مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اعلام کشف لاشه ۱۰رأس قوچ‌ومیش طی روزهای پایانی هفته گذشته در پارک ملی سرخه حصار از شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این پارک ملی خبر داد.

حیات وحش

 اسفندماه سال گذشته هم گزارشي مبني بر تلف شدن 64كل وبز و قوچ‌وميش در پارك ملي خجير روي خروجي رسانه‌ها منتشر شد.

شيوع طاعون نشخواركنندگان كوچك(PPR) طي يك سال گذشته در زيستگاه‌هاي حيات وحش استان‌هاي مركزي، زنجان، البرز و قزوين تلفات سنگيني بر جاي گذاشت به‌طوري كه شيوع بيماري، از اواخر خرداد تا نيمه مرداد سال گذشته باعث تلف‌شدن بيش از 400 كل و بز و قوچ و ميش در منطقه حفاظت شده هفتاد‌قله اراك شد؛ همچنان‌كه از 9شهريور تا 11آبان‌ماه سال گذشته تلفات طاعون در زيستگاه‌هاي حيات وحش زنجان به 126رأس رسيد.

  • الزام دامپزشكي به واكسيناسيون دام‌هاي اهلي

اكنون با توجه به اينكه بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك از طريق دام‌هاي اهلي به حيات وحش سرايت مي‌كند، رئيس اداره نظارت در امور حيات وحش استان تهران از واكسيناسيون دام‌هاي استان تهران توسط دامپزشكي اين استان، قبل از شروع فصل كوچ عشاير خبر داده و به ايسنا گفته است: دامپزشكي تهران ملزم شده است تمام دام‌‌هاي كوچك استان تهران را قبل از شروع فصل كوچ عشاير در مقابل بيماري‌هاي رايج واكسينه كند. علاوه بر اين، براي جلوگيري از ورود دام‌هاي مازاد و بدون پروانه به مناطق ييلاقي، پيشنهاد گذاشتن گيت ورودي براي دام‌ها در دست بررسي است.

آنطور كه محمدكرمي مي‌گويد: مأموران محيط‌زيست به حالت آماده‌باش در‌آمده و در حال گشت و كنترل منطقه هستند، ضمن آنكه اقدامات پيشگيرانه چون ضدعفوني آبشخورها و آهك‌پاشي اطراف آبشخورها صورت گرفته است.

كرمي با بيان اينكه قرار شده دامپزشكي بعد از انجام آزمايش‌هاي باليني و بررسي علامت‌هاي روي بيماران و تست‌هاي مختلف علت مرگ قوچ و ميش‌هاي تلف شده در سرخه‌حصار را مشخص كند، گفت: حدس مي‌زنيم بيماري‌هاي طاعون نشخواركنندگان كوچك و تب برفكي عامل تلفات حيات وحش سرخه حصار باشد و با توجه به‌وجود دام در اطراف منطقه سرخه‌حصار ازجمله مسگرآباد، ممكن است اين بيماري از دام‌هاي اهلي به حيات وحش سرايت كرده باشد. با وجود اين، تا اعلام نتايج دامپزشكي نمي‌توان در اين زمينه اظهارنظر قطعي كرد.

رئيس اداره نظارت در امور حيات وحش استان تهران افزود: اگر عامل تلفات بيماري باشد و از دام اهلي به حيات وحش سرايت كرده باشد و دام‌هاي اهلي واكسينه نشده باشند با توجه به اينكه فصل كوچ عشاير نيز از مناطق قشلاقي به مناطق ميان‌بند و ييلاقي نزديك است، نگران هستيم كه اگر دام‌هاي آلوده وارد اين مناطق شوند، بيماري‌ها در حيات وحش شيوع يابد. بر همين اساس، 2جلسه از كارگروه مخاطرات زيست‌محيطي كه زيرمجموعه مديريت بحران است برگزار شد و از همه دستگاه‌هاي منابع طبيعي، دامپزشكي، امور عشاير و... درخواست كمك كرده‌ايم تا در فصل كوچ عشاير همه دام‌ها در برابر بيماري‌هاي رايج واكسينه شوند و از ورود دام مازاد به مراتع و زيستگاه‌هاي حيات وحش جلوگيري شود.

  • تأييد شيوع طاعون در سرخه‌حصار

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان تهران در پي بروز اين بيماري در زيستگاه‌هاي حيات وحش استان تهران با تأييد كشف لاشه 10رأس قوچ‌وميش در پارك ملي سرخه حصار گفت: كارگروه ويژه مخاطرات زيست‌محيطي با هدف بررسي اين موضوع تشكيل شد.

محمدهادي حيدرزاده گفت: پس از اينكه موج اول تلفات حيات وحش از گونه كل و بز در پارك ملي خجير در اسفند‌ماه سال گذشته به پايان رسيد، متأسفانه مشاهدات چند روز گذشته بيانگر ادامه اين رويداد ناگوار در پارك ملي سرخه حصار است.

وي افزود: اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان تهران بلافاصله پس از كشف لاشه‌ها، اقدامات كنترلي لازم و پيشگيرانه براي ضد‌عفوني كردن آبشخورهاي حيات وحش در اين دو پارك ملي را آغاز كرد.

حيدرزاده اما برخلاف رئيس اداره نظارت در امور حيات وحش استان تهران، به نقل از دامپزشكي استان تهران، عامل تلف شدن 10كل و بز و قوچ‌وميش در سرخه حصار را شيوع بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك اعلام كرد و گفت: نمونه‌اي از قوچ و ميش‌هاي تلف شده در روزهاي اخير براي انجام آزمايش‌هاي مربوطه به دامپزشكي تحويل شده و منتظر اعلام نتيجه و علت بيماري از سوي اين سازمان هستيم.

کد خبر 329873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha