پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: عمر البشیر، رئیس جمهور سودان می گوید تا سال ۲۰۲۰ استعفا خواهد داد و هیچ برنامه‌ای برای شرکت در دور بعدی انتخابات ندارد.

عمر البشیر روز چهارشنبه (18 فروردین) در گفت و گو با بی بی سی عربی گفت: «در سال 2020 رئیس جمهوری جدید بر سرکار خواهد آمد و من رئیس جمهور پیشین خواهم شد.»

وی افزود کارش «خسته کننده» است و این دوره ریاست جمهوری آخرین دوره وی خواهد بود.

بشیر از سال 1989 در یک کودتای نظامی به قدرت رسید و از آن زمان تا کنون سه بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.

دادگاه کیفری بین المللی لاهه، عمر البشیر را به اتهام نسل کشی و جنایات جنگی در ناآرامی‌ها در سال 2003 در منطقه دارفور غربی تحت تعقیب قرار داده است.

عمر البشیر که آخرین بار در آوریل 2015 به عنوان رئیس جمهوری سودان انتخاب شد این اتهام را «سیاسی» دانسته و آن را رد کرده است. وی مدعی است این اتهامات مطرح شده از سوی دادگاه کیفری بین المللی محبوبیت وی را در میان سودانی‌ها افزایش داد و راه را برای پیروزی وی در انتخابات سال گذشته هموار کرد.

بشیر همچنین اتهامات دیده بان حقوق بشر مبنی بر موارد نقض حقوق بشر از سوی نیروهای دولتی سودان در درگیریهای اخیر در دارفور را رد کرده است.

وی گفت: « تمامی این اتهامات بی اساس هستند و هیچکدام از این گزارش‌ها درست نیست.» بشیر افزود: «همه آن‌هایی را که از مناطق بازتصرف شده از سوی نیروهای مسلح بازدید کنند و حتی یک روستا بیابند که به آتش کشیده شده باشد، به چالش می طلبیم.»

وی همچنین تصریح کرد اوضاع امنیتی و انسانی در منطقه به طور قابل توجهی بهبود یافته و دیگر نیازی به استقرار نیروهای صلح بان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در دارفور (یونامید) و یا دیگر گروه‌های امدادرسان نیست.

  • سازمان ملل : 138 هزار نفر در دارفور آواره شده‌اند

در همین حال هروه لدسوس، رئیس هیات صلحبانان سازمان ملل روز چهارشنبه (18 فروردین) با انتشار گزارش جداگانه ای گفت: «در پی تشدید درگیری در دارفور از اواسط ژانویه، 138 هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند و هیچ چشم اندازی برای پایان مناقشه 13 ساله در منطقه غرب سودان متصور نیست.

وی همچنین با اشاره به نامشخص بودن آمار تلفات افزود دولت سودان دسترسی به صلحبانان یونامید در منطقه را محدود کرده است.

بشیر همچنین مدعی شد: « فقط شمار بسیار اندکی آواره شده‌اند و آن‌ها یا خود را به مواضع ما رسانده و یا به مقر صلحبانان سازمان ملل رفته اند.»

دارفور از سال 2003 میلادی پس از آن که شورشیان علیه دولت در خارطوم سلاح به دست گرفتند، صحنه ناآرامی بوده است.

یونامید در سال 2007 میلادی در تلاش برای حفظ جان غیر نظامیان و احیای ثبات در منطقه ماموریت خود را آغاز کرد.

به گزارش سازمان ملل، مناقشه دارفور بیش از 300 هزار کشته و 2.5 میلیون بی‌خانمان بر جای گذاشته است. اما خارطوم می‌گوید حدود 10 هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

کد خبر 329770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha