مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دئوکسی ریبونکلئید اسید یا همان دی‌ان‌ای، یکی از اساسی‌ترین سنگ‌بناها در بدن موجودات زنده به شمار می‌رود و حاوی کد‌های ژنتیکی است که نقشی کلیدی در شکل‌گیری جاندارن به عهده دارند، کدهایی که اکنون دانشمندان راهی را برای ذخیره‌سازی اطلاعات دیجیتال روی آنها یافته‌اند.

دی ان ای

براساس گزارش وب‌سايت دانشگاه واشنگتن، به گفته دانشمندان در صورتي كه اين تكنيك بهبود داده شده و در ابعادي گسترده‌تر مورد استفاده قرار گيرد، عصر پايگاه داده‌هايي كه اطلاعات شركت‌هاي بزرگي مانند فيس‌بود و آمازون را در خود گنجانده‌اند، به پايان خواهد رسيد.

از آنجايي كه دي‌ان‌اي ابعادي ميكروسكوپي دارد، محققان تخمين زده‌اند با اين تكنيك جديد اطلاعاتي كه معمولا مي‌توان آنها را درون پايگاه داده‌هايي به بزرگي يك سوپرماركت ذخيره كرد را مي‌توان در فضايي به بزرگي يك حبه قند فشرده ساخت.

محققان دانشگاه واشنگتن با همكاري مهندسان مايكروسافت موفق شدند چهار تصوير ديجيتال را در قالب كد‌هايي درون يك رشته دي‌ان‌اي به ثبت برسانند. اين‌كار به تبديل كردن صفر و يك‌هاي فايل‌هاي ديجيتال به چهار عنصر دي‌ان‌اي،‌يعني آدنين، گوانين، سيتوزين و تيمين نياز دارد،‌اما دشوارتر از اين فرايند، وارونه كردن اين روند بدون بروز خطا و بازيابي اطلاعات ذخيره شده‌است.

اگر به صورت خاص نسبت به الگوريتم‌هاي فشرده‌سازي علاقمنديد، تكنيك مورد استفاده دانشمندان براي انجام اين تبديل‌ها، سيستم كد‌نويسي هافمن نام دارد، الگوريتم كد‌گذاري كه از آن براي فشرده‌سازي بي‌اتلاف اطلاعات استفاده مي‌شود. به زبان ساده‌تر، نشانگرهاي مشخصي مشابه كد‌هاي پستي براي هدايت پيام‌ها درون مولكول دي‌ان‌اي مصنوعي و تركيبي قرار مي‌گيرند تا يافتن موقعيت اطلاعات و بازخواني آنها ساده‌تر شود.

محققان با استفاده از اين شيوه توانستند با موفقيت فايل‌هاي ديجيتال را درون مولكول‌هاي دي‌ان‌اي ذخيره‌سازي كرده و بازيابي كنند. اكنون محققان براين باورند كه اين تكنيك از قابليت ذخيره‌سازي داده‌ها در آينده برخوردار است،‌ اگرچه اين تكنيك براي ذخيره‌سازي اطلاعاتي كه بايد به صورت فوري و مداوم در دسترس باشند، مناسب نيست.

اگرچه نتايج آزمايش‌هاي اوليه بسيار اميدوار كننده‌است، اما تا راه‌اندازي اولين پايگاه ذخيره‌سازي داده‌هاي دي‌ان‌اي در جهان راه طولاني در پيش است. اين فرايند تاكنون در مقياس‌هاي كوچك انجام شده و آزمايش در سطوح بزرگتر به آزمايشگاه‌هاي بزرگ و تجهيزات گرانقيمت نياز دارد.

کد خبر 329934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha