همشهری آنلاین: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، توسعه متوازن و پایدار کشور را مستلزم توجه به گسترش پوشش گیاهی و دانست و گفت: سرانه ایجاد بیابان در ایران دو برابر میانگین جهانی است.

بیابان

به گزارش ایرنا، خداکرم جلالی در آئین کاشت دو هزار اصله نهال در دهکده مقاومت سپاه پاسداران که در منطقه حصارک کرج واقع است، افزود: حفظ آب و خاک و منابع پایه برای هر کشور به عنوان سرمایه‌های اصلی است.

وی اظهار داشت: امروزه با چالش‌های عمده‌ای که نتیجه بهره برداری‌های بی‌رویه از منابع و مشکلات ناشی از تغییر اقلیم همچون گرمایش زمین، کمبود آب شیرین و بیابان زائی مواجه هستیم که پدیده‌هایی بسیار خطرناک هستند.

وی گفت: این خطر گریبان جهان را گرفته ولی در کشور ما که بر روی کمربند خشک زمین قرار دارد، جدی‌تر است زیرا یک سوم میانگین بارندگی در جهان و سه برابر تبخیر آب را داریم.

جلالی اضافه کرد: در قرن 20 جمعیت جهان چهار برابر شده و مصرف آب شیرین 9 برابر و مصرف انرژی نیز 15 برابر و تولید گازکربنیک 17 برابر شده ولی در مقابل آن میزان جنگل‌های جهان که حدود پنج میلیارد هکتار بوده به چهار میلیارد هکتار کاهش یافته است.

وی افزود: تبادل و توزان در رشد و توسعه اقتصادی در جهان از دست رفته است و این عدم تعادل باعث شده که یک زندگی همراه با چالش و آلایندگی داشته باشیم که یا باید مصرف انرژی را کاهش دهیم و یا عوامل تولید کننده گازهای گلخانه‌ای را که این مهم با افزایش جمعیت کاری سخت و محال است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: در این میان فناوری‌های نوین می‌تواند به کمک بیاید ولی راهش این است که سرسبزی را حفظ و توسعه دهیم تا آلاینده‌ها کاهش یابد.

وی گفت: هر هکتار باغ یا جنگل 2.5 تن ا کسیژن تولید و هشت تن گازکربنیک و بیش از 60 تن گرد و غبار و دیگر آلاینده‌ها را جذب می‌کند.

جلالی حفظ گیاهان و جنگل‌ها را یک وظیفه ملی و شرعی دانست و افزود: این مهم مورد تاکید زیاد مقام معظم رهبری نیز هست و ایشان تاکید دارند که نباید مساله جنگل‌ها را یک مساله تشریفاتی دانست.

وی تصریح کرد: هر درخت می‌تواند اکسیژن مورد نیاز برای حیات دو انسان را تامین کرده و جذب آلاینده‌های آنان را نیز داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان یادآور شد که سپاه پاسداران و بسیج همچون گذشته در صف مقدم اجرای طرح‌های عمرانی همچون نهال کاری و بیابانزدائی قرار دارد.

آئین کاشت دو هزار اصله نهال در پنج هکتار از اراضی دهکده مقاومت با حضور خانواده 12 شهید مدافع حرم استان البرز برگزار شد.

کد خبر 327775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha