دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۹
۰ نفر

محققان جهاد دانشگاهی با بهره‌گیری از توان و ظرفیت علمی کشور و همراهی دستگاه‌های اجرایی درصدد هستند تا با تدوین نقشه راه احیای تالاب جازموریان با بزرگ‌ترین کانون ریزگرد در کشور مقابله کنند.

احیای تالاب جازموریان

رئيس جهاد دانشگاهي استان كرمان درخصوص پيگيري‌ها و اقدامات درحال انجام براي احياي تالاب جازموريان، از تدوين نقشه راه احياي اين تالاب خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه تا پايان سال‌جاري اين كار به سرانجام برسد.

رضا كامياب مقدس به ايرنا گفت: ما كار مطالعاتي اين طرح را از اسفند‌ماه سال گذشته آغاز كرديم و جلسات متعددي هم در اين زمينه برگزار شد گردآوري اطلاعات و مذاكرات با متخصصان اين حوزه ازجمله اقدامات حاصل از برگزاري اين جلسات است.

وي تأكيد كرد: با برخي دانشگاهيان خارج از كشور نيز براي كسب اطلاعات و تجارب، مذاكراتي انجام شده است با اين رويكرد كه نقشه راه مبتني بر واقعيت‌ها و راهكارهاي عملياتي تدوين شود و دستگاه‌ها براساس اين نقشه، ملزم شوند كارها را به نحو مطلوب انجام دهند.

وي با اشاره به اينكه در نقشه راه يك ساختار اجرايي براي احياي تالاب پيش‌بيني خواهد شد، گفت: شوراي‌عالي براي اين كار پيش‌بيني مي‌شود تا همه كارها مرحله به مرحله پيش رود. همچنين اين شورا با حضور عالي‌ترين مسئولان دستگاه‌هاي ذيربط در كشور تشكيل مي‌شود.

رئيس جهاد دانشگاهي كرمان ادامه داد: پس از اينكه كارها و اقدامات هر يك از دستگاه‌ها مشخص شد، موضوعات از طريق وزارتخانه مربوطه به آن دستگاه ابلاغ خواهد شد تا دستگاه‌هاي ذيربط در استان ملزم باشند آنها را با روش‌هايي كه مشخص شده به نتيجه برسانند. تالاب جازموريان، حوضه‌اي آبريز ودرياچه‌اي به همين نام درجنوب شرق كشور است كه دشت‌هاي حاصلخيز قلعه گنج و رودبار جنوب در استان كرمان و دشت‌هاي ايرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختي و اسپكه در استان سيستان و بلوچستان را شامل مي‌شود اما اين تالاب با شروع خشكسالي از دهه 70كم آب و در سال 76خشك شدن آن آشكار شد و اكنون به چراگاه شتر و كانون ريزگرد تبديل شده است.

کد خبر 330143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha