یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

سال ۱۳۹۵ در شرایطی آغاز شده است که وضعیت صنایع تولیدی کوچک و متوسط چندان رضایت‌بخش نیست.

صنایع

حميدرضا فولادگر، رئيس كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي با بيان اينكه اكنون فقط ۳۰درصد واحدهاي توليدي در صنايع كوچك و متوسط فعالند به خبرگزاري تسنيم گفت، هنوز جزئياتي از سرمايه‌گذاري ۶۷ هزار ميليارد توماني دولت در ۳۶ هزار واحد توليدي ارائه نشده است. وي با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي در روند بررسي لايحه بودجه 95تأكيدات زيادي را براي اختصاص يارانه به بخش توليد اعلام و حتي در احكام برنامه ششم نيز موضوعاتي را مطرح كرده است، افزود: تا‌كنون يكي از دفاعيات دولت در پرداخت نكردن سهم توليد از قانون هدفمندسازي يارانه‌ها عدم‌تحقق منابع مالي و نبود امكان كاهش پرداخت يارانه نقدي بوده است.

  • تداوم ركود در3 ماهه نخست امسال

گلايه‌هاي توليدكنندگان محصولات صنعتي و معدني مانند سيمان، كاشي و سراميك، فولاد، لوازم خانگي و... از تشديد ركود و كاهش شديد ظرفيت توليد اين صنايع طي سال گذشته در حالي ادامه دارد كه رئيس كميسيون صنايع اتاق تهران با اشاره به تداوم ركود اقتصادي به فارس گفت: در سال‌جاري هم خبري از رشد اقتصادي نيست و وجود انحصار در صنعت خودروسازي، راهي براي سرمايه‌گذار خارجي در اين صنعت باقي نگذاشته است.

مهدي پورقاضي در مورد ركود صنايع كشور افزود: آمارهاي رسمي منتشر شده حاكي از رشد منفي 2.5درصد اقتصادي در 3 ماهه آخر سال 94در صنايع كشور است و صنعت كاملاً در ركود به سر مي‌برد، اطلاعات شهرك‌هاي صنعتي و واحدهاي صنعتي هم مؤيد همين مسئله است. وي پيش‌بيني كرد، از آنجا كه خريد كالاي سرمايه‌اي در 3 ماهه سوم سال 94با رشد منفي مواجه بوده، حتي در 3 ماهه اول سال 95هم رشد بخش صنعت منفي خواهد بود و توليد كاهش خواهد داشت.

عليرضا اشرف، رئيس هيأت مديره انجمن صنفي كارخانه‌هاي قندوشكر نيز از تشديد ركود بازار اين محصولات در سال گذشته به‌رغم شكسته شدن ركورد توليد خبر داد و اعلام كرد: رونق اين بخش نيازمند حمايت است، گرچه حمايت‌هاي رفتاري از جانب دولت صورت گرفته است اما از سال ۹۳مابه‌التفاوت قيمت‌ها به كارخانجات پرداخت نشده كه موجب زيان اين بخش صنعتي شده است. اكنون مشكل اصلي موضوع قيمت تمام شده، قيمت‌هاي تعرفه‌اي و كشش بازار است.

احد كرماني، عضو انجمن صنايع نساجي نيز با انتقاد از افزايش تعرفه واردات پنبه از ابتداي امسال، گفت: در سالي كه با عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري شده است، واردات نخ ارزان‌تر از واردات پنبه تمام مي‌شود. متأسفانه سال‌جاري را با افزايش تعرفه واردات پنبه، به‌عنوان ماده اصلي مورد نياز براي توليد نخ و محصولات نساجي آغاز كرديم كه به ضرر توليد داخلي نخ است.

وي افزود: افزايش قاچاق محصولات نساجي به كشور موجب شده تا توليد صنعت نساجي به كلاف سردرگمي تبديل شود و افزايش تعرفه واردات مواداوليه و همچنين افزايش حضور شركت‌هاي خارجي(ترك) در بازار پوشاك ايران وضعيت اين صنعت را وخيم كرده است.

  • تسهيلات ۱۶هزار ميليارد توماني صنايع كوچك

وزير صنعت، معدن و تجارت از ارائه پيشنهادي به دولت مبني بر پرداخت بيش از 16هزار ميليارد تومان براي 10هزار واحد صنعتي كوچك و متوسط كه توليد آنها كمتر از ظرفيت يا متوقف‌شده خبر داده و اعلام كرد، با آمار‌گيري و تجزيه و تحليل مسائل واحدها طي سال‌هاي گذشته به اين نتيجه رسيده‌ايم كه تقريباً 70درصد اين واحدها مشكلات نقدينگي دارند. گرچه بانك‌ها در سال گذشته تلاش كرده‌اند تا به اين دسته از واحدها كمك كنند اما كافي نبوده است.

محمدرضا نعمت‌زاده افزود: در اين پيشنهاد درخواست شده، حدود 5درصد سود اين تسهيلات، ارزان‌تر و پايين‌تر از نرخ معمول باشد و علاوه بر اين يك هزار ميليارد تومان كمك‌هاي يارانه‌اي براي ايجاد زيرساخت‌ها و زيربناهاي آن دسته از واحدهايي كه مشكل آب و برق داشته به دولت پيشنهاد شده است. وي گفت: همچنين ارائه يارانه سود بانكي براي صادرات و پرداخت جايزه صادرات بر مبناي ارزش افزوده‌ 2 راهكاري است كه مي‌توان براي خدمت به صادركنندگان ارائه كرد.

کد خبر 329371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha