یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوش‌های ادامه‌دار در کل چندار دره شمی این بار به کشف یک آرامگاه خانوادگی بزرگ انجامید.

Tomb

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، جعفر مهرکیان سرپرست هیأت کاوش دره شمی ایذه با اعلام این خبر تصریح کرد: این آرامگاه بر خلاف دیگر گورهای کشف شده زیرزمینی نبوده و دارای پوشش خرپشته‌ای است.

او این آرامگاه را که با یک هواکش در جهتی رو به باختر ساخته شده است، گونه نوشناخته‌ای از آرامگاههای خانوادگی دانست که در دره شمی نمونه‌های آن به شیوه‌های مختلف اما در زیرزمین ساخته شده است.

وی افزود: این آرامگاه از دیوارهای چهارگانه از سه سو آشکار تشکیل شده که از یک سو به وسیله هشتی و درگاهی با پلکان به طرف جنوب باز می‌شود.

مهرکیان با بیان اینکه آرامگاه مورد کاوش تمام سنگی بوده است، گفت: چهارچوب ورودی، نعل درگاه و مثلث زیر پوشش خرپشته‌ای در این آرامگاه با سنگهای تراشیده ساخته شده است.

این باستان‌شناس افزود: از دیگر کاوش‌گاه‌های این دوره آرامگاه خرپشته‌ای گور دخمه است که در قسمت ورودی آن نیز خاکسپاری صورت گرفته است.

مهرکیان اظهار داشت: به نظر می‌رسد پس از انجام خاکسپاری‌های بسیار به دلیل کمبود جا پلکان ورودی هموار و خاکسپاری دیگری در آن انجام شده است.

او تصریح کرد: متأسفانه در طول عملیات کاوش بارها گروه باستان‌شناس شاهد شکسته شدن سقف‌های سنگی 4 آرامگاه مورد کاوش و غارت میراث به جای مانده در آن توسط سودگران در گذشته بوده است.

وی در گفتگو با سایت پژوهشگاه (richt.ir) خاطرنشان ساخت: سقف این آرامگاه‌ها تماما از سنگ‌های خاصه تراش و خرپشته‌ای بوده که از نیم تا 2 متر ارتفاع دارند.

مهرکیان یکی از اهداف دیگر این دوره از کاوش در دره شمی را برنامه‌ریزی برای ساماندهی نخستین پارک موزه باستان‌شناسی در این محوطه ارزشمند تاریخی با توجه به ویژگی‌های باستانی و طبیعی منطقه اعلام کرد.

او لازمه تبدیل این محوطه تاریخی به یکی از جاذبه‌های چند منظوره میراث فرهنگی، باستان‌شناسی و گردشگری را تملک اراضی باستانی اطراف آن اعلام کرد و گفت: اداره میراث فرهنگی خوزستان با علاقمندی این موضوع را پیگیری می‌کند.

به گفته مهرکیان، دره شمی ایذه توسط آندره گدار فرانسوی رییس وقت اداره باستان‌شناسی ایران به شماره 362 در 20 خرداد‌ماه سال 1321 با امضای وزیر فرهنگ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: کار کاوش در دره شمی توسط هیأت مشترک ایران و ایتالیا با ترکیبی از متخصصان و کارشناسان ایرانی در قالب برنامه‌ای اضطراری که در تمام طول نوروز نیز دنبال شد، ادامه دارد.

در کاوش‌های پیشین دره شمی نیز آثار تاریخی از جمله سکوهای آیینی، گورهای زیرزمینی، تکه‌های سفال، تختگاه، درب سنگی، پوشش خرپشته‌ای درگاه، سازه‌های معماری تمام سنگی و... کشف شد.

کد خبر 330028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha