همشهری آنلاین: دیده بان حقوق بشر اعلام کرد حملات هوایی عربستان به بازار شهر مستبا در استان حجه یمن غیرقانونی ، عمدی وجنایت جنگی به حساب می‌آید این در حالی است که بمب‌های استفاده شده در این حملات ساخت آمریکا است.

یمن

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری رسمی یمن (سبا)، دیده بان حقوق بشر در شبكه اینترنت اعلام كرد: حملات هوایی عربستان به بازار شلوغ شهرمستبا در شمال غربی یمن كه با استفاده از بمب‌های ساخت آمریكا و بی‌هدف صورت گرفته نقض قوانین جنگی به حساب می‌آید.

دیده بان حقوق بشر كه مقر آن در نیویورك است، افزود : این سازمان با اجرای تحقیقات میدانی در 28 مارس ( اسفند ) به بقایای بمب جب بی یو -31 متشكل از بمب ام كیه 84 به وزن دو تن دست یافت كه آمریكا آن را در اختیار عربستان قرار داده است.

براساس این بیانیه در بمباران بازار ظهیره از سوی عربستان دوبمب در 15 مارس گذشته به این بازار اصابت كرد كه اولی به مركز تجاری و رستورا‌ن‌ها و دومی به منطقه سر پوشیده درنزدیكی ورودی بازار اصابت كرد كه چندین كشته وزخمی به جا گذاشت.

موتابارثی محقق بخش فوق‌العاده سازمان دیده بان حقوق گفت: طی یك سال اخیر سلاحی كه آمریكا در اختیار عربستان قرار داده در یكی از حملات مرگبار علیه شهروندان در جنگ یمن به كار گرفته شده است واین امر نشان دهنده این حقیقت است كه كشورها باید فروش سلاح به عربستان را متوقف كنند.

این محقق افزود: آمریكا ودیگر هم پیمانانش باید با ارسال پیام واضحی به عربستان اعلام كنند كه آنها نمی‌خواهند در عملیات غیر قانونی كشتار شهروندان شركت كنند.

موتابارثی ادامه داد ائتلاف تجاوز به یمن به سركردگی عربستان پس از ده‌ها حمله هوایی به بازارها، مدارس و بیمارستان‌ها و محله‌های مسكونی كه صدها شهروند یمنی را كشته است هنوز با تغییر عملكرد خود مخالفت می‌كند لذا آمریكا ، فرانسه و دیگر كشورها باید ارسال سلاح به عربستان و یا مشاركت در كشتار شهروندان را متوقف كند.

بر اساس بیانیه دیده بان حقوق بشر قوانین جنگی حملات بی‌هدف به شهروندان را ممنوع اعلام كرده است.

حمله هوایی اخیر عربستان به بازار مستبا در استان حجه یمن 120 كشته از شهروندان وبیش از 35 زخمی به جا گذاشت.

عربستان با ائتلاف برخی كشورهای عربی منطقه و با همراهی آمریكا از ششم فروردین سال گذشته حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغازكرده تا «عبد ربه منصورهادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این كشوررا به حاكمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی كه امنیت شهرهای این كشور را تأمین می‌كنند، جلوگیری كند.

براثر این حملات، تاكنون هزاران یمنی از جمله زنان و كودكان شهید و یا زخمی شده و ده‌ها هزار نفر نیز آواره و 80 درصد تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این كشور ویران شده است.

کد خبر 329800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha