مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

وزیر بهداشت گفت: از نظر اقتصادی لازم است تراز واردات و صادرات کشور مثبت باشد؛ به نوعی که میزان صادرات‌مان بیشتر از واردات باشد و بتوانیم در روزهای سخت برای تهیه مواد حیاتی که در حوزه سلامت شامل واکسن، دارو، تجهیزات پزشکی و... می‌شود، روی پای خود بایستیم و محتاج دیگران نباشیم.

صنعت داروسازی

قاضي‌زاده هاشمي كه درباره اقتصاد مقاومتي با ايسنا گفت‌وگو كرده است، افزود: آنچه مقام معظم رهبري درنظر دارند و خواستار آن هستند، فراتر از اتفاقي است كه طي 3 دهه گذشته افتاده است. به‌ويژه اكنون كه بحث «برجام» به‌تدريج در حال عملياتي شدن است و تحريم‌ها برداشته مي‌شود، بايد از فرصت استفاده كنيم، روي پاي خودمان بايستيم و به اين ترتيب نه‌تنها كشور خودمان بلكه همه علاقه‌مندان جمهوري اسلامي ايران را حمايت كنيم.

وي در تشريح عملكرد وزارت بهداشت در اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: در سالي كه گذشت حدود 30هزار تخت بيمارستاني را خريداري كرديم و تمام اين تخت‌ها توليد داخل بود. مانيتورها و تجهيزات و تخت‌هاي اتاق عمل را نيز از توليد داخل خريداري كرديم. در عين حال ممكن است در آينده يا همين فردا، افرادي مدعي تأمين دستگاه راديولوژي و سي تي اسكن و امثال آن با توليد داخل شوند. تأكيد مي‌كنم آن محصولي توليد داخل تلقي مي‌شود كه حداقل 80درصد آن در داخل ساخته شده باشد. آنچه معظم له نيز انتظار دارند رسيدن واقعي به اين هدف است نه ادعاهاي بي‌جا. به‌دنبال اقدامات انجام‌شده طي حدود 2 سال گذشته، يك‌سوم واردات‌مان در حوزه سلامت كاهش يافت و در عين حال صادرات‌مان نيز دو برابر شد.

وزير بهداشت اين نكته را متذكر شد كه تراز دارويي‌ بايد مثبت باشد؛ به اين معني كه درصورت نوسازي صنعت دارويي كشور در آينده و در اختيار گرفتن بازارهاي صادراتي بيشتر، طبعا ممكن است واردات مواداوليه دارويي، چندين برابر رقم امروز شود. به همين دليل نبايد تنها به ارقام وارداتي توجه كرد بلكه بايد صادرات را نيز در كنار آن ديد. در اين مقوله «تراز مثبت» و همچنين «صيانت از مردم» بسيار مهم است و نبايد هيچ تعارفي در اين زمينه داشته باشيم.

قاضي‌زاده همچنين گفت كه طي 2‌سال و نيم گذشته متأسفانه فشارهاي متعددي در حوزه دارو و همچنين تجهيزات پزشكي به ما وارد كردند، اما منطق‌ ما اين بود كه بايد بهترين محصولات در اختيار مردم قرار گيرد؛ همان محصولي كه توليد‌كننده در خانه خود و براي فرزند خود استفاده مي‌كند بايد در اختيار مردم نيز قرار گيرد. به گفته وي زيرساخت‌هاي ما درست نيست و متأسفانه تحريم‌ها نيز آنچه بوده را تخريب كرده است. بر همين اساس بايد راه‌هاي جديدي پيدا كرد. در طول 12سال گذشته قوانين بين‌المللي متفاوت شده، گروه‌هايي كه رقيب‌مان بودند، بازار را از ما گرفته‌اند و در عين حال ذائقه بازار هم متفاوت است. وزير بهداشت مهم‌ترين مبحث در اقتصاد مقاومتي را تلاش عمومي مجريان كشور براي رسيدن به هدف دانست و گفت: انتظار نداشته باشيم در كوتاه‌مدت، كارنامه‌اي شكلي يا تبليغاتي را ارائه كنيم. به گفته وي بي‌ترديد بعد از اراده عمومي مسئولين كشور، نخستين مسئله اقتصاد مقاومتي تعامل با دنيا، روابط اقتصادي با دنيا، استفاده از علم و دانش و تجربه ديگران و داشتن يك تراز مثبت اقتصادي است؛ به اين معني كه ما وارد‌كننده صرف نباشيم و حجم صادرات بيش از واردات باشد. اين كاري است كه قدرت‌هاي اول اقتصادي دنيا اعم از آمريكا، اروپا و آسيا آن را انجام مي‌دهند؛ به‌طوري كه حجم واردات آنها چند صد برابر ماست، اما صادرات‌شان چند 10برابر واردات‌شان است؛ اين معني اقتصادي مقاومتي است.

  • به توليد صوري در داخل اجازه نمي‌دهم!

به صراحت مي‌گويم برنامه ما حمايت جدي از توليد داخل به معني واقعي كلمه است. البته همواره يكسري افراد سودجو هستند كه ممكن است رهبري، رئيس‌جمهور يا مصوبات مجلس را براي سودجويي بيشتر، بهانه كنند. اما تأكيد مي‌كنم كه در اين حوزه ما از سلامت مردم دفاع خواهيم كرد. به هيچ وجه اجازه نخواهيم داد كه به اسم توليد داخل، محصولات دسته چندم خارجي را وارد كشور كرده و با تعويض برچسب يا جعبه و... بخواهند آن را وارد بازار كنند. متأسفانه اين اتفاق در گذشته افتاده اما اكنون جلوي چنين مباحثي ايستاده‌ايم و اجازه آن را نخواهيم داد.

  • مهلت يك‌ماهه رئيس‌جمهور به وزير بهداشت

وزير بهداشت مي‌گويد: براساس دستور آقاي رئيس‌جمهور در جلسه دولت نيز مقرر شد تمام دستگاه‌ها طي يك‌ماه آينده، اقدامات‌شان در راستاي اقتصاد مقاومتي را به‌صورت كتبي و شفاهي گزارش كنند. تا جايي كه من آقاي رئيس‌جمهور را شناخته‌ام، به هيچ وجه اهل مسامحه نيستند و فرمودند كه اقتصاد مقاومتي جزو آرمان‌هاي ماست، به‌طور كامل آن را باور داريم و بايد تمام نظرات مقام معظم رهبري را اجرايي كنيم. بر همين اساس يك‌ماه به دستگاه‌هاي مختلف ازجمله وزارت بهداشت فرصت دادند تا اقداماتي را كه تا‌كنون انجام داده‌ايم و همچنين برنامه‌هاي سال 95 را اعلام كنيم.

کد خبر 329260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha