افزايش يافت. در پايان مبادلات ديروز ارزش كل بازار سهام ايران 15هزار ميليارد تومان معادل 4ميليارد دلار افزايش يافت. ديروز به‌دليل رشد ارزش سهام شركت‌ها 13هزار ميليارد تومان به ارزش كل بورس تهران و 2هزار ميليارد تومان به ارزش كل فرابورس اضافه شد. به اين ترتيب در مبادلات ديروز ارزش كل بورس تهران به 304هزار ميليارد تومان و ارزش كل فرابورس به 87هزار ميليارد تومان رسيد.

  • برندگان برجام چه كساني بودند؟

آمار‌ها نشان مي‌دهد از زمان رشد معاملات بورس تهران و فرابورس كه از 15دي‌ماه آغاز شد 300هزار نفر اقدام به خريد سهام در بورس كرده‌ و اين افراد در مجموع 5هزار ميليارد تومان سهام خريداري كردند.در اين ميان بيشترين ارزش معاملات به سهام بانك‌ها و خودروسازها اختصاص يافته است. سهامداران در 20روز گذشته 203ميليارد تومان از سهام بانك ملت و 150ميليارد تومان از سهام ايران خودرو و ايران ترانسفو را خريداري كرده‌اند. در اين مدت همچنين 137ميليارد تومان از سهام بانك صادرات و 127ميليارد تومان از سهام مپنا توسط سهامداران دادوستد شده است.

ارزش معاملات بانك تجارت نيز در اين مدت 121ميليارد تومان بوده است. در عين‌حال در اين مدت شركت‌هاي محورسازان، صنعتي روان فن‌آور، پارس‌خزر و تأمين ماسه بيشترين بازده را نصيب سهامداران خود كردند. بازده سهامداران اين 4شركت در اين مدت بيش از 70درصد بوده است. از ديگر شركت‌هايي كه در اين مدت با افزايش ارزش سهامشان روبه‌رو شده‌اند مي‌توان از شركت‌هاي ايران ارقام، زامياد، رينگ‌سازي‌ مشهد، سايپا و مهركام پارس نام برد.

کد خبر 322998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha