سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کیم یونگ ایل رهبر کره شمالی روز سه‌شنبه اول اکتبر برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم رومو هیون رییس جمهوری کره جنوبی را در پیونگ یانگ مورد استقبال قرار داد.

به گزارش آسوشیتد پرس، روموهیون و همسرش یانگ سوک با گذر از منطقه غیر نظامی میان دو کره وارد کره شملی شد و پس از گذر از نقطه صفر مرزی رهبر کره‌جنوبی از سوی مقامات کره شمالی مورد استقبال قرار گرفت.

رومو هیون پس از گذر از منطقه مرزی در سخنانی با تشبیه مرز میان دو کره به دیوار ، گفت: "این خط به مثابه دیواری است که ملت کره را به مدت نیم قرن از یک دیگر دور نگهداشته است.

 مردم ما طی این دوران زمانه سختی را پشت سر گذاشته‌اند و توسعه به دلیل وجود این دیوار متوقف شده است.این خط به مرور پاک خواهد شد و متعاقب آن دیوار میان ملت کره نیز فرو خواهد ریخت. من از این فرصت استفاده می‌کنم و از خط مرزی به منظور برداشتن این دیوار ممنوعه عبور می‌کنم و به سمت صلح و تعالی گام برمی‌دارم.

روموهیون پیش از ترک سئول نیز گفته بود: من بر دستاوردهای اولین اجلاس میان شمال و جنوب تاکید خواهم کرد.

کاروان حامل هیات کره جنوبی پس از طی مسافتی معادل 125 مایل از سئول وارد پیونگ یانگ شد و در این شهر رییس جمهوری کره جنوبی از سوی رهبر کره شمالی مورد استقبال قرار گرفت.

هزاران نفر از مردم کره شمالی با در دست داشتن گل‌های کاغذی صورتی و گارد افتخار از اولین دیدار رهبران دو کشور در خارج از کاخ فرهنگ پیونگ یانگ استقبال کردند. کیم یونگ ایل در مراسم استقبال بسیار خونسرد بود و تلاش داشت با دست زدن اهمیت این دیدار تاریخی را به مردمی که در مراسم استقبال آمده بودند یادآور شود.

در سوی دیگر روموهیون لبخند بر صورت داشت و تلاش داشت نشان دهد که اهمیت این دیدار را به وضوح درک می‌کند. رهبران دو کره سپس از روی فرش قرمز رد شده و روموهیون رییس جمهوری کره جنوبی سوار بر یک دستگاه خودروی لیموزین شده و عازم ساختمان محل اقامت مهمانان خارجی شد.

روموهیون که در راس هیاتی متشکل از مدیران صنعتی کره جنوبی، سیاستمداران و چهره‌های برجسته فرهنگی کره جنوبی به کره شمالی سفر کرده است، در طول مدت اقامت خود در کره شمالی با کیم یونگ ایل به مذاکره خواهد پرداخت و در جشن‌هایی که به منظور گرامیداشت نظام کمونیستی کره شمالی در پیونگ یانگ برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

 روموهیون همچنین در اجلاس شمال و جنوب که روز پنجشنبه 4 اکتبر برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

در سال 2000 نیز کیم دائه یونگ با هواپیما به پیونگ یانگ سفر کرد و گرچه سفر متقابل روسای جمهوری دو کشور امری متداول نیست اما مقامات دو کشور طی سال‌های اخیر از نقطه صفر مرزی عبور کرده  و با یکدیگر به دیدار پرداخته‌اند.

دیدار رییس جمهوری کره جنوبی از کره شمالی در حالی انجام می‌گیرد که دولت کره شمالی قرار است تا روز پنجشنبه 4 اکتبر نظر خود را مورد آخرین نقشه راه درباره خلع سلاح شبه جزیره کره اعلام کند.

کره شمالی سال گذشته اولین بمب هسته‌ای خود را آزمایش کرد و در پی آن و پس از فشار‌های شدید بین‌المللی با بسته شدن تنها رآکتور هسته‌ای خود در یونگ بیان در قبال دریافت مشوق‌های اقتصادی نظیر دریافت نفت خام ، موافقت کرد.کره شمالی همچنین با از کار انداختن تاسیسات هسته‌ای خود تا پایان سال 2007 موافقت کرده است.[کره شمالی مهم‌ترین تأسیسات هسته‌ای خود را تعطیل کرد]

کد خبر 32980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز