سال١٣٩۴ حوادث تلخ و شیرین بسیاری را برای طبیعت کشور به همراه داشت.از تلخ‌ترین حوادث سال گذشته در حوزه محیط‌زیست می‌توان به بروز طاعون و تلفات گسترده در حیات وحش کشور، ادامه خشکسالی و کم‌آبی، بروز پدیده گردوغبار شدید و کشتار وسیع حیات وحش به‌خصوص گونه‌های در معرض انقراض اشاره کرد.

زاینده رود

سال گذشته اما در كنار رخدادهاي ناخوشايند اتفاقات خوبي در طبيعت به وقوع پيوست، آزادي محيط‌بانان دربند و محكوم به اعدام، ثبت 2ذخيره‌گاه زيست كره جديد، ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت شده، كاهش تعداد روزهاي آلوده در كلانشهرها و افزايش نرخ ضرر و زيان گونه‌هاي جانوري ازجمله رخدادهاي شيرين در حوزه محيط‌زيست بود.

آنطور كه در گزارش پايگاه خبري ديده‌بان محيط‌زيست و حيات‌وحش ايران آمده است سال۱۳۹۴ با كشتار بيرحمانه يك پلنگ ايراني در بردسير كرمان آغاز شد. متهمان البته توسط محيط‌بانان دستگير و به مراجع قضايي تحويل داده شدند.

بامداد روز دهم فروردين۱۳۹۴ هم يك قلاده پلنگ در محور شيراز به كازرون براثر برخورد با يك خودروي عبوري از بين رفت.
سه‌شنبه 94/2/1 پلنگ ديگري در شهرستان تربت‌جام از پاي درآمد. نتايج بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌داد اين پلنگ هم بر اثر استفاده از لاشه آغشته به سم پس از طي مسافتي هنگام بالا رفتن از يك دره تلف شده است.

روز شنبه 94/2/12 گروهي از طبيعت گردان حين عبور از ارتفاعات تنگه واشي در استان تهران متوجه لاشه يك پلنگ جوان مي‌شوند. اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان درخصوص اين مورد اعلام كرد كه بلافاصله پس از دريافت گزارش مرگ پلنگ، 2اكيپ از محيط‌بانان فيروزكوه به جست‌وجوي منطقه پرداخته‌اند اما اثري از لاشه پلنگ مشاهده نشد.

سيزدهم فروردين‌ماه سال۱۳۹۴ يك پلنگ ايراني در نزديكي روستاي چهچهه واقع در شهرستان سرخس از بين رفت و لاشه پلنگ به اداره كل حفاظت محيط‌زيست خراسان رضوي منتقل شد.

پلنگ ديگري هم در استان ايلام و به شكل ناراحت كننده‌اي كشته شد. براساس اطلاعات دريافتي اين پلنگ در شهرستان ايلام، ارتفاعات «شره زول» و در منطقه‌اي به نام «پلنگ كنا» از پاي درآمده بود. روز شانزدهم فروردين لاشه يك پلنگ در كوهستان‌هاي بين استان فارس و كهگيلويه و بويراحمد كشف شد. با اين تفاوت كه اين بار طعمه آغشته به سم باعث مرگ پلنگ شده بود.
22ارديبهشت94 يك پلنگ ايراني ديگر در بخش صحراي باغ از توابع شهرستان لارستان فارس بر اثر سقوط در يك آب‌انبار خفه شد.

كمتر از 2ماه از سال94 نگذشته بود كه مرگ دهمين پلنگ ايراني گزارش شد، نيروهاي يگان محيط‌زيست اسفراين لاشه يك پلنگ جوان را كشف كردند كه بخش‌هايي از آن توسط حيوانات لاشه خوار خورده شده بود. بررسي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌داد اين پلنگ بر اثر اصابت جسم سخت و تيز مانند تبر با ناحيه صورت و جمجمه از بين رفته است.

  • تبرئه محيط‌بان

24ارديبهشت94، ماشاءالله مهنايي محيط‌بان منطقه خاييز كه از اتهام قتل يك شكارچي تبرئه شده بود پس از 5 سال از زندان آزاد شد و به آغوش خانواده خود بازگشت. محيط‌بان مهنايي در جريان درگيري مسلحانه با شكارچيان غيرمجاز در سال۸۹ دو نفر از آنان را هدف گلوله قرار داده بود.

  • تصويب اعطاي ۳۰۰۰ امتياز براي محيط‌بانان

ششم خرداد 94، سقف ۳ هزار امتياز فوق العاده سختي شرايط كار محيط‌بانان در جلسه هيأت دولت به تصويب رسيد. با اضافه شدن امتياز فوق‌العاده سختي شرايط كار تا سقف ۳هزار امتياز حدود ۲۴۰هزار تومان به‌صورت ماهيانه به دريافتي محيط‌بانان اضافه شد.

  • مصوبه جرايم نقدي صيد و شكار غيرمجاز جانوران

مصوبه شماره ۳۸۰ شوراي عالي محيط‌زيست با موضوع جرايم نقدي قابل پرداخت بابت ضرر و زيان وارده به محيط‌زيست ناشي از شكار و صيد غيرمجاز جانوران وحشي موضوع بند (چ) ماده ۳ قانون شكار و صيد كه در جلسه مورخ 29/۱۰/93 به تصويب اين شورا رسيده بود، پس از اصلاحات نهايي در تاريخ 94/4/31 روزنامه رسمي كشور درج شده و از تاريخ 94/5/20 لازم‌الاجراست.

  • شهادت جنگلبان بويراحمد

11مرداد94، هوشنگ نادري، جنگلبان منابع طبيعي شهرستان بويراحمد، حين برخورد با قاچاقچيان چوب جان خود را از دست داد و به درجه رفيع شهادت نائل شد.

  • بحران محيط‌زيستي مرگ هزاران ماهي

17مردادماه 94، جاري شدن و توقف جريان آب در زاينده‌رود اصفهان منجر به بروز يك فاجعه محيط‌زيستي و مرگ‌ومير تعداد بي‌شماري از آبزيان در اين رودخانه شد.

  • هجوم بلدوزرها به منطقه حفاظت شده جنگل ابر

27مرداد 94، با وجود تأكيد مقام معظم رهبري بر حفظ جنگل‌هاي كشور، براي اجراي عمليات لوله‌گذاري پروژه «انتقال آب از چشمه‌هاي قطري» در استان گلستان به استان سمنان، ۳۲۰اصله درخت از سوي اداره كل منابع طبيعي سمنان براي اجراي پروژه نشانه‌گذاري شده تا با قطع اين درختان مسير انتقال آب احداث شود.

  • ۱۰۰ هكتار از اراضي پارك ملي گلستان در آتش سوخت

آتش سوزي گسترده‌اي كه بخش‌هايي از پارك ملي گلستان را در برگرفته بود، 12مهرماه94 خاموش شد. در جريان اين آتش‌سوزي حدود يكصد هكتار از اراضي پارك ملي گلستان كه بخشي مرتعي و بخشي ديگر جنگلي بوده است در آتش سوخت.

  • شيوع طاعون در زيستگاه‌هاي طالقان

در جريان پايش زيستگاه‌ها در شهرستان طالقان ۹۲ لاشه كل و بز جديد توسط اكيپ‌هاي پايش شناسايي و معدوم شد. با كشف اين ۹۲ لاشه تلفات حيات وحش بر اثر بيماري طاعون نشخوار‌كنندگان كوچك (ppr) در اين منطقه در 23مهرماه 94، به ۲۰۴ كل و بز افزايش يافت.

  • كاهش شديد تراز آب درياي خزر در سال ۱۳۹۴

شرايط درياي خزر به‌لحاظ سطح آب، روند كاهشي شديد و نگران‌كننده‌اي را در پيش دارد و اين روند در سال‌94 شدت بيشتري يافت. مركز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر 27مهرماه94 اعلام كرد براساس بررسي داده‌هاي ترازسنجي ايستگاه بندر انزلي، ميانگين تراز آب در فصل بهار سال‌ 94 نسبت به دوره مشابه در سال 93 بالغ بر ۲۲سانتي‌متر كاهش نشان مي‌دهد.

  • پايين‌ترين تراز آب درياچه اروميه در ۲۰سال گذشته

تراز سطح آب درياچه اروميه در روز دوم آبان سال‌94 به ۱۲۷۰٫۰۴ از سطح دريا رسيد كه اين تراز پايين‌ترين سطح در طول تاريخ حيات درياچه بوده است. اين در حالي است كه تراز اكولوژيك سطح آب درياچه ۱۲۷۴٫۱ متر از سطح درياست.

  • ۱۶۷ ميليارد تومان بودجه براي محيط‌زيست

در لايحه بودجه سال ۱۳۹۵ مبلغ ۱۶۷,۲۸۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان (۱۶۷ميليارد تومان) به‌عنوان بودجه سازمان محيط‌زيست و ۵۶۲,۳۴۰,۱۰۰,۰۰۰ تومان (۵۶۲ميليارد تومان) به‌عنوان بودجه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور درنظر گرفته شده است. بودجه درنظر گرفته شده براي سازمان حفاظت محيط‌زيست حدود ۴۳ درصد و بودجه درنظر گرفته شده براي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري حدود ۵۱ درصد در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ افزايش داشته است.

  • آزادي 2محيط‌بان

پس از رضايت اولياي دم مرحوم مجتبي رضايي، اسعد تقي‌زاده محيط‌بان محكوم به اعدام دنا، ساعت15:30 روز 94/12/17، پس از 7سال در ميان استقبال همكاران و طرفداران محيط‌زيست از زندان مركزي ياسوج آزاد شد.

آيين مصالحه و سازش محيط‌بان در بند دنا، غلامحسين خالدي نيز با خانواده مرحوم محمد پايه‌گذاران جمعه 94/12/28 در محل دفتر حضرت آيت‌الله ملك حسيني نماينده ولي فقيه در كهگيلويه و بوير احمد برگزار و با رضايت اولياي‌دم محيط‌بان خالدي از زندان ياسوج آزاد شد.

کد خبر 329117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha