گروه اقتصادی: یکی از اهداف برنامه چهارم توسعه فراهم کردن زمینه توسعه بخش کشاورزی و خودکفابی در تولید برخی کالاهای راهبردی در این بخش است.

هم اکنون کشور در تولید گندم به خودکفایی رسیده است اما خودکفایی در دیگر محصولات با بحث‌های زیادی روبه‌روست‌.

با محمد رضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی گفتگو کرده‌ایم.

  • آیا تلاش‌های دولت برای صدور محصولات کشاورزی در حدی بوده است که بتوان انتظار داشت تا سال پایانی برنامه چهارم به این مقصود دست یابیم؟

پیش‌بینی می‌شود در پایان برنامه چهارم توسعه، در تمامی محصولات کشاورزی، دامی و زراعی به خودکفایی برسیم و در چند محصول نیز صادرات داشته باشیم، مهم‌ترین آنها گندم است که البته از امسال صادرات آن آغاز می‌شود.

بر اساس آمار به نظر می‌رسد امسال میزان صادرات محصولات کشاورزی از مرز 5/2‌میلیارد دلار بگذرد. تنها در خصوص روغن، کشور در این مدت به خودکفایی نمی‌رسد. علت این امر نیز ناشی از آن است که میزان مصرف در کشور بهینه‌ نیست.

  • امسال چه میزان گندم از کشور صادر خواهد شد؟

هم‌اکنون با همین سطح زیر کشت می‌توانیم تولید مازاد بر نیاز گندم در کشور را داشته باشیم. به همین دلیل هم صادرات گندم در سال‌های آینده باز استمرار خواهد داشت.

براساس برنامه چهارم توسعه باید سالانه یک میلیون تن صادرات گندم داشته باشیم که با توجه به  خرید 12 میلیون تن گندم در سال جاری و مصرف حدود 11 میلیون تن آن در داخل، این امکان وجود دارد که مابقی گندم به تشخیص مسئولان وزارت بازرگانی صادر شود.

در حال حاضر نیز مجوزهایی برای صادرات گندم به برخی کشورها مانند عراق و آذربایجان داده شده و صادرات گندم به کشورهای دیگری چون عمان نیز در حال بررسی است.

  • میزان فعلی محصولات کشاورزی چقدر است و ظرفیت‌های موجود را چه میزان پیش‌بینی می‌کنید؟

در حال حاضر تولید محصولات کشاورزی بیش از 100 میلیون تن است، که با مشاهده آثار کار کشاورزان نمونه و بررسی ظرفیت‌های موجود باید با همین امکانات حداقل 300 میلیون تن تولیدات داشته باشیم.

برای تحقق این امر باید بهره‌برداری از عوامل تولید افزایش یابد تا کشاورزان بتوانند با استفاده از امکانات در اختیارشان 3 برابر بیشتر استفاده کنند.

  • سال گذشته تنها 9 محصول کشاورزی با قیمت توافقی از کشاورزان خریداری می‌شدند، آیا دولت به‌منظور حمایت از این قشر برنامه جدیدی برای سال زراعی جدید دارد؟

تولید و خرید محصولات کشاورزی با قیمت توافقی از 9 محصول در سال  گذشته به 40 محصول در سال 86 رسیده است.

پارسال طرح قیمت توافقی و شکل‌گیری تشکل‌های مرتبط با خود کشاورزان برای خرید و فرآوری و ارائه آن به بازار که حذف واسطه‌های میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را در پی داشت برای 9 محصول کشاورزی انجام شد.

از آنجایی که این روش اجحاف وارد شده به  تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به حداقل می‌رساند، از این رو در سال زراعی جدید 40 محصول کشاورزی مشمول این طرح شدند.

کد خبر 32929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز