همشهری آنلاین: موفقیت فیلم جدید از مجموعه فیلم‌های محبوب «جنگ ستارگان»، باعث به وجود آمدن بحثی سر این شده که آیا باید دسترسی بیشتری به جزیره‌ای باستانی که از میراث‌های جهانی یونسکو است داده شود یا خیر.

سینما

وقتی سازندگان «جنگ ستارگان: نیرو بیدار می‌شود» فیلمبرداری صحنه‌ای كلیدی در جزیره‌ بادگیری در سواحل ایرلند را به پایان بردند، هیات گردشگری این كشور وقت زیادی را برای بهره‌گرفتن از‌ آن تلف نكرد.

كمپینی جدید به وجود آمد كه موجب شد بین جزیره اِسكِلیگ مایكل (Skellig Micheal) كه زمانی تحت استعمار راهب‌های قرون وسطی قرار داشت و تولد دوباره هالیوودی آن به عنوان محل خفای میان‌كهكشانی لوك‌ اسكای‌واكر، ارتباط برقرار شود. در یكی از تبلیغ‌ها كه با لوگوی «جنگ ستارگان» تزیین شده بود، به این نكته اشاره شد كه وایكینگ‌ها در سال ۸۲۳ میلادی به این جزیره حمله كردند و نوشته شد: «نفر بعدی: استورم‌تروپرها؟»

موفقیت جهانی «جنگ ستارگان: نیرو بیدار می‌شود» كه در حال حاضر سومین فیلم پرفروش تاریخ است، باعث به وجود آمدن بحثی سر این شده كه آیا میزان دسترسی به این جزیره كه یكی از میراث‌های جهانی یونسكو است، باید بیشتر شود تا هزاران توریستی كه حالا می‌خواهند از مخفیگاه سلتیك اسكای‌واكر بازدید كنند این اجازه را داشته باشند یا خیر. بعد از ورود موجی از گردشگران، حالا این قایق‌گردانان و صاحبان هتل دهكده پورتماگی واقع در كانتی كری ایرلند هستند که از دولت این كشور می‌خواهند بازه‌ای از سال را كه بازدیدكنندگان اجازه ورود به جزیره دارند، گسترش دهد. با این حال طرفداران حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به شدت با این مسأله مخالف هستند و می‌گویند به خاطر محبوبیتی كه ارتباط اسكلیگ مایكل با موفق‌ترین مجموعه فیلم تاریخ به وجود آورده، گنجینه‌های باستان‌شناسی و اكولوژیكی آن به خطر افتاده است.

این جزیره كه خانه دسته‌های حمایت‌شده از پرنده‌های دریایی و همچنین كاشانك‌های «كندوی عسل» مورد استفاده راهب‌هاست، در سال ۲۰۱۴ برای فیلمبرداری صحنه پایانی «جنگ ستارگان؛ نیرو بیدار می‌شود» مورد استفاده قرار گرفت. ماه گذشته هم فیلمبرداران هشتمین قسمت از این مجموعه فیلم‌ها دوباره به این جزیره سر زدند.

با این حال بازدیدكننگانی كه امیدوارند بتوانند به مبارز جِدای ادای احترام كنند، ممكن است ناامید شوند. چند سال قبل نگرانی‌هایی مبنی بر این به وجود آمد كه تعداد بازدیدكنندگان این جزیره بیش از حد بالاست و به این ترتیب قوانینی شكل گرفت كه طبق آن‌ها، تعداد بازدیدكنندگان این جزیره به ۱۸۰ نفر در روز محدود شد و قایق‌ها هم فقط بین ماه‌های می و اكتبر می‌توانند در ساحل آن توقف كنند. البته وضعیت بد هوا می‌تواند نیمی از روزهای باز جزیره را از بین ببرد.

صاحبان تجارت‌های منطقه كه می‌گویند محدودیت‌ها باعث شده آن‌ها ۱.۸ میلیون پوند ضرر كنند، خواستار افزایش بازه سفر به اسكلیگ مایكل از ماه آوریل به اوایل ماه نوامبر شده‌اند تا تنگنایی برای توریست‌های شمشیر نوری به‌دست، به وجود نیاید. از سوی دیگر، حامیان محیط زیست و راهنمای تورهای گردشگری می‌گویند اكوسیستم این جزیره، كه تنها راه رسیدن به ویرانه‌های صومعه قرون وسطایی آن، بالا رفتن از ۶۰۰ پله‌ای است كه راهب‌ها در قرن ششم با استفاده از گرانیت ساختند، «به شدت شكننده» است و به این نكته اشاره می‌كنند كه كمپین بازاریابی و تبلیغ برای این جزیره یك اشتباه بود. كلِر او‌هالوران كه یك راهنمای محلی است، به رادیو سی‌بی‌سی گفته بود: «تبلیغ‌هایی كه در رابطه با جنگ ستارگان و اسكلیگ مایكل وجود دارند، بزرگترین تهدیدی هستند كه این جزیره در سده گذشته با آن مواجه شده است.»

کد خبر 328376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha