سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

اسدالله افلاکی: دکتر محمدباقر صدوق، چهره پرآوازه محیط‌زیست درگذشت.

صدوق سال‌ها در استان‌هاي مختلف كشور در كسوت مديركلي ادارات كل حفاظت محيط‌زيست خدمت كرد. ‌آخرين سمت سازماني وي معاونت طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست بود و در همين سمت بود كه رداي بازنشستگي بر تن كرد اما تن به بازنشستگي نداد. او كه مدرك دكتري محيط‌زيست داشت در كنار مسئوليت‌هاي اجرايي سال‌ها در دانشگاه آزاد اراك و سپس واحد علوم وتحقيقات(تهران) به تربيت دانشجويان مشغول بود ولي اين اواخر مسئولان دانشگاه به او روي خوش نشان ندادند و كلاس درس را كه صدوق به آن عشق مي‌ورزيد از وي دريغ كردند. صدوق اما به رغم اين بي‌مهري‌ها و باوجود بيماري‌هاي مختلف به‌ويژه بيماري قلبي كه سال‌ها بود تن رنجورش را آزار مي‌داد لحظه‌اي از تلاش براي حفظ محيط‌زيست دريغ نكرد. او كه قرار و آرام نداشت و دل درگرو حفاظت از محيط‌زيست داشت پس از بازنشستگي كانالي در فضاي مجازي(تلگرام) ايجاد كرد كه درنخستين روزهاي فعاليت به منبع معتبري براي اطلاع‌رساني در حوزه محيط‌زيست تبديل شد و مخاطبان بسياري را به سمت خود جلب كرد.

صدوق كارنامه پر باري از خود برجاي گذاشت؛ كارنامه‌اي كه نمي‌توان در اين مجال كوتاه به آن پرداخت اما دريك نگاه او نخستين مديري بود كه به‌طور جدي نسبت به بحراني بودن وضعيت درياچه اروميه هشدار داد. چنان‌كه در دوره مديركلي محيط‌زيست استان تهران، ايستادگي وي در برابر ساخت وساز در پارك ملي سرخه حصار به ضرب وشتم وي منجر شد و كارش به بيمارستان كشيد. آنچه صدوق را از ساير مديران متمايز مي‌كند جسارت، دلسوزي و صداقت وي در گفتار و عمل بود. نمونه‌اي از اين شيوه عملكرد، مقاومت جسورانه وي در برابر احداث بزرگراه تهران- شمال بود. او از معدود مديراني بود كه فارغ از صف بندي‌هاي سياسي و بي‌توجه به مسندهاي بي‌اعتبار مديريتي، تنها خط قرمزش حفاظت از محيط‌زيست بود؛ با همين نگاه، بهمن‌ماه 88 و در نخستين روزهايي كه بر مسند معاونت طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست تكيه زده بود در گفت‌وگويي با همشهري به صراحت اعلام كرد كه « بر سر منافع محيط‌زيست مصالحه نمي‌كند» و مصالحه نكرد و با عملكرد خود نشان داد كه به آنچه مي‌گويد اعتقاد دارد و به آن عمل مي‌كند بي‌هيچ ملاحظه اي! روحش شاد.

پيكر مرحوم دكترمحمدباقر صدوق امروز ساعت 10 صبح از مقابل دفتر معاونت طبيعي و تنوع زيستي در پارك پرديسان تا ورودي حكيم تشييع مي‌شود.

کد خبر 330276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha