همشهری آنلاین: انتظار می‌رود مذاکرات تسلیحاتی کره شمالی یکشنبه هشتم مهر با صدور بیانیه مشترکی درباره چگونگی غیرفعال‌سازی تاسیسات هسته‌ای اصلی پیونگ یانگ خاتمه یابد.

خبرگزاری آلمان از پکن گزارش داد، کریستوفر هیل، مذاکره‌کننده آمریکایی شنبه شب گفت: «فکر می‌کنم اجماع خوبی را پیش رو داشته باشیم.»

وی گفت: «فکر می‌کنم همگی ما کاملا راضی هستیم که جهت حرکت‌مان را می‌دانیم. ما می‌دانیم که چه چیز را قرار است تا پایان سال جاری میلادی به نتیجه برسانیم.»

هیل ادامه داد، مذاکرات بر سر این موضوع جریان داشته است که چه اندازه از جزییات باید در بیانیه‌ای که پیش نویس آن را چین آماده کرده است، درج شود. دور اخیر مذاکرات میان کره شمالی، آمریکا، چین، کره جنوبی، روسیه و ژاپن روز پنجشنبه 5 مهر آغاز شد.

چون یونگ وو، مذاکره کننده کره‌جنوبی روز شنبه 7 مهر گفت که این شش کشور «پیشرفت چشمگیری را در رفع اختلافات در بسیاری از حوزه‌ها داشته‌اند.»

هیل گفت: این گفت‌وگوها درباره ارسال محموله‌های نفتی به کره شمالی نیز متمرکز بوده است. توافق در این باره در ماه فوریه حاصل شده بود.
کاخ سفید روز جمعه گفت که جورج بوش، رییس جمهور آمریکا اجازه تحویل 50 هزار تن نفت را به ارزش 25 میلیون دلار تحت توافقنامه کمک‌رسانی در بخش انرژی به کره شمالی داده است. کره‌جنوبی و چین نیز محموله‌های مشابه نفتی را به کره شمالی ارسال کرده‌اند.

پس از انجام سه سال مذاکرات شش جانبه، کره شمالی در فوریه گذشته توافق کرد برنامه هسته‌ای خود را در ازای دریافت 950 هزار تن نفت سنگین و عادی سازی روابط با آمریکا کنار بگذارد.

پس از توافقنامه فوریه، کره شمالی پنج تاسیسات هسته‌ای اصلی خود را تعطیل کرد.

کد خبر 32740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز