همشهری آنلاین: عمارت سیمانی با شیروانی آبی ناصریه، خانه امنی برای کبوتران پاکدشت شده است... عمارتی که زمانی از روی ایوان‌های آن روستاهایی که در پاکدشت وجود داشت، دیده می‌شد.

عمارت ناصریه

به گزارش ایسنا،‌ ناصرالدین میرزا، پسر مظفرالدین شاه تفرجگاهی در روستای جمال‌آباد پاکدشت و وسط یک باغ ساخت و برای ساخت آن از بهترین معماران آن دوره استفاده کرد. عمارتی دو طبقه با یک آب انبار و دو ایوان.

«نوروز تقی پور»می‌گوید: زمانی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این عمارت را در سال 88 خرید دور تا دور محوطه پر از درختان میوه بود، اما به دلیل خشکسالی، آب کمتری به عمارت رسید به همین دلیل بسیاری از درختان باغ خشک شد یا در حال خشک شدن هستند.

مسئول دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاکدشت ورامین می‌افزاید: برای جمع‌آوری فضله پرندگان دو روز وقت گذاشتیم. وجود مورچه و موش یکی دیگر از مشکلات ما در این بنا است که به مرور زمان به عمارت خسارت وارد می‌کند. این عمارت دو بار در فهرست واگذاری صندوق حفظ و احیا بوده است، اما به دلیل شرایط سخت تا کنون کسی برای دریافت آن اقدام نکرده است.

او ادامه می‌دهد: ما تنها می‌توانیم از این عمارت حفظ و نگهداری کنیم تا از بین نرود و برای محوطه‌سازی باید آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم. این عمارت ثبت ملی شده و کاربری سفره خانه سنتی یا نمایشگاه گل و گیاه برای واگذاری آن تعریف شده است.

تقی‌پور می‌گوید: دور تا دور عمارت ناصریه زِه‌کشی شده تا از ورود رطوبت به داخل عمارت جلوگیری شود.

او درباره اینکه چرا درِ اصلی ورودی به عمارت بسته است، توضیح می‌دهد: این در، محل ورود به کوچه باغ و تردد اصلی با کالسکه بوده است که به دلیل تردد اراذل و اوباش مجبور شدیم آن را با گِل بپوشانیم. پیش از این یک سرباز در این محل مستقر بود، اما چون مجبور می‌شد از ورود اراذل و اوباش به داخل عمارت جلوگیری کند، درگیری‌های بسیاری به وجود می‌آمد؛ به همین دلیل ترجیح دادیم این در را به صورت موقت ببندیم تا ببینیم بحث واگذاری این عمارت به کجا کشیده می‌شود.

اگرچه در طبقات دیگر عمارت ناصریه به مرور زمان آشپزخانه‌هایی ساخته شده، اما مطبخ خانه به همان شکل قدیم خودش باقیمانده است. تزئینات و گچ‌بری‌های این عمارت در حال تخریب است. در و پنجره‌های قدیم به همان شکل باقیمانده است. گفته می‌شود بهار و تابستان این عمارت و باغ اطرافش دیدنی است.

این بنا چند در ورودی به حیاط و عمارت دارد که به مرور زمان برخی از درهای مربوط به ورود خدمه بسته شده و روی آن را با سیمان پوشانده‌اند.

یکی از کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری نیز پیش از این درباره اهمیت این بنای ارزشمند گفته بود: کاخ ناصریه تنها نماد زنده و حائز اهمیت باقیمانده از دوران قاجاریه برای ساکنان پاکدشت است که بسیاری از حوادث مهم تاریخی در آن جا به وقوع پیوسته است .

عمارت ناصریه

عمارت ناصریه

عمارت ناصریه

کد خبر 328367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha