جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

تداوم رکود در بازار مسکن باعث شده تا این روزها آگهی حراج مسکن در تهران و شهرهای دیگررو به فزونی گذاشته و در عین حال مشتری چندانی برای واحدهای با قیمت معمول پیدا نشود.

مسکن

حتي ركود در خريد و فروش به جايي رسيده كه دولت براي فروش 118هزار واحد مسكوني مهر در سراسر كشور هم با مشكل نبود متقاضي مواجه شود. البته سايه سنگين 3 ساله ركود در بازار مسكن در شرايطي است كه هفته گذشته حامد مظاهريان، معاون وزير راه و شهرسازي در يك برنامه زنده تلويزيوني پيش‌بيني كرده بود كه اين بخش از نيمه دوم سال به‌تدريج از ركود خارج شود.

اما محمد‌رضا پورابراهيمي، نماينده مجلس هم كه در اين برنامه حضور داشت، ديدگاهي متفاوت داشت و معتقد بود كه سال 95هم بازار مسكن در شرايط ركودي به سر خواهد برد. ثابت بودن قيمت‌ها هم نكته‌اي بود كه مقام دولتي و نماينده مجلس روي آن اتفاق‌نظر داشتند.

به هر حال پيش‌بيني‌هاي نسبتا متفاوت در شرايطي است كه واقعيت بازار مسكن در نبود مشتري و حراج واحدهاي نوساز خلاصه شده است. طبق گزارشي كه خبرگزاري ايسنا منتشر كرده است، گشتي در دفاتر مشاور املاك پايتخت نشان مي‌دهد برخي مالكان به‌دليل نياز به نقدينگي، واحدهاي خود را زير قيمت بازار مي‌فروشند.

براساس اين گزارش، در شرايطي كه ركود مسكن سه ساله مي‌شود و بسياري از سازندگان در شرايط سخت مالي قرار دارند جديدترين قراردادهاي منعقد شده نشان مي‌دهد برخي واحدها زير قيمت منطقه به فروش مي‌رسند. بررسي قراردادهاي خريد و فروش نشان مي‌دهد كه در برخي مناطق واحدهاي به فروش رفته تا 30درصد زير قيمت متوسط منطقه بوده است. البته چنين تخفيف‌هاي فوق العاده‌اي مشمول واحدهايي است كه مالكان به‌شدت پول لازم دارند و يا به‌خاطر سر‌رسيد اقساط سنگين بانكي مجبور به حراج واحدهاي مسكوني ساخته شده هستند.

  • مسكن مهر بدون مشتري

حراج مسكن فقط شامل واحدهاي مسكوني نوساز در تهران و شهرهاي بزرگ نيست و دولت را هم گرفتار كرده است. در همين رابطه، خبرگزاري مهر گزارش داده است كه قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي با اشاره به‌وجود ۱۱۸ هزار واحد مسكن مهر مازاد، گفت: شرط مالكيت شخصي و سابقه ۵ سال سكونت در شهر مورد نظر متقاضي، براي فروش واحدها برداشته شده است.

احمد اصغري مهرآبادي با بيان اينكه طرح فروش مسكن‌ مهر در استان‌ها در حال انجام است، گفت: هراستان براي فروش مسكن مهر بدون متقاضي آگهي داده و تاكنون هم تعدادي از اين واحدها به فروش رفته است. وي با اشاره به اينكه تاكنون چند درصد از اين واحدها متقاضي پيدا كرده‌اند، اظهار داشت: براي فروش اين واحدها شرط مالكيت شخصي و سكونت ۵ ساله هر متقاضي در استان مربوطه را برداشته‌ايم اما ساير شرايط همچنان اجرا مي‌شود.

قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر، تعداد واحدهاي بدون متقاضي مسكن را ۱۱۸ هزار واحد در سراسر كشور عنوان كرد و گفت: اين واحدها در ميان پروژه‌هاي تعاوني‌ها، سه‌جانبه و حتي تعدادي خودمالك هم به چشم مي‌خورد و در تمامي استان‌ها ازجمله استان تهران وجود دارد.

مهرآبادي با اعلام اينكه هر استان به‌طور جداگانه آگهي فروش واحدها را داده است، افزود: تاكنون آمار مشخصي از فروش واحدها به‌دست نيامده اما در روزهاي آينده اين اطلاعات جمع آوري شده و اطلاع‌رساني مي‌شود.وي گفت: عمده اين واحدها در استان‌هاي خوزستان، اصفهان، البرز و گيلان قرار دارد اما در ساير استان‌ها هم اين واحدها موجود است. به گزارش مهر، هيأت دولت در بهمن‌ماه سال گذشته موافقت كرده است تا مازاد مسكن مهر در برخي از مناطق كشور بدون درنظر گرفتن برخي شرايط، به متقاضيان واگذار شود.

کد خبر 329856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha